کد خبر 60
۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۸

فرصت اشتغال ۵ هزار و ۵۰۰ نفر در فولادسازی کردستان

فرصت اشتغال ۵ هزار و ۵۰۰ نفر در فولادسازی کردستان

خروجی زنجیره فولاد کردستان تولید ۱.۵ میلیون تن ورق گرم که عمدتا مصارف صنعتی در کشور دارد و از نیازهای اساسی برای صنایع ماشین‌سازی، لوله‌سازی و ... خواهد بود.

به گزارش خبرنگار آهن‌نیوز، احداث زنجیره فولاد در استان کردستان مربوط به سفر استانی معاون اول رییس جمهور وقت به کردستان در خرداد ماه سال ۱۳۹۴ است که مقرر شد، زنجیره فولاد با ظرفیت‌های ۲٫۵ میلیون تن کنسانتره، ۲٫۵ میلیون تن گندله، ۱٫۶ میلیون تن آهن‌اسفنجی و ۱٫۵ میلیون تن ذوب و ریخته‌گری به‌ منظور تولید ۱٫۵ تن ورق سیاه، نورد گرم فولادی در کردستان اجرایی و هزاران نفر اشتغال‌زایی ایجاد شود.

پس از مصوبات و انجام فرایند اولیه برای اجرای پروژه، وزیر وقت صمت، دستور احداث ۲ واحد آهن‌اسفنجی با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن به‌ طور جداگانه در شهرستان‌های بیجار و قروه را صادر کرد.

اگرچه کلنگ احداث زنجیره فولاد در کردستان سال‌ها پیش در دولت روحانی به زمین زده شد، اما این پروژه پس از گذشت چندسال از کلنگ‌زنی در همان مرجله اول باقی ماند و به گفته بهمن مرادنیا استاندار وقت کردستان، اختلافات درون استانی علت رهایی برخی از پروژه‌ها از جمله زنجیره فولاد در استان شده بود.

آغاز عملیات اجرایی دو پروژه آهن اسفنجی بیجار و فولادسازی قروه در سال ۱۴۰۱ موضوعی بود که محمدرضا احمدی مدیرعامل شرکت صنایع فولاد کردستان در بهمن ماه سال گذشته به آن اشاره کرد و گفت: مناقصه‌های این طرح برگزار شده و عملیات اجرایی هر ۲ طرح در ابتدای سال ۱۴۰۱ آغاز می‌شود.

عملیات اجرایی پروژه آهن اسفنجی بیجار با ظرفیت یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن و پروژه فولادسازی قروه با ظرفیت یک میلیون تن پس از عقد قرارداد و ابلاغ قرارداد به برنده مناقصه‌ها، آغاز خواهد شد و با تکمیل این ۲ پروژه، خام‌فروشی در کردستان متوقف و در مجموع برای ۵ هزار و ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال ایجاد خواهد کرد.

پیمان الماسی معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان می‌گوید: مجموعه واحدهای تولید کنسانتره سنگ آهن در شهرستان بیجار ۱.۷ دهم میلیون تن واقعی کنسانتره سنگ آهن با درجه خلوص ۶۵ تا ۶۷ درصد است.

وی افزود: ۱۳ پروژه در راستای اجرای زنجیره فولاد شامل کنسانتره سنگ آهن، گندله آهن، آهن اسفنجی و در نهایت تولید ورق گرم با سرمایه‌گذاری بیش از ۳۳ هزار میلیارد تومان در سطح استان در دست اجراست که خوشبختانه با ورود سرمایه‌گذاران قوی در دو بخش دولتی و خصوصی شکل گرفته است.

الماسی تصریح کرد: خروجی زنجیره فولاد کردستان تولید ۱.۵ میلیون تن ورق گرم که عمدتا مصارف صنعتی در کشور دارد و از نیازهای اساسی برای صنایع ماشین‌سازی، لوله‌سازی و ... است، خواهد بود.

وی اضافه کرد: در زمینه زیرساخت‌های اجرای کار شامل تامین آب، مواد اولیه و غیره هم هیچ مشکلی وجود ندارد و در مجموع در آینده نزدیک تعداد زیادی از این پروژه‌ها با سرمایه‌گذاری کلی ۵۵ هزار میلیارد تومان و اشتغال‌زایی ۶ هزار و ۱۰۰ نفر به بهره‌برداری می‌رسد که آینده خوبی برای صنعت کردستان را رقم خواهد زد.

به گفته معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان، شرکت صبا نور کردستان با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن کنستانتره سنگ آهن با درجه خلوص ۶۵ تا ۷۰ درصد یکی از بزرگترین واحدهای کنستانتره در کردستان است. تمام محصولاتی که در این واحد و سایر واحدها تولید می‌شود در خود استان و سایر استان‌ها فرآوری می‌شود.

وی اذعان داشت: نیاز تولید سالیانه فولاد در کل کشور رقم بالایی است، با توجه به اینکه معادن استان کردستان کوچک هستند و بر همین اساس ظرفیت ذخایر زیادی هم ندارند سهم این استان در تامین نیاز فولاد در کشور ۱.۵ تن برابر با ۵ درصد است.

الماسی یادآوری کرد: ایجاد این ظرفیت با توجه به میزان نیاز کشور به تولید فولاد بسیار توجیه‌پذیر بوده و محصول نهایی در بازارهای داخلی عرضه می‌شود، اگر صادرات این محصول اصلا توجیه اقتصادی ندارد اما در صورت تامین نیاز داخل می‌توانیم بحث صادرات را داشته باشیم و هیچ مشکلی بابت بازاریابی به عنوان یکی از شاخص‌های مهم در رونق و حیات تولید این محصول نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: بعد از تامین نیاز داخلی مابقی تولید نیز به راحتی به سایر کشورها صادر خواهد شد و می‌توانیم بهترین بهره‌برداری را از این محصول استراتژیک داشته باشیم.

انتهای پیام/  ف

کد خبر 60

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =