کد خبر 6095
۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۰

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در گفت‌وگو با آهن‌نیوز:

اعمال عوارض توسط عراق، تهدید جدی بر تولید میلگرد ایران است

اعمال عوارض توسط عراق، تهدید جدی بر تولید میلگرد ایران است

محمد کشانی، فعال صنعت فولاد معتقد است اعمال عوارض واردات از طرف عراق برای کارخانه‌جات میلگرد ایران خصوصا در سمت آذربایجان شرقی که به لحاظ جغرافیایی نیز نزدیک‌تر به آن است و عمدتا تولیدشان وابستگی زیادی به صادرات دارد، تهدید جدی است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، دولت عراق در جدیدترین تصمیم، عوارض ۳۰ درصدی برای واردات میلگرد تصویب کرده است. این مسئله در کنار اعمال عوارض صادراتی دولت ایران بر برخی محصولات اول زنجیره فولاد مانند شمش، گندله، کنسانتره و آهن اسفنجی که در هفته آخر تیر سال جاری اعلام شد بر توسعه بازارهای صادراتی ایران خصوص در شرایط حال حاضر که با رکود و مازاد تولید مواجه است، تاثیر خواهد گذاشت.

محمد کشانی، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد و مدیرعامل سابق مجتمع فولاد صنعت بناب در رابطه با آسیب‌های احتمالی وارده این تصمیمات بر بازار صادراتی ایران به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: ایران همیشه مقداری مازاد تولید در برنامه تولیدات سالیانه خود داشته که این مازاد تولید در واقع یعنی برنامه برای صادرات. برای این برنامه صادراتی نیز همیشه افغانستان و عراق جز اولین مقاصد صادراتی فولادی بوده که تا چند وقت قبل هم اتفاق خوبی بود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه در هر کشوری سرمایه‌گذاری بلند مدت روی محصولات نهایی قابل تهدید است، افزود: در عراق هم این پیش‌بینی شده بود که با توجه به واردات شمش و مواد خام گسترده‌ای که داشته قصد کرده که اقدام به ایجاد کارخانه‌های نوردی و تولید محصول با ارزش افزوده بالاتر مانند میلگرد کند.

به گفته این فعال صنعت فولاد اعمال این عوارض واردات از طرف عراق، برای کارخانه‌جات میلگرد ایران خصوصا در سمت آذربایجان شرقی که به لحاظ جغرافیایی نیز نزدیک‌تر به مرز عراق است و عمدتا تولیدشان وابستگی زیادی به صادرات دارد، تهدید جدی است و با این شرایط وقتی نتوان صادر کرد مجبور به کاهش تولید خواهیم شد. 

کشانی با تشریح وضعیت بازار داخلی فولاد که در رکود سنگینی به سر می‌برد، بیان کرد: یک زمانی بازار داخلی کشش معاملات عمده در برخی فصول کار در سال را داشت و اگر بازار خارجی هم نداشت، تقاضای داخلی برای تولیدات جوابگو بود. اما در حال حاضر متاسفانه در بازار داخلی خصوصا در معاملات هفته‌های اخیر تقاضایی در بازار نبود و به تبع وقتی که صادرات هم نباشد آن حجمی هم که برای صادرات برنامه‌ریزی شده، روی حجم عرضه در داخل تلمبار می‌شود.

وی در ادامه با جدی شمردن نبود خریدار در بازار داخل، عنوان کرد: در کنار این کمبود تقاضا در بازار، شرکت‌های تولیدی هم آنقدری توانایی سرمایه‌گذاری یا نقدینگی ندارند که اقدام به انبار محصولات مازاد کنند، بنابراین منجر به کاهش تولید خواهد شد.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد به ریشه‌های رکود موجود در بازار داخلی اشاره کرده و تصریح کرد: اصولا تولید محصولات فولادی برای تامین نیاز طرح‌های عمرانی صورت می‌گیرد. این در حالی است که در بودجه 1402 دولت حجم قابل توجهی برای ساخت و ساز و عمران اعم از ساخت سد یا شهرسازی یا طرح‌های توسعه آن اختصاص نداده است. حتی اجرای همان طرح ساخت سالانه مسکن یک میلیونی که خود دولت پیشنهاد داده و رقم چندانی نمی‌شود هر چند که آن هم موفق نشد. پس بنابراین با نبود طرح‌های عمرانی و عدم مبادرت شهرداری‌ها، وزارت راه، وزارت نیرو و دیگر ارگان‌ها به این مهم، این میلگرد تولیدی کجا قرار است مصرف شود؟

این فعال بخش صنعت فولاد دلیل اصلی کاهش قیمت‌ها مقاطع فولادی در بازار داخل در ماه‌های اخیر را عدم وجود تقاضا دانسته و عنوان کرد: طبیعی است که در ابتدا باید تقاضا باشد سپس بحث قیمت و افت آن مطرح شود، چرا که وجود عرضه و تقاضا و رقابت حاصل از آن است که منجر به تغییرات قیمتی می‌شود.

کشانی در پایان در پاسخ به این پرسش که تولیدکنندگان انتظار چه نوع حمایتی را از دولت و وزارت صمت در چنین شرایطی دارند، به آهن‌نیوز گفت: دولت اگر اجازه دهد بخش خصوصی توانایی اداره خود را به خوبی دارد.

وی در نهایت افزود: اینکه دولت با صدور بخشنامه‌های لحظه‌ای که مورد آخری همین اعمال عوارض بر برخی محصولات بالادست فولاد بوده اقدام به تحریم داخلی نکند و کارها را به انجمن‌ها که بازوهای خوبی می‌تواند برای دولت بوده و از مشاوره آنها استفاده و کار تامین داخل را به انجمن‌های مربوطه محول کند.

خبرنگار: پریسا فرضی

انتهای خبر/ ف

وزارت 

کد خبر 6095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =