کد خبر 5913
۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸

دولت‌، اصلی‌ترین عامل بازدارنده توسعه صنعت فولاد / نمی‌دانند یا نمی‌خواهند؟

دولت‌، اصلی‌ترین عامل بازدارنده توسعه صنعت فولاد / نمی‌دانند یا نمی‌خواهند؟

وضع عوارض صادرات آنهم در شرایطی که می‌توان از فرصت جنگ میان روسیه و اوکراین و ایجاد ظرفیت‌های بین‌المللی به ویژه در خاورمیانه استفاده کرد یک کارِ غیرکارشناسی و غیرمنطقی است. دولت با این وضعیتی که رقم زده است، خواسته و یا ناخواسته یک عامل بازدارنده در مسیر توسعه صادرات کشور شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز؛ صنایع فولادی هیچ‌گاه از شرایط راضی نبودند. دلیلش هم این است که در هر دوره و فصلی با مشکلات جدیدی دست و پنجه نرم می‌کنند. قطعی برق در فصل تابستان از یک سو و قطعی گاز در فصل زمستان که خودش قصه پر غصه‌ای را روایت می‌کند از سوی دیگر و از همه مهمتر، دستورالعمل‌ها و مصوبات خلق‌الساعه و غیرکارشناسانه دولت‌مردان است که شرایط را بیش از پیش برای این صنعت دشوار کرده است.

همین چند روز پیش بود که بحث عوارض ۴۰۰ درصدی برای صادرات برخی محصولات صنایع معدنی و فولادی بار دیگر خواب را از چشم تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت فولاد گرفت و این در حالی است که کشورهای دیگر همچون روسیه برای گرفتن گوی سبقت در بازار جهانی و از دست ندادن ظرفیت‌های بین‌المللی خود، قیمت محصولاتش را تا ۴۰ درصد کاهش داده است.

دولت برای محصولاتی نظیر کنسانتره و گندله عوارض ۲۰ درصدی وضع کرده است و برای آهن‌اسفنجی که اتفاقاً در بازار داخل به آن نیاز بیشتر داریم عوارض ۵ درصدی وضع کرده است. یعنی دولت برای محصولاتی که تولید مازاد در داخل دارد عوارض بیشتر و برای محصولاتی که نیاز داخل برایش وجود دارد عوارض کمتری را در نظر گرفته است.

وضع عوارض صادرات آنهم در شرایطی که می‌توان از فرصت جنگ میان روسیه و اوکراین و ایجاد ظرفیت‌های بین‌المللی به ویژه در خاورمیانه استفاده کرد یک کارِ غیرکارشناسی و غیرمنطقی است. دولت با این وضعیتی که رقم زده است، خواسته و یا ناخواسته یک عامل بازدارنده در مسیر توسعه صادرات کشور شده و در حالی که همه صنعت‌گران در تلاش برای توسعه صنعت فولاد هستند، دولت عوارض محصولات فولادی نظیر شمش را تا چهار برابر و گندله و آهن اسفنجی را تا ۱۰ برابر افزایش می‌دهد.

جالب است که این اولین مصوبه خانمان سوزی نیست که دولت وضع کرده است. دولت در اردیبهشت‌ماه سال گذشته نیز با آغاز جنگ روسیه و اوکراین با ابلاغ چنین مصوبه‌ای فرصت ارزآوری را از ایران گرفت.

انتهای پیام/

کد خبر 5913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =