کد خبر 5933
۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۴

معاملات شمش فولاد جان گرفت

معاملات شمش فولاد جان گرفت

در حالی که کاهش بهای آزاد ارز و رکود نسبی در بازار آزاد موجب شده بود تا رونق معاملات محصولات فولادی در بورس‌کالا کاهش پیدا کند، اطلاعیه جدید این بستر معاملاتی به رشد چشمگیر تقاضا برای شمش فولاد منجر شد.

به گزارش آهن نیوز؛ به موجب این اطلاعیه تمام افراد با کد بورسی می‌توانند شمش خریداری کنند و معاملات تنها به افراد دارای سهمیه بهین‌یاب محدود نمی‌شود.

البته با وجود برتری چشمگیر عرضه بر تقاضا، رقابت قیمتی چشمگیری برای این محصول رخ نداد و میانگین قیمت معامله‌شده در کانال ۱۹‌ هزار تومانی قرار گرفت.

در بازار جهانی نیز افزایش امید به مداخله دولت در بازار املاک و مستغلات موجب رشد قیمتی سنگ‌آهن در چین شد.

استقبال از عرضه‌ شمش فولاد

رونق به معاملات محصولات فولادی بورس‌کالا برگشت. در حالی که کاهش بهای آزاد ارز همراه با رکود نسبی در بازار آزاد موجب شده بود تا طی هفته‌های گذشته از حجم خرید شمش کاسته شود، افت نرخ پایه اعلام‌شده برای شمش فولاد همراه با اطلاعیه جدید بورس‌کالا موجب شد تا استقبال از این محصول به‌صورت چشمگیری افزایش پیدا کند.

روز گذشته بورس‌کالا میزبان عرضه حدود ۱۶۰‌هزار تن شمش فولاد XSP در رینگ داخلی بود و برای آن تقاضای بیش از ۲۷۴‌ هزار تنی به ثبت رسید که از برتری ۴۰درصدی عرضه بر تقاضا حکایت دارد.

همچنین بررسی معاملات حاکی از آن است که این میزان تقاضا برای این محصول نسبت به هفته پایانی تیرماه با رشد ۵۰درصدی مواجه شده است. به نظر می‌رسد تسهیل شرایط خرید شمش از این بستر معاملاتی توسط نهادهای نظارتی از جمله دلایل این استقبال باشد.

طبق اطلاعیه شرکت بورس‌کالا، از روز دوشنبه دوم مردادماه سال‌جاری، خرید شمش فولادی (بیلت و بلوم) به صورت غیربهین‌یابی است و برای تمام مشتریانی که دارای کد بورسی هستند، امکان خرید شمش از طریق درخواست در این سامانه فراهم شده است.

بنابراین بسیاری از شرکت‌های بازرگانی که تا پیش از این توانایی خرید از این بستر را نداشته‌اند می‌توانند به رقابت قیمتی برای شمش فولاد پرداخته و در رینگ داخلی بورس‌کالا معامله کنند.

در واقع این تصمیم در پی رکود سنگینی که طی ماه گذشته بر بازار محصولات آهنی سایه انداخته بود گرفته شده است تا شاید از این طریق رقابت برای شمش افزایش پیدا کند.

این درحالی است که به عقیده کارشناسان، تصمیمات گرفته‌شده در هیات‌دولت در هفته گذشته نیز احتمال تعمیق رکود در این بازار را افزایش داده است.

سیاستگذاران اقتصادی تصمیم گرفته‌اند عوارض ۲۰درصدی بر محصولات ابتدایی زنجیره آهن اعم از گندله، سنگ‌آهن و کنسانتره وضع کنند؛ آن هم در شرایطی که بازار جهانی این محصولات در رکود قرار دارد.

به این ترتیب صادرات این محصولات غیراقتصادی شده و بسیاری از تولیدکنندگان از این تصمیم صرف‌نظر می‌کنند. همچنین طبق این بخشنامه لازم است، صادرکنندگان فولاد و مواد معدنی برای صادرات صورت‌گرفته در ماه‌های قبل نیز عوارض مربوطه را بپردازند.

در نتیجه به عقیده برخی از کارشناسان، این تصمیمات بر رکود بیشتر در بازار دامن خواهد زد؛ چرا که بررسی بازار داخل حاکی از آن است که بخش ساختمان‌سازی در کشور نیز در رکود قرار دارد، در نتیجه کاهش صادرات تنها موجب رخداد مازاد در بازار محصولات آهنی می‌شود.

از طرفی نکته قابل‌توجه این است که در این بخشنامه برای محصولاتی نظیر کنسانتره و گندله عوارض ۲۰درصدی وضع شده، در حالی که بازار داخل با مازاد این محصولات مواجه است.

اما برای محصولی همچون آهن اسفنجی که برای آن در بازار داخلی تقاضا وجود دارد، عوارض ۵درصدی وضع شده است.

یعنی دولت برای محصولاتی که تولید مازاد در داخل دارند عوارض بیشتر و برای محصولاتی که نیاز داخل برای آنها وجود دارد عوارض کمتری در نظر گرفته است.

برتری تقاضا نیز موجب رقابت قیمتی چشمگیر نشد

در حالی که اطلاعیه جدید شرکت بورس‌کالا موجب استقبال خریداران از شمش بلوم شد، بررسی معاملات حاکی از آن است که به‌رغم برتری ۴۰درصدی تقاضا نسبت به عرضه، رقابت قیمتی چشمگیری برای این محصول در تالار داخلی بورس‌کالا رخ نداد.

روز گذشته شمش بلوم عرضه‌شده مجددا کاهش قیمت را به ثبت رساند و با افت نرخ حدود ۸/ ۴‌درصدی قیمت پایه مواجه شد.

در نتیجه هر کیلوگرم از این محصول با میانگین نرخ پایه ۱۸‌هزار و ۹۷۰تومان عرضه شد.

همچنین قیمت معاملاتی آن در کارخانه‌های مختلف، متفاوت بود و بین ۱۸‌هزار و ۹۰۰ تا ۲۰‌هزار و۳۰۰تومان قرار داشت.

اما می‌توان گفت اکثر کارخانه‌ها محصولات خود را با متوسط قیمت ۱۹‌هزار و ۲۰۰تومان به ازای هر کیلوگرم معامله کردند که حاکی از رقابت قیمتی ۵/ ۱درصدی در این بستر معاملاتی است.

این درحالی است که میانگین قیمت معاملاتی در هفته پایانی تیرماه در سطح ۱۹‌هزار و ۶۰۰تومان قرار داشت.

در بازار آزاد نیز بسیاری از کارخانجات محصولات خود را با کاهش قیمت جزئی یا ثبات قیمتی عرضه کردند.

بازار جهانی

چشم‌انداز مثبت نسبت به افزایش حمایت‌های دولتی از بخش املاک و مستغلات موجب شد تا بهای سنگ‌آهن طی هفته گذشته وارد کانال افزایشی شود.

روز گذشته بهای سنگ‌آهن عیار ۶۲‌درصد برای تحویل به بندر تیانچین در شمال چین به ۱۱۶دلار به ازای هر تن رسید و بازده هفتگی مثبت ۳‌درصدی را به ثبت رساند؛ این بالاترین سطح قیمتی است که در یک‌سال گذشته تاکنون به ثبت رسیده است.

براساس شایعات منتشرشده، مقامات چین در حال برنامه‌ریزی برای کاهش محدودیت‌های وام مسکن به جهت بهبود تقاضا در این کشور هستند. بهبود تقاضا موجب رشد بهای مواد اولیه و کامودیتی‌ها شده و به تامین‌کنندگان و توسعه‌دهندگان بخش املاک و مستغلات اجازه می‌دهد تا قیمت‌ خود را افزایش دهند.

بررسی آمارها حاکی از آن است که تولید فولاد در اواخر ماه جاری به‌طور متوسط در سطح ۵/ ۲میلیون تن در روز قرار گرفته که بالاترین میزان از اکتبر سال ۲۰۲۰ تاکنون است. این مساله نشان می‌دهد که کارخانه‌های فولاد در چین که بزرگ‌ترین مصرف‌کننده سنگ‌آهن در جهان به شمار می‌روند، در حال بازگشت به ظرفیت کامل هستند.

به طور مشابه، داده‌های تجاری نشان داد که واردات سنگ‌آهن این کشور در ماه ژوئن سالانه ۴/ ۷‌درصد افزایش یافت و کاهش شدید تقاضای کالا در سایر بخش‌های اقتصاد چین را جبران کرد.

در عین‌حال تحلیلگران خاطرنشان می‌کنند که اعتماد کاربران به وام‌های مسکن پس از دوران قرنطینه و از زمان رفع محدودیت‌های کرونایی در سطح بسیار پایینی قرار گرفته است.

منبع: دنیای اقتصاد

انتهای پیام/

کد خبر 5933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =