کد خبر 6119
۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۰

آهن نیوز گزارش می‌دهد؛

تشدید کمبود قراضه در بازارهای جهانی/ رکود سنگین بر معاملات ترکیه

تشدید کمبود قراضه در بازارهای جهانی/ رکود سنگین بر معاملات ترکیه

بر اساس پیش‌بینی، اگرچه تقاضا برای قراضه در ماه آگوست تغییری نخواهد کرد، اما عرضه به ۱۱.۵ میلیون تن کاهش می‌یابد که کمبود را افزایش می‌دهد.

 به گزار خبرنگار آهن نیوز؛ براساس گزارش S&P Globa، در آگوست ۲۰۲۳، کمبود ذخایر قراضه فولاد احتمالا ۲.۱ میلیون تن افزایش یابد. به گفته شرکت مشاوره Yongan Futures، در جولای ۲۰۲۳، عرضه قراضه در چین ۱۲.۲۵ میلیون تن و تقاضا ۱۳.۶ میلیون تن بود. بر اساس پیش‌بینی، اگرچه تقاضا برای این ماده اولیه در ماه آگوست تغییری نخواهد کرد، اما عرضه به ۱۱.۵ میلیون تن کاهش می‌یابد که کمبود را افزایش می‌دهد.

عرضه قراضه در چین با تولید خود در بخش فولاد و همچنین با بازیافت و استهلاک‌های فولاد تامین می‌شود. به گفته منابع، سودآوری بخش بازیافت چین در حال حاضر به دلیل قیمت پایین قراضه کاهش یافته که بر علاقه به خرید آن تأثیر گذاشته است. تحلیلگران خاطرنشان می‌کنند که عدم حمایت از طرف تقاضا همچنین مانع از افزایش تولید توسط تامین کنندگان مواد اولیه با وجود منابع لازم می‌شود. علاوه بر این، صنعت فولاد چین به دلیل ضعف بخش املاک و مستغلات در ماه‌های اخیر تحت فشار بوده است.

یونگان فیوچرز خاطرنشان می‌کند که انگیزه بازار تحت تأثیر سیاست بخش فولاد برای حفظ ذخایر قراضه پایین است. حجم مواد اولیه وارد شده به صنعت از ژوئیه تاکنون به حداکثر سطح در نیمه اول سال ۲۰۲۳ نرسیده است.

در پایان ماه ژوئن، کل ذخایر قراضه در چین به ۴.۸۵ میلیون تن رسید که تنها ۵۰ هزار تن بیشتر از پایان ماه می است. این میزان همچنان در سطح پایینی نسبت به ماه‌های قبل باقی مانده‌اند (بیش از ۶ میلیون تن در فوریه تا آوریل ۲۰۲۳).

در نیمه نخست سال ۲۰۲۳، مقدار کل قراضه عرضه شده در کشور تقریباً ۳.۷۷ میلیون تن نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲ کاهش یافت. در سه ماهه اول، ۵۰۰ هزار تن قراضه تحویل شد، اما شاخص‌های سه ماهه دوم متاثر از قیمت پایین مواد اولیه بود.

برخی از تحلیلگران انتظار دارند که تولید قراضه چین در نیمه دوم سال به دلیل محدودیت‌های احتمالی تولید فولاد داخلی، کاهش یابد. بنابراین، بازار شاهد افزایش قابل توجهی در تقاضا برای این ماده خام نخواهد بود. البته در ماه اکتبر و پایان سال این روند تغییر خواهد کرد.

بازار ترکیه در سکون

 در پایان ماه جولای قیمت جهانی قراضه عمدتا کاهش یافت. در بازار ترکیه، در بازه زمانی ۱۷ تا ۲۴ ژوئیه، قیمت آن به کف خود رسید، زیرا تقاضا پس از یک سکون طولانی‌مدت افزایش یافت. بازار ایالات متحده تحت تأثیر وضعیت ترکیه قرار گرفت، اما تامین کنندگان سعی کردند مواد خام را به بازارهای صادراتی جایگزین هدایت کنند. اما در چین، با متعادل شدن عرضه و تقاضا، قیمت‌ها تثبیت شد.

قیمت قراضه در ترکیه برای هفته ۱۷ تا ۲۴ ژوئیه ۲۰۲۳، با ۲.۷ درصد ریزش نسبت به هفته قبل به ۳۵۱-۳۵۵ دلار در هر تن کاهش یافت. بنابراین، از ابتدای ماه جاری، قیمت‌های قراضه در بازار ترکیه ۶.۶ درصد معادل ۲۵ دلار در هر تن کاهش یافته است.

قیمت‌ها در بازار قراضه ترکیه، در ۱۸ جولای به شدت کاهش و سپس به ثبات رسید. این سقوط ناشی از کمبود تقاضا از سوی فولادسازان بود، زیرا تولیدکنندگان با مشکلات بیشتری برای فروش محصولات نهایی در بازار داخلی به دلیل مالیات بر ارزش افزوده و مالیات غیر مستقیم بر سوخت مواجه بودند. در بازارهای صادراتی، فولاد ترکیه به دلیل قیمت بالاتر نسبت به رقبا مورد تقاضا نیست.

طی ۱۹ تا ۲۴ جولای، پس از کاهش شدید قراضه، فولادسازان ترکیه پس از یک هفته توقف، شروع به رزرو مواد اولیه وارداتی کردند که قیمت‌ها را در ۳۵۵ دلار در هر تن تثبیت کرد. قیمت قراضه احتمالاً به کف رسیده است.

باوجود برخی فعالیت‌ها، تقاضا برای کالاها به دلیل افزایش عدم اطمینان اقتصادی در ترکیه به دنبال یک سری اقدامات مالی غیرمنتظره، از جمله افزایش مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر سوخت، ضعیف است.

قیمت قراضه در بازار ایالات متحده آمریکا طی ۱۴ تا ۲۱ جولای با ۲.۵ درصد نسبت به هفته قبل به ۳۴۵-۳۴۸ دلار در هر تن کاهش یافت. به رغم انتظارات فعالان بازار مبنی بر اینکه قیمت‌ها در ماه ژوئن به پایین‌ترین سطح خود رسیده، قیمت مواد اولیه در حال کاهش است. این عمدتا به دلیل تقاضای ضعیف و کاهش قیمت قراضه در ترکیه، بزرگترین مقصد صادراتی است. همچنین، تقاضا در تایوان نیز اندک است.

باتوجه به شرایط فعلی بازار ترکیه، برخی از بازرگانان آمریکایی در تلاش هستند تا ضایعات را به بازارهای جایگزین، به ویژه هند، هدایت کنند. هفته گذشته چندین قرارداد با مصرف کنندگان هندی منعقد شد، اما هیچ بازار جایگزینی شکاف ایجاد شده به دلیل کمبود عرضه به ترکیه را پر نخواهد کرد. این امر فشار بر قیمت‌ها را به شدت افزایش می‌دهد.

انتهای پیام/

کد خبر 6119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =