کد خبر 6159
۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۹

علت افزایش قیمت میلگرد، قطعی برق است؟

علت افزایش قیمت میلگرد، قطعی برق است؟

طی چند سال اخیر به‌دلیل توسعه نیافتن زیرساخت‌های نیروگاهی در کشور، اختلاف میان میزان تولید برق و میزان مصرف آن افزایش پیدا کرده است؛ به همین دلیل بحران کمبود برق در سال جاری نسبت به تابستان سال گذشته شدت بیشتری به خود گرفت.

به گزارش آهن نیوز؛ خبر کمبود انرژی و کاهش دیماند برق مصرفی به‌مدت ۳ ماه صنایعی مانند فولادسازی را به تشویش درآورد.

با انتشار این خبر در نیمه دوم خردادماه، ذهنیت کسری عرضه در هفته‌های پیش‌رو برای تولیدکنندگان میلگرد ایجاد شد و زمینه افزایش قیمت میلگرد را در بازار داخلی فراهم کرد.

قطعی برق کارخانجات میلگرد تا چه زمانی ادامه دارد؟

براساس راهکار وزارت صنعت، معدن و تجارت و براساس مصوبه هیئت وزیران، هرساله با نزدیک شدن به فصل تابستان در کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد و سایر مقاطع فولادی، قطعی برق اعمال می‌شود.

البته در سال‌های گذشته راهکاری برای تامین برق پایدار و تداوم برق‌رسانی از ۱۵ خردادماه آغاز می‌شد و تا ۱۵ شهریور ادامه پیدا می‌کرد.

اما امسال شرایط متفاوت است و این هشدار به تولیدکنندگان میلگرد داده شده که دو ماه زودتر یعنی از اواخر اردیبهشت، قطعی برق در صنایع آغاز شده و ممکن است تا ۱۵ مرداد ادامه پیدا کند.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد در خصوص این سوال که آیا میلگرد ارزان می شود ؛ بیان کرد که در خردادماه و تا ۱۵ تیرماه مشکلی با کمبود میلگرد در کشور ایجاد نشد زیرا حجم زیادی از میلگردها در ماه‌های گذشته تولید و در کارخانه‌ها دپو شده‌اند.

بنابراین تا قبل از ۱۵ تیر امسال، قطعی برق نباید تاثیری در افزایش قیمت میلگرد موجود در بازار بگذارد. البته محصولات کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد تنها تا اواسط تیرماه می‌توانند به تقاضای مردم پاسخ دهد. درحالی‌که با کمبود این محصول در بازار، از نیمه دوم تیرماه به بعد قطعا قیمت میلگرد افزایش پیدا می‌کند.

تاثیرات تلاطم برق در قیمت روز میلگرد

یکی از تاثیرات قطعی برق در کارخانه‌های تولیدکننده مقاطع فولادی در فصل تابستان، افزایش قیمت میلگرد است. علاوه‌بر این، تاثیرات غیرمستقیمی که قطعی برق در قیمت روز این محصول می‌گذارد، شامل موارد زیر می‌شود:

عدم تعادل در میزان عرضه‌وتقاضای این محصول در بازار جهانی و بازار داخلی

درواقع با قطع شدن برق کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد، تعادل میزان عرضه این محصول و تقاضای آن با اختلال مواجه خواهد شد. زمانی که میزان تقاضای میلگرد بیشتر از میزان عرضه آن باشد، قیمت آن رشد صعودی خواهد داشت.

خودتحریمی صنایع به‌دلیل قطعی برق کارخانه‌های فولاد

در سال‌های اخیر صنعت فولاد، موفق به ورود و رقابت در بازار جهانی شده است. علاوه‌بر افزایش قیمت میلگرد، یکی دیگر از تاثیرات منفی قطعی مکرر و بدون برنامه‌ریزی برق کارخانه‌ها، این است که آن‌ها نمی‌توانند به تعهدات بین‌المللی خود عمل کنند.

درنتیجه این اتفاق، نه‌تنها ارز آوری کارخانه‌ها را در این فصل کاهش می‌دهد، بلکه به خدشه‌دار شدن برندهای فولادسازی ایران نیز منجر خواهد شد. بنابراین رقبای کارخانه‌های ایرانی به‌راحتی می‌توانند جایگاه آن‌ها را در بازار جهانی تصاحب کنند.

آسیب دیدن تجهیزات کارخانه‌ها در اثر قطعی برق

همان‌طور که هنگام قطعی برق منازل، اغلب لوازم برقی خانه آسیب می‌بینند، در صنعت نیز ممکن است مشابه این اتفاق برای تجهیزات و وسایل کارخانه‌ها رخ دهد. درواقع برخی از کوره‌های قوس الکتریکی برای ذوب فولاد بعد از قطع شدن برق، با مشکلات بزرگی روبه‌رو می‌شوند و در صورت خرابی، هزینه‌های تعمیر، میلیاردی خواهد بود. از این رو با بالارفتن هزینه تولید، افزایش قیمت میلگرد با مبلغ بیشتری همراه خواهد بود.

رشد قیمت مسکن و خودرو به‌دلیل قطعی برق

از آنجایی‌ که میلگرد و سایر محصولات فولادی در صنایع دیگر همچون ساختمان‌سازی و خودروسازی کاربرد فراوان دارند، با افزایش قیمت میلگرد در اثر قطعی برق، قیمت تمام‌شده مسکن و خودرو نیز وارد فاز افزایشی خواهند شد.

در پی ایجاد این روند افزایشی در قیمت‌ها، قدرت خرید مردم به مقدار قابل توجهی پایین می‌آید و رکود سنگینی در بازارهای صنعتی ایجاد می‌شود.

جمع‌بندی

طی چند سال اخیر، قطعی برق در صنعت فولاد به افزایش قیمت میلگرد منجر شده است. اگرچه هر سال از ۱۵ خردادماه تا پایان شهریور، قطعی برق در کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد اعمال می‌شد، اما امسال این محدودیت از اواخر اردیبهشت‌ماه اعمال شده و ممکن است تا اواسط مرداد ادامه پیدا کرد. قطعی برق علاوه‌بر افزایش قیمت مقاطع فولادی، تاثیرات منفی دیگری نیز به همراه دارد که در این مقاله به آنها اشاره شد.

انتهای پیام/

کد خبر 6159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =