کد خبر 5659
۲۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۷

بازار جهانی سنگ آهن در کما

بازار جهانی سنگ آهن در کما

با وجود تلاش چین برای تحریک اقتصاد این کشور و اجرای بسته‌های محرک به جهت افزایش رشد اقتصادی و تقاضا، بازار محصولات فولادی در دومین اقتصاد دنیا همچنان کاهشی است.

به گزارش آهن نیوز؛ تحلیلگران معتقدند افت رونق در بخش ساختمان‌سازی از اصلی‌ترین دلایل کاهش جذابیت و تقاضا برای محصولاتی همچون سنگ‌آهن و میلگرد است. با ‌ وجود این، قیمت میلگرد در دو روز گذشته وارد فاز افزایشی شد.

سنگ‌آهن در کف قیمتی یک‌ماهه

کاهش بهای محصولات فولادی در نتیجه افت تقاضا در دنیا و به‌خصوص شرق آسیا ادامه دارد. همچنین گرمای شدید و بی‌سابقه در چین بر کاهش فعالیت‌های ساختمانی که پیش از این نیز با خطر رکود مواجه بودند، اثر گذاشته است.

کاهش ساخت‌وساز نیز تاثیر چشمگیری بر افت تقاضا برای محصولات فولادی همچون سنگ‌آهن، میلگرد و تیرآهن دارد. روز گذشته بهای محموله‌های سنگ‌آهن عیار ۶۲‌ درصد برای تحویل به بندر تیانچین در چین به ۱۰۹ دلار به ازای هر تن رسید و بازده هفتگی منفی ۲‌درصد را به ثبت رساند.

همچنین ارزش این کامودیتی بیش از ۲۰دلار کمتر از اوج قیمتی آن در مارس گذشته است. از طرفی این کامودیتی حدود ۱۳‌ درصد کاهش قیمت را در دومین چهارماه سال تجربه کرده است.

بررسی تازه‌ترین آمارها حاکی از آن است که قیمت‌های درب کارخانه چین طی ماه ژوئن بیشترین کاهش را در هفت‌سال گذشته به ثبت رساند؛ اما قیمت‌های مصرف‌کننده بدون تغییر مانده است.

در حالی بازار محصولات فولادی در این کشور افت نرخ را تجربه می‌کند که دولت چین به‌تازگی از بسته‌های حمایتی جدید به جهت تحریک تقاضا پس از سه‌سال اعمال محدودیت به دلیل سیاست‌های کرونا صفر رونمایی کرد. به دنبال این سیاست‌های حمایتی، بانک خلق چین نیز از تمدید حمایت‌های مالی از بخش املاک تا پایان سال ۲۰۲۴ از جمله دسترسی آسان به وام‌های گوناگون و شیوه‌های مختلف تامین مالی خبر داد.

تحلیلگران موسسه مالی Westpac نیز در یادداشتی اعلام کردند احتمالا یکی از دلایل کاهش قیمت‌های آتی محصولات فولادی عدم‌به‌روزرسانی اخبار در مورد آینده بسته‌های محرک اقتصادی توسط دولت چین است.

با این‌حال احتمال کاهش عرضه فولاد در شرق آسیا تقویت شده و در نتیجه ممکن است روند قیمت‌ها وارد فاز صعودی شود. مقامات تانگشان، یکی از مراکز تولید فولاد در چین، به کارخانه‌های فولاد دستور داده‌اند تا تولید خود در ماه ژوئیه را به جهت مبارزه با آلودگی هوا کاهش دهند. همچنین پیش‌بینی می‌شود به دلیل گرمای شدید در شمال کشور فعالیت در بخش ساختمان‌سازی کاهش پیدا کند.

چالش‌های پیش‌روی چین در بخش املاک و مستغلات

شرکت‌های معدنی Rio Tinto Group به‌تازگی اعلام کردند که همچنان با چالش‌های اقتصادی کوتاه‌مدت در چین، به‌ویژه در بخش املاک و مستغلات در این کشور مواجه‌اند. با وجود این، تحلیلگران این شرکت معتقدند که چشم‌انداز میان‌مدت و بلندمدت مثبت است. دومینیک بارتون، رئیس هیات‌مدیره این شرکت، روز دوشنبه در مصاحبه‌ای با تلویزیون بلومبرگ گفت: این دوران پرچالش بوده است، اما نباید فراموش کرد که چین یک‌سال پس از اکثر کشورهای دنیا محدودیت‌های کرونا را لغو کرد.

وی افزود که البته همچنان مشکلاتی وجود دارد. به‌عنوان نمونه یک چالش بزرگ در این کشور، بازار املاک و مستغلات است. بهبود اقتصاد چین از زمانی که دومین اقتصاد بزرگ دنیا، سیاست‌های کرونا صفر را لغو کرد با تداوم ضعف در بخش املاک همراه بوده است.

جدیدترین داده‌های مرکز آمار چین نشان می‌دهد که تورم در ماه ژوئن به صفر رسیده است که این مساله بر بازار کامودیتی‌هایی همچون سنگ‌آهن که از محصولات اصلی شرکت Rio Tinto و محرک اصلی سود است، تاثیر منفی دارد. بارتون معتقد است، سیاستگذاران به دنبال ایجاد تعادلی جدید هستند و اولویت آنها نیز رشد باکیفیت است.

آنها به دنبال تمرکز بیشتر روی بخش خدمات هستند اما رخداد این مساله آسان نیست؛ چرا که نمی‌توانید مصرف‌کنندگان را مجبور به خرید کنید.

وی همچنین بر نیاز به تداوم شهرنشینی در چین به‌عنوان منبع پایدار تقاضای سنگ‌آهن تاکید و اشاره کرد که این شرکت‌ها برنامه‌هایی برای افزایش تولید فلزاتی مانند مس، لیتیوم و نیکل به دلیل افزایش مصرف جهانی در راستای ‌گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر دارند.

رئیس ریوتینتو بر نیاز به ادامه شهرنشینی در چین به‌عنوان منبع تقاضای پایدار سنگ‌آهن تاکید کرد و در عین حال برنامه شرکت خود را برای افزایش قرار گرفتن در معرض مس، لیتیوم و نیکل با افزایش مصرف برای پاسخگویی به نیازهای انتقال انرژی جهانی تکرار کرد.

بازار میلگرد

در حالی که بازارها در حال ارزیابی تقاضا در شرق آسیا و چین هستند و بسته‌های محرک اقتصادی نیز تاثیر چشمگیری بر روند قیمتی در بازار فلزاتی مانند فولاد نداشته‌اند، قیمت میلگرد به کانال صعودی بازگشت.

روز گذشته بهای میلگرد در بورس کالای شانگهای به حدود ۳‌هزار و ۷۰۰یوآن (حدود ۵۱۴دلار) رسید و نسبت به دوشنبه گذشته ۲‌درصد افزایش قیمت را تجربه کرد. با این‌حال سطح قیمت‌ها همچنان حدود ۳‌درصد کمتر از رکورد قیمتی چهارماه گذشته است.

مقامات دولتی چین، بزرگ‌ترین اقتصاد آسیا و اولین تولیدکننده فولاد در جهان، بسته حمایتی را که در ماه نوامبر گذشته تصویب کرده بودند، تمدید کردند.

این مساله نشان می‌دهد که سیاستگذاران این کشور تمایل دارند در صورت ادامه روند کندی رشد اقتصاد، محرک‌های بیشتری را به بخش املاک و مستغلات تزریق کنند.

در همین حال وام‌های جدید در چین به طرز غیرمنتظره‌ای رشد کرده و امیدها به افزایش فعالیت‌های اقتصادی و تقاضای قوی‌تر برای ورودی‌های ساخت‌وساز را ایجاد کرد.

از طرفی اما گرمای شدید و کمبود بارندگی در قطب تولید چین یعنی استان سیچوان، منبع برق‌آبی را تهدید می‌کند. اخلال در تولید برق نیز می‌تواند بر میزان تولید محصولات فولادی تاثیر منفی بگذارد.

منبع: دنیای اقتصاد

انتهای پیام/

کد خبر 5659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =