کد خبر 5782
۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۳

ریزش قابل توجه سهام صنعت سنگ آهن

ریزش قابل توجه سهام صنعت سنگ آهن

نگاهی به نمودار قیمتی سهام صنعت سنگ‌آهن و نمودار شاخص کانه‌های فلزی نشان می‌دهد که این صنعت طی مدت ریزش بازار، ریزش قابل‌توجهی را تجربه کرده و اکنون در محدوده خوبی به لحاظ قیمتی قرار گرفته است. این نقاط می‌توانند قیمت‌ها را به سمت بالا هدایت کنند.

به گزارش آهن نیوز؛ با این حال، بررسی بنیادی گزارش‌های ماهانه، گزارش‌های بهار و نگاهی به سودآوری این صنعت در سال‌جاری، نشان می‌دهد که سنگ‌آهنی‌ها عملکرد مالی خوبی را در سال‌جاری به ثبت رسانده‌اند.

انتظار می‌رود در ادامه سال‌ نیز این صنعت بتواند رشد خوبی را به لحاظ سودآوری و درآمد تجربه کند. تناقض میان عملکرد مثبت صنعت سنگ‌آهن و عدم‌رشد قابل‌توجه‌ آن در ماه‌های اخیر شاید به یکی از سوالات اصلی سهامداران این صنعت تبدیل شده است.

به نظر می‌رسد افزایش ریسک‌های این صنعت، به‌خصوص موضوعات مربوط به نرخ حقوق دولتی و هزینه‌های انرژی سبب شده است تا سرمایه‌گذاران صنعت سنگ‌آهن را در واچ‌لیست خود برای معامله قرار ندهند. علاوه بر این، افت قیمت سنگ‌آهن و ریسک‌های ناشی از رکود جهانی نیز بر عملکرد معاملاتی این صنعت موثر خواهد بود.

بهار سنگ‌آهنی‌ها

نگاهی به عملکرد سنگ‌آهنی‌ها در خردادماه سال‌جاری نشان می‌دهد که دو نماد «کنور» و «کگهر» در سال رشد درآمدی بالاتر از ۱۰۰ درصد را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده‌اند.

علاوه بر این، مقایسه عملکرد سنگ‌آهنی‌ها در خردادماه نسبت به ماه قبل، نشان می‌دهد که دو نماد «کنور» و «کگهر» رشد درآمدی ۸۷درصدی و ۲۲درصدی را به ثبت رسانده‌اند.

نگاهی به درآمد چهارنماد سنگ‌آهنی نیز نشان می‌دهد که در مجموع این نمادها در خردادماه ۱۰هزار میلیارد تومان درآمد عملیاتی شناسایی کرده‌اند که نسبت به خردادماه سال قبل، رشد ۵۷درصدی را تجربه کرده است.

همچنین درآمد این صنعت نسبت به اردیبهشت‌ماه، رشد ۱۲درصدی را تجربه کرده است.

سنگ‌آهنی‌ها نیز مانند فولادی‌ها در بهار سال‌جاری، رشد درآمدی خوبی را تجربه کرده‌اند. در بهار نیز صبانور و گهر زمین عملکرد بسیار خوبی را به ثبت رساندند؛ به‌طوری که شرکت صبانور، با رشد ۸۶درصدی درآمد نسبت به بهار سال گذشته و گهرزمین با رشد درآمدی ۶۵درصدی نسبت به بهار سال گذشته همراه شد.

با توجه به ثبات نرخ انرژی و مبلغ بهای تمام‌شده، به نظر می‌رسد سنگ‌آهنی‌ها نیز مانند فولادی‌ها بهاری با حاشیه سود بالا را تجربه کنند.

در ادامه سال‌جاری نیز هزینه انرژی و قیمت محصولات زنجیره فولاد در بورس‌کالا و نحوه قیمت‌گذاری این محصولات بر آینده این صنعت اثرگذار است.

یکی از مواردی که بر رشد درآمدی صنعت سنگ‌آهن تاثیرگذار است، قیمت محصولات زنجیره فولاد در بورس‌کالاست. روند قیمتی محصولات این زنجیره به‌خصوص گندله از ابتدای سال گذشته تاکنون صعودی بوده و در یک‌ماه اخیر به دلیل افت قیمت دلار کمی به تعادل رسیده است.

آخرین قیمت معامله گندله در بورس کالا، در محدوده ۴میلیون و ۵۰۰هزار تومان بوده و انتظار می‌رود، در صورتی که دلار از شرایط تثبیتی فعلی خارج شود، نرخ‌ها دوباره به روند صعودی بازگردند.

شمش فولاد خوزستان، قیمت‌گذاری خواهد شد. در این صورت، نرخ کنسانتره سنگ‌آهن، حدود ۴۲میلیون تومان به ازای هر تن خواهد بود. همچنین نرخ گندله، ۲۵درصد نرخ شمش فولاد خوزستان تعیین شده است که بر این اساس، نرخ هر تن گندله در محدوده ۵۳میلیون تومان خواهد بود.

بررسی داده‌های بورس‌کالا نشان می‌دهد که شرکت‌های صنعتی و معدنی فعال در صنعت سنگ‌آهن در سال جدید گندله خود را در محدوده ۵۰میلیون تومان نیز به فروش رسانده‌اند و با توجه به احتمال رشد قیمت این محصول در نیمه دوم سال، قیمت در نظر گرفته‌شده معقول به نظر می‌رسد.

نرخ دلار نیز با توجه به تحولات اخیر همان نرخ مرکز مبادله، در محدوده ۴۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

با توجه به اینکه یکی از مفروضات اصلی صنعت سنگ‌آهن، قیمت دلار است و سودآوری این صنعت حساسیت بالایی به نرخ دلار نشان می‌دهد، از این‌رو، با تغییر قیمت دلار، سود هر سهم نیز مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

با توجه به اینکه شرکت چادرملو به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان آهن اسفنجی و فولاد تبدیل شده است، سودآوری این صنعت به نرخ آهن اسفنجی و فولاد بستگی دارد.

نرخ آهن اسفنجی براساس داده‌های تاریخی حدود ۶۰درصد نرخ شمش فولاد خوزستان تعیین شده است. در این صورت، نرخ آهن اسفنجی نیز حدود ۱۲میلیون و ۷۰۰هزار تومان به‌ازای هر تن خواهد بود. علاوه بر این، نرخ شمش نیز همان ۲۱میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

سناریوهای دلاری

دو سناریو برای قیمت دلار صنایع در نظر گرفته می‌شود. به احتمال زیاد دلار نیمایی طی سال‌جاری به طور متوسط در محدوده ۴۰ هزار تومان تثبیت می‌شود.

در این صورت، سود خالص این صنعت در سال مالی ۱۴۰۲ حدود ۶۲ هزار میلیارد تومان خواهد بود که نسبت به سال گذشته با رشد ۲۰درصدی همراه خواهد شد.

در این میان، نمادهای «کنور» و «کچاد» با رشد سودآوری ۱۰۴درصدی و ۵۸درصدی همراه خواهند شد. براساس دلار ۴۰هزار تومانی، پایین‌ترین P/ E  آینده‌نگر مربوط به نماد «کچاد» خواهد بود.

سناریوی دوم، در نظر گرفتن میانگین نرخ ۴۵هزار تومان برای هر دلار بازار نیمای ثانویه است.

این سناریو در صورتی تحقق می‌یابد که دلار بازار آزاد با تکانه قوی همراه شود و دلار دوباره رشد قیمتی قابل‌توجهی را تجربه کند.

در این صورت، سود خالص صنعت سنگ‌آهن، به ۸۲هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد که نسبت به سال گذشته رشد ۵۶درصدی را تجربه خواهد کرد.

پایین‌ترین P/ E آینده‌نگر نیز مربوط به نماد «کچاد» با ۵۵/ ۳واحد خواهد بود.

نگاهی به اطلاعات گذشته‌نگر نشان می‌دهد صنعت سنگ‌آهن، یکی از صنایعی است که با وجود قرار گرفتن در محدوده‌های قیمتی مناسب، با P/ E بالایی معامله می‌شود.

از این‌رو به نظر می‌رسد با توجه به احتمال رشد بالای سودآوری «کنور» و «کچاد» این دو نماد مورد توجه قرار می‌گیرند. با این حال، شرکت گهر زمین، طرح توسعه دارد که در افزایش تولید و سودآوری آن تاثیر بسزایی داشته و قطعا بازار به توسعه این شرکت، اهمیت خواهد داد.

در صورتی که این صنعت با محرک دلاری همراه شود، این صنعت ارزان می‌تواند رشد خوبی را تجربه کند؛ چرا که سنگ‌آهنی‌ها در مجموع با رشد ۱۲درصدی نرخ دلار، سودآوری‌شان حدود ۳۲درصد افزایش می‌یابد.

منبع: دنیای اقتصاد

انتهای پیام/

کد خبر 5782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =