کد خبر 6055
۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۰

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد:

تدبیر درست برای شمش فولادی/ معامله شمش فولاد خوزستان در کانال ۲۰ هزار تومان

تدبیر درست برای شمش فولادی/ معامله شمش فولاد خوزستان در کانال ۲۰ هزار تومان

در طول یک ماه گذشته ارزش معامله برای سه نوع شمش بلوم ۱۵۰*۱۵۰ تولید و عرضه شده توسط فولاد خوزستان ۱۶ میلیارد و ۲۶۰ میلیون و ۲۸۴ هزار و ۵۰ ریال ثبت شده که کل حجم عرضه شده آن که منجر به قرارداد ۷۸ هزار ۷۰۰ تنی شده، ۱۲۵ هزار تن است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، محصول شمش فولادی یکی از کاربردی‌ترین انواع شمش در جهان است که زنجیره صنعت فولاد وابستگی مستقیم به آن دارد. چرا که تولید میلگرد، تیرآهن، ورق فلزی و موارد دیگر از فرآورده‌های میانی این محصول است.

در این میان عرضه این محصول در بورس کالای ایران هم از جمله راه‌های خرید این محصول توسط تولیدکنندگان واحدهای نوردی است. اما به دنبال رکودی که در چند ماه اخیر در بازار داخلی تحت تاثیر کاهش نرخ دلار، کم‌رونقی در ساخت و ساز و بازار مسکن، عدم وجود نقدینگی در واحدهای تولیدی و افت قیمت‌های جهانی، تقاضا برای این محصول به شدت کاهشی شده تا جایی که برخی روزها فقط برای کمتر از ۵ درصد این محصول متقاضی وجود داشت، تا جایی که طی ابلاغیه‌ای در هفته گذشته خرید این محصول از بورس کالا برای همه کدهای بورسی آزاد شده و به عبارتی با غیربهین‌یابی شدن خرید آن از بورس کالا شرکت‌های بازرگانی نیز می‌توانند نسبت به خرید این محصول اقدام کنند. 

در واقع هدف بازارساز از این اقدام، ایجاد رقابت و تحریک تقاضا در بازار بوده که با تفاوت معنی‌داری که در میران تقاضا پس از اعلام این مصوبه ایجاد شد، به نظر می‌رسد اقدام درستی بوده طوریکه در عرضه‌های امروز ۹ مرداد ۱۴۰۲ این محصول در بورس کالا باوجودی که شمش نیم درصد افزایش نرخ نسبت به هفته قبل داشت، فقط با ریزش ۱۴/۴ درصد حجم عرضه شده به مقدار ۱۵۹ هزار و ۳۴۰ تن و نرخ پایه ۱۸ هزار و ۸۰۰ تومان بر روی تابلو معاملات خرید و فروش شد که تقاضای خوبی نیز برای آن به مقدار ۳۸۰ هزار و ۲۰۵ تن وجود داشت، گفتنی است کمترین نرخ پایه عرضه شده برای این محصول ۱۸ هزار تومان و بیشترین قیمت ۱۹ هزار و ۲۹۷ تومان است. 

در این میان در طول یک ماه گذشته ارزش معامله شده برای سه نوع شمش بلوم ۱۵۰*۱۵۰ (RST۳۴-۲، A۶۱۵GR۴۰ و ۵SP) تولید و عرضه شده توسط فولاد خوزستان ۱۶ میلیارد و ۲۶۰ میلیون و ۲۸۴ هزار و ۵۰ ریال ثبت شده که کل حجم عرضه شده آن که منجر به قرارداد ۷۸ هزار ۷۰۰ تنی شده، ۱۲۵ هزار تن است. میانگین موزون قیمت پایانی برای این سه محصول در طول یک ماه اخیر نیز ۲۰ هزار و ۱۰۰ تومان ثبت شده است. در نمودار زیر میانگین موزون نرخ هرکدام از انواع شمش‌های تولیدی فولاد خوزستان به تفکیک ارائه شده است.

معامله شمش فولاد خوزستان در کانال ۲۰ هزار تومان

همچنین در نمودار زیر روند تغییرات قیمتی شمش بلوم ۱۵۰*۱۵۰ ۵SP تولید فولاد خوزستان ارائه شده که نشانگر روند کاهشی این محصول در طول این مدت به دلایل ذکر شده در فوق بوده است. ارزش معاملات این محصول در طی این دوره ۱۳ میلیارد و ۴۳۴ میلیون و ۳۸۹ هزار و ۵۵۰ ریال بوده که حجم عرضه شده منتج به قرارداد آن از ابتدای تیر سال جاری ۱۰۰ تن بوده و ۲۰ هزار تن حجم قرار داد برای آن ثبت شده است.

گفتنی است نرخ کلی شمش بلوم در این بازار تا کانال ۱۸ هزار تومان نیز افت کرده است.

معامله شمش فولاد خوزستان در کانال ۲۰ هزار تومان

انتهای خبر/ ف

کد خبر 6055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =