کد خبر 5785
۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۲

مابه‌التفاوت قیمت شمش و میلگرد منطقی نیست

مابه‌التفاوت قیمت شمش و میلگرد منطقی نیست

مدیرعامل شرکت آریا فولاد تاکستان، تولیدکننده میلگرد گفت: قیمت‌گذاری دستوری در زنجیره فولاد باعث شده است که سود چندانی عاید تولیدکنندگان محصولات نوردی نشود.

به گزارش آهن نیوز؛ مدیرعامل شرکت آریا فولاد تاکستان، تولیدکننده میلگرد گفت: قیمت‌گذاری دستوری در زنجیره فولاد باعث شده است که سود چندانی عاید تولیدکنندگان محصولات نوردی نشود. ما معتقدیم که مابه‌التفاوت قیمت شمش و میلگرد در تالار صنعتی بورس کالای ایران، باید از ۱۱ درصد به حداقل ۱۶ درصد افزایش پیدا کند تا تولید میلگرد در شرایطی که بازار با رکود بی‌سابقه‌ای مواجه است، توجیه اقتصادی داشته باشد.

محمد نعیمی بیان کرد: شرکت آریا فولاد تاکستان با هدف تولید میلگرد آجدار فولادی A3 از قطر ۱۰ تا ۲۰ میلی‌متر در سال ۱۳۸۸ تاسیس شد. در سال ۱۳۹۰، به دلیل برخی مشکلات و چالش‌هایی که با آن‌ها مواجه شدیم، فعالیت خود را به مدت ۱۰ سال متوقف کردیم؛ تا اینکه در سال گذشته، با ترکیب سهام‌داران جدید نسبت به راه‌اندازی مجدد خط تولید اقدام کرده و در حال حاضر به دنبال تولید اولین سری میلگرد و  عرضه آن در بازار داخلی پس از گذشت حدود ۱۲ سال هستیم.

وی در ارتباط با چالش‌های بخش تولید، عنوان کرد: ما زمان بسیاری را جهت انجام امور اداری مرتبط با راه‌اندازی مجدد کارخانه در سازمان‌های مختلف اعم از تامین اجتماعی، مالیات و … از دست داده‌ایم و متاسفانه هنوز موفق به رفع برخی مشکلات موجود نشده‌ایم. چالش مهم دیگری که با آن مواجهیم، تامین شمش فولادی است. سایز شمش فولادی عرضه شده در بورس کالای ایران ۱۵۰×۱۵۰ بوده؛ در حالی که ما نیازمند شمش ۱۲۵×۱۲۵ هستیم. هزینه حمل مواد اولیه، یکی دیگر از معضلاتی است که با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم. کارخانه در خرم‌دشت تاکستان واقع شده و شمش مورد نیاز خود را از شهرهای مشهد و یزد با هزینه حمل هنگفت تامین می‌کنیم؛ هزینه حمل شمش فولادی، ۷۰۰ تا یک هزار تومان به ازای هرکیلوگرم بوده که مبلغ آن برای یک تریلی حمل بار مورد نیاز، در حدود ۱۶ تا ۲۴ میلیون تومان است.

مشکلات، یکی پس از دیگری بر سر راه تولیدکنندگان!

مدیرعامل شرکت آریا فولاد تاکستان افزود: سرمای شدید هوا در استان قزوین و قطعی گاز واحدهای صنعتی در زمستان سال قبل، باعث شد حدود دو ماه زمان شروع تولید خود را عقب بیندازیم؛ زمانی هم که خواستیم فعالیت مجموعه را از سر بگیریم، با خرابی کوره و برخی تجهیزات و قطعات همچون بلبرینگ‌ها، لوله‌های ترمکس و…، به دلیل یخ‌زدگی و برودت شدید دمای هوا داخل کارخانه روبه‌رو شدیم. به همین علت از اسفند ماه پارسال تا اردیبهشت ماه سال جاری، مشغول اورهال کردن تجهیزات کارخانه بودیم و بلافاصله پس از آن با قطعی برق مواجه شدیم. باید به این نکته اشاره کنیم که متاسفانه برق مجموعه ما بدون اطلاع‌رسانی قبلی قطع شد و غلتک‌های دستگاه رافینگ که برای نورد گرم فولاد مورد استفاده قرار می‌گیرد، شکست. به دنبال این امر، متحمل خسارت‌های مالی فراوانی شدیم و متاسفانه هنوز موفق به تعمیر کامل این دستگاه نشده‌ایم. از طرفی، شرایط سخت کاری در کارخانجات تولید میلگرد و به طور کلی محصولات نوردی فولادی، تامین نیروی انسانی مورد نیاز را کمی دشوار ساخته است؛ اگرچه خوشبختانه مشکلی در این زمینه نداریم و حدود ۷۰ تا ۸۰ نفر به طور مستقیم در مجموعه مشغول فعالیت هستند. ما حتی به دنبال این بودیم که فعالیت خود را به دو شیفت کاری افزایش دهیم اما به دلیل قطعی برق، هنوز موفق به اجرای آن نشده‌ایم.

نعیمی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از نیروی انسانی شاغل در این مجموعه را نیروی کارگری تشکیل می‌دهد، مطرح کرد: نیروی انسانی شاغل در بخش‌های کنترل کیفیت، تعمیرات و نگهداری و… که ۱۰ تا ۱۵ درصد مجموعه را تشکیل می‌دهند، همگی فارغ‌التحصیل رشته‌های تخصصی همچون متالورژی، مکانیک، صنایع و برق هستند و ما همواره تلاش کرده‌ایم از جوانان مشتاق و متعهد در این بخش‌ها استفاده کنیم. ضمن اینکه کارگران شاغل در خط تولید نیز باید آشنایی‌ کلی با فرایند نورد گرم داشته باشند و آموزش‌های لازم در این زمینه برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از قطعات مورد استفاده در دستگاه نورد گرم فولادی داخلی‌سازی شده‌اند، خاطرنشان کرد: مهندسان مجموعه ما، موفق به بومی‌سازی قطعات اصلی موتور دستگاه نورد گرم شده‌ و خوشبختانه بی‌‎نیاز از واردات هرگونه قطعات خارجی مورد نیاز هستیم. معتقدیم که بومی‌سازی باید پیش از پیش در دستور کار شرکت‌های فولادی به ویژه تولیدکنندگان بزرگ فولاد کشور قرار بگیرد تا بتوانیم ضمن توسعه تولید، جایگاه خود را در میان ۱۰ تولیدکننده برتر فولاد جهان بهبود بخشیم.

تشدید رکود بی‌سابقه در بازار میلگرد

مدیرعامل شرکت آریا فولاد تاکستان با اشاره به اینکه میلگرد با کیفیت عالی توسط تولیدکنندگان داخلی تولید می‌شود، مطرح کرد: متاسفانه رکود بسیار شدیدی بر بازار داخلی میلگرد حاکم بوده و به جرات می‌توان گفت این رکود طی ۲۵ تا ۳۰ سال اخیر بی‌سابقه است. تحریم، منجر به کاهش سرمایه‌گذاری و توقف بسیاری از پروژه‌های عظیم ساختمانی شده که همین مسئله، کاهش مصرف میلگرد و تشدید رکود حاکم بر بازار را در پی داشته است. افرادی هم که به دنبال سرمایه‌گذاری‌های جدید در بخش ساخت‌وساز هستند، امیدوارند که روابط سیاسی ایران با کشورهای منطقه بهبود پیدا کند و بازار داخلی به یک ثبات نسبی برسد تا با خیال آسوده‌تری نسبت به سرمایه‌گذاری اقدام کنند. در این میان، صادرات میلگرد می‌تواند زمینه‌‍ رونق بازار داخلی را هم فراهم سازد و هم‌اکنون شاهد هستیم که این محصول توسط بعضی تجار از مرزهای غربی و جنوبی، به کشورهای مختلف منطقه صادر می‌شود. امیدواریم با رفع موانع تولید و رونق روزافزون صادرات، شاهد خروج بازار میلگرد از رکود حاکم باشیم.

نعیمی در ادامه به انتقاد از رویکرد دولت در حوزه صادرات پرداخت و گفت: دولت به جای اینکه زمینه صادرات محصولات فلزی با ارزش افزوده بالا را فراهم کند، بیشتر به دنبال خام‌فروشی مواد معدنی است. متاسفانه توازن در زنجیره فولاد کشور وجود ندارد و در حالی که شاهد احداث واحدهای جدید تولید گندله و آهن اسفنجی توسط شرکت‌های بزرگ فولادی هستیم، روزبه‌روز بر تعداد واحدهای نوردی کوچک‌مقیاس تعطیل‌شده در کشور افزوده می‌شود. از طرفی، ما معتقدیم که قیمت‌گذاری دستوری در زنجیره فولاد باید اصلاح شود؛ چراکه این امر به شدت به واحدهای نوردی آسیب زده است. باور دولت بر این است که با قیمت‌گذاری دستوری می‎تواند بازار را کنترل و مدیریت کند؛ در حالی که به هیچ وجه این گونه نیست و زمینه جولان واسطه‌ها در سطح بازار را فراهم ساخته است. تعدد سامانه‌های مختلف همچون بهین‌یاب، سامانه جامع انبارها، سامانه جامع تجارت، سامانه مودیان مالیاتی و… نیز نه تنها چاره‌ساز نبوده بلکه منجر به تشدید رکود حاکم در سطح بازار شده است. افزایش مالیات دریافتی از تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان محصولات نوردی همچون تیرآهن و میلگرد، سود حاصل از تولید و فروش آن‌ها را به شدت کاهش داده و این مسئله برای تولیدکننده و فروشنده در بازار آهن به هیچ وجه صرفه اقتصادی ندارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر میلگرد با قیمتی در حدود ۲۳ هزار و ۵۰۰ تا ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم در سطح بازار معامله می‌شود، خاطرنشان کرد: قیمت پایه شمش فولاد خوزستان در بورس کالای ایران، حدود ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم است. طبق دستورالعمل بورس، مابه‌التفاوت قیمت شمش و میلگرد به ۱۱ درصد رسیده که با احتساب هزینه حمل، قیمت نهایی میلگرد به حدود ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم خواهد رسید. ما معتقدیم که این اختلاف قیمت اقتصادی نیست و حداقل باید به میزان ۱۶ درصد افزایش پیدا کند تا برای تولیدکنندگان میلگرد صرفه اقتصادی داشته باشد؛ بنابراین امیدواریم یک بازنگری جدید در این خصوص از جانب مسئولان وزارت صمت و بورس کالای ایران انجام شود.

رفع ۱۰۰ درصدی تعهد ارزی به افت چشمگیر صادرات منجر شد

این تولیدکننده میلگرد با تاکید بر اینکه با وجود این شرایط نمی‌توان آینده روشنی برای تولید متصور شد، تاکید کرد: تنها در دو صورت می‌توانیم نسبت به آینده تولید امیدوار باشیم؛ نخست اینکه سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مختلف افزایش پیدا کند و تولیدکنندگان با ۱۰۰ درصد توان خود فعالیت کنند؛ دوم اینکه از صدور بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های یک‌باره و غیرکارشناسانه، به ویژه در حوزه صادرات جلوگیری شود و برنامه‌ریزی‌ بلندمدت و هدفمند در این بخش صورت پذیرد تا تولیدکنندگان بتوانند حداقل صادرات پایدار خود را حفظ کنند. برای مثال، صادرات انواع محصولات فولادی به کشور عراق تا اواسط فصل زمستان سال قبل به خوبی انجام می‌شد اما بخشنامه بانک مرکزی در رابطه با الزام تولیدکنندگان به عرضه ۱۰۰ درصدی ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما سبب شد بسیاری از آن‌ها از عرضه محصولات خود در بازارهای صادراتی منصرف شوند.

نعیمی در پایان با اشاره به اینکه حداقل سرمایه‌گذاری لازم جهت راه‌اندازی یک خط تولید میلگرد با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن در سال، بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان است، یادآور شد: هزینه نصب یک جرثقیل ۱۰ تنی در محل احداث کارخانه، حدود پنج میلیارد تومان است. حال تصور کنید که یک کارخانه حداقل به نصب پنج تا ۶ جرثقیل ۱۰ تنی نیازمند است. یعنی شما باید رقمی در حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیارد تومان را تنها برای این مسئله در نظر بگیرید. بنابراین راه‌اندازی یک واحد تولیدی میلگرد کوچک‌مقیاس، به سرمایه‌گذاری کلان نیازمند است که دریافت تسهیلات و وام‌های بانکی می‌تواند در تامین سرمایه در گردش لازم اثرگذار باشد.

منبع: فلزات آنلاین

انتهای پیام/

کد خبر 5785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =