کد خبر 6043
۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶

فرار سرمایه از تالار شیشه‌ای

فرار سرمایه از تالار شیشه‌ای

بورس تهران روزهای تیره و تاریکی را تجربه می‌کند و دیگر خبری از سودسازی و سودآوری در بازار نیست؛ چراکه هر روز دولت بیشتر در بازار دخالت می‌کند و به نوعی سایه دولت روی بورس سنگینی می‌کند.

به گزارش آهن نیوز؛ در میانه معاملات روز گذشته خبر تعطیلی بورس کالا اعلام شد و همین موضوع باعث شد که سهامداران تا حدود زیادی عقب‌نشینی کنند.

بورس تهران روزهای تیره و تاریکی را تجربه می‌کند و دیگر خبری از سودسازی و سودآوری در بازار نیست؛ چرا که هر روز دولت بیشتر در بازار دخالت می‌کند و به نوعی سایه دولت روی بورس سنگینی می‌کند؛ در میانه معاملات روز گذشته خبر تعطیلی بورس کالا اعلام شد و همین موضوع باعث شد که سهامداران تا حدود زیادی عقب‌نشینی کنند.

در اصل فشار روی بورس‌ها افزایش یافته و اکنون به فکر بورس کالا افتاده‌اند؛ برای نمونه برخی گرانی چند اخیر مسکن را گردن بورس کالا انداخته‌اند چراکه عقیده دارند این بورس باعث گرانی مصالح که شامل سیمان، میلگرد و.. شده و حداقل باید فروش و معامله سیمان در بازار متوقف و محدود شود.

شایعات و تصمیم‌گیری‌های متعدد باعث شده که بازار سرمایه روز خوش به خود نبیند.

اولین روز هفته بانک مرکزی اعلام کرد که قرار است مرحله اول حراج اوراق بدهی در سال ۱۴۰۲ برای فروش به بانک‌ها، موسسات اعتباری غیربانکی و نهادهای مالی در روز سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ اجرایی شود.

طبق این اطلاعیه، این اوراق در قالب ۵ نماد با سررسیدهای ۱ تا ۳ سال و نرخ سود اسمی سالانه ۲۰.۵ درصد منتشر خواهد شد و ارزش تجمعی آن به ۳۵ همت (هزار میلیارد تومان) می‌رسد، این خبر خود تا حدودی روی بازار تاثیر منفی داشت (باید توجه داشت حجم این اوراق زیاد نیست اما شرایط بازار هم خوب نیست) و باعث عقب‌نشینی سهامداران شد و از سوی دیگر معضل نرخ خوراک همچنان برای بازار تمام نشده و یک قصه باز است.

شایعات نیز امان بازار را بریده و برخی از فعالان بورسی بدون توجه به ماهیت خبر یا شایعه در بازار معامله می‌کنند.

همانطور که گفته شد شایعات امان بازار را بریده است و سهامداران توان معامله ندارند؛ اصلا چرا باید شایعه تطعیلی بورس کالا مطرح شود؟ چه کسی بورس را عامل گرانی میداند که اکنون به دنبال تعطیل کردن آن است؟ بورس کالا تا چند ماه با عرضه خودرو مشکل داشت و ذینفعان اجازه عرضه را ندادند.

اکنون مشکل کجاست، مشکل بورس کالا شفافیت است؟ مسوولان مربوطه تنها نباید تنه با یک تکذیبیه همه‌چیز را حل کنند بلکه باید به دنبال حل عمیقی مشکل باشند.

از نظر تکنیکالی حال بورس خوب نیست و همه اخبار خوب و بد باعث شده که شرایط بازار وخیم‌تر از گذشته نیز شود؛ مشکل نیز همین‌جاست، اکنون حال بازار سرمایه بسیار بد است و هر تصمیم و دخالتی می‌تواند روند را بیش از گذشته منفی کند در نتیجه انتظار می‌رود که سیاست‌گذار نیز کاری برای بازار نکند و اجازه دهد بازار مسیر خود را برود تا شاهد روزهای بهتری باشیم.

رکوردشکنی منفی بورس

شاخص کل بورس تهران در دومین روز معاملاتی هفته یعنی یکشنبه ۸ مرداد ماه ریزش سنگینی را تجربه کرد. شاخص کل بورس با افت ۲۹ هزار و ۷۴ هزار واحدی معادل ۱.۴۶ درصدی در محدوده یک میلیون و ۹۶۷ هزار واحدی ایستاد.

همچنین شاخص هم‌وزن ۱۳ هزار و ۷۵۴ هزار واحد معادل ۱.۹۳ درصد افت کرده و به تراز ۶۹۷ هزار واحدی رسید.

ارزش معاملات خرد بازار امروز به ۵۷۳۰ میلیارد تومان رسید، همچنین تغییر مالکیت نقدینگی به حقوقی (خروج نقدینگی) معادل ۱۱۰۲ میلیارد تومان و ۴۰ میلیارد تومان نیز از صندوق‌های درآمد ثابت خارج شد.

در این روز ۱۳۷ نماد به ارزش ۴۳۲ میلیارد در صف فروش بودند و تنها ۵۴ نماد به ارزش ۱۹۳ میلیارد تومان به صف خرید رسیدند.

آمارها نشان می‌دهد که طی روز یکشنبه ۲۷۰۶ میلیارد تومان پول هوشمند از بازار خارج و در مقابل ۱۴۰۴ میلیارد تومان ورود پول هوشمند به بازار داشتیم.

بیشترین ارزش معاملات به صنایع خودرویی، شیمیایی، انبوه‌سازی، بانکی، فلزات اساسی، سیمانی و پالایش فرآورده‌های نفتی رسید. 

منبع: روزنامه تعادل

انتهای پیام/

کد خبر 6043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =