کد خبر 6054
۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۱

کاهش صادرات ایران به افغانستان

کاهش صادرات ایران به افغانستان

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان، سیدحسین سلیمی، می‌گوید تسلط طالبان بر افغانستان، رقم صادرات ایران به این کشور را از حدود ۳‌میلیارد دلار در سال ‌به حدود ۳/ ۱میلیارد دلار در سال ‌کاهش‌داده و در حال‌حاضر تلاش‌ها متمرکز بر بالا بردن حجم صادرات به ۶/ ۱میلیارد دلار در سال‌۱۴۰۲ است.

به گزارش آهن نیوز؛ از مرداد سال‌۱۴۰۰ که طالبان بر افغانستان مسلط شد، حدود دو سال ‌سپری‌شده و یکی از پیامدهای وقوع این رویداد سیاسی برای ایران آن بود که سبک و سیاق عادی تجارت با این کشور دستخوش تحولات جدی شد؛ چنانکه در سایه زعامت طالبان بر این کشور حدود یک‌میلیارد دلار از صادرات ایران کاسته شد و فروش کالا از ایران به افغانستان از ۳/ ۲‌میلیارد دلار در سال‌۱۳۹۹ به ۳/ ۱‌میلیارد دلار در پایان سال‌۱۴۰۰ رسید.

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان در گفت‌وگو با روابط‌عمومی اتاق تهران یکی از مهم‌ترین موانع تجارت با افغانستان در حال‌حاضر را نقل‌وانتقال وجوه عنوان کرد و گفت: «صرافی‌ها در افغانستان به‌شدت تحت‌کنترل طالبان هستند و صادرکنندگان هم باید پول خود را از طریق همین صرافی‌ها به کشور بازگردانند، بنابراین یکی از موانع اصلی صادرات کالا به این کشور نقل‌وانتقال پول است.»

سیدحسین سلیمی درباره تصویر کنونی تجارت میان ایران و افغانستان حدود دو سال ‌پس از استقرار طالبان گفت: «اوج صادرات ایران به افغانستان در سال‌۱۳۹۷ رقم خورد که رکورد ۹/ ۲‌میلیارد دلار را به‌ثبت رساند، اما با تسلط طالبان، این رقم به حدود ۳/ ۱‌ میلیارد دلار رسیده و دولت تلاش دارد این حجم از مبادلات را در سال‌۱۴۰۲ به ۶/ ۱‌میلیارد دلار برساند.»

سلیمی در ادامه افزود: «مقامات مسوول در ایران تلاش زیادی می‌کنند تا رقم تجارت میان دو کشور به سال‌های پیش از تسلط طالبان بازگردد. یادآوری می‌کنم که تا ۵ الی ۶ ماه پس از استقرار طالبان، تجارت میان دو کشور کاملا متوقف بود و به‌تدریج مرزها گشوده شد. اکنون دولت درنظر دارد تا بازارچه‌های مرزی مشترک با افغانستان نظیر دوغارون را فعال کند. تعیین سقف ۴۰۰ دلار برای تجارت مرزنشینان بدون تشریفات گمرکی که در سال‌گذشته صورت‌گرفت، در این زمینه بسیار موثر بوده و به افزایش ارقام صادراتی کمک کرده‌است. یکی از اقلام مهم صادراتی به افغانستان سوخت بود که پس از رویدادهای سیاسی این کشور متوقف شد. افغانستان نیز در این مدت از کشورهایی نظیر ترکمنستان و تاجیکستان سوخت موردنیاز خود را تامین کرده‌است.»

انتهای پیام/

کد خبر 6054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =