کد خبر 6190
۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۵

یک فعال صنعت نورد فولاد در گفت‌وگو با آهن‌نیوز:

عوارض ۳۰ درصدی عراق بر میلگرد حاصل دیپلماسی ضعیف ایران/ عوارض صادرات شمش بیشتر شود

عوارض ۳۰ درصدی عراق بر میلگرد حاصل دیپلماسی ضعیف ایران/ عوارض صادرات شمش بیشتر شود

عضو هیئت مدیره انجمن نوردکاران فولادی معتقد است اعمال عوارض بر صادرات شمش ایران باید بیشتر شود چراکه کشورهای همسایه به دنبال وارد کردن مواد خام ارزان از ایران و راه اندازی خط تولید محصولات نهایی فولاد با ارزش افزوده بالاتر در کشور خود هستند و این تهدیدی برای بازار صادراتی ایران است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، مصوبه اخیر هیئت دولت مبنی بر اخذ عوارض صادراتی از مواد معدنی و خام که شمش و اهن اسفنجی و گندله هم جز آن‌ها بودند انتقادات زیادی را از سوی فعالان صنعت فولاد در پی داشته طوری که انجمن تولیدکنندگان فولادی چندین مرتبه نامه نگاری برای لغو این مصوبه و همچنین بیانیه‌های انتقادی منتشر کردند، چرا که معتقدند یک بخش بزرگی از سودآوری زنجیره فولاد که از طریق صادرات مازاد این محصولات بوده ممانعت می‌شود.

حال در این میان در هفته گذشته عراق که بازار اصلی میلگرد صادراتی ایران است و برای صادرکنندگان ایرانی خصوصا بخش نورد، اهمیت بسیار زیادی دارد با اعمال تعرفه وارداتی ۳۰ درصدی بر روی این محصول تولیدکنندگان ایرانی را غافلگیر کرده است. پس از این اقدام برخی نوردکاران خواستار اعمال بیشتر تعرف صادرات بر مواد خام ایرانی از جمله شمش و اسلب هستند چراکه معتقدند این کشورها به دنبال مواد خام ارزان برای تولید محصول نهایی در کشور خود هستند.

سید احمد رضوی نیک، عضو هیئت مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران و رئیس کمیته صنعت ایران جوان در رابطه با این موضوع و آسیب‌های احتمالی این اقدام عراق بر بازار صادراتی میلگرد ایران به آهن‌نیوز گفت: این اتفاق حتما اثر منفی بر بازار صادراتی ایران و بازار هدف صادراتی غرب کشور خواهد داشت، این مسئله جدیدی نیست و رفتاری است که عراق از سه سال پیش درصد تعرفه خود روی واردات میلگرد از طرف ایران را به صورت دوره‌ای و بر حسب شرایط منتفع با اهداف خود اعمال می‌کند. به عنوان مثال برخی مواقع که نیاز جدی دارند مانند زمانی که جنگ روسیه و اوکراین در گرفت این تعرفه را کلا برداشت و هزینه میلگرد با هزینه ترخیص حدود ۳۰ دلار کاهش پیدا کرد بدین صورت که هزینه حمل از گمرک مرز عراق و ترخیص عوارض صادراتی داخلی شان قانونا کمتر از ۳۰ دلار شد چون شدیدا به این محصول نیاز داشت.

رضوی نیک با گلایه از عملکرد ضعیف دستگاه دیپلماسی کشور که میدان را برای رقبای ایران مثل قطر، کویت و ترکیه خصوصا در زمینه واردات مواد خام از ایران باز کرده، بیان کرد: ما از سه سال پیش به طور جدی و حتی از زمان دولت قبل درخواست داشتیم که نهاد دیپلماسی کشور و بخش اقتصادی در تمام کشورهایی که ایران سفارت‌ دارد از جمله کشور عراق جلساتی با روسای وزارت خارجه این کشورها جهت توسعه و تثبیت صادرات فولاد ایران داشته باشد. اما دستگاه دیپلماسی ما در رابطه با این موضوع خیلی ضعیف عمل کرده و با وجود اشتیاق از طرف خارجی خصوصا عراق برای واردات محصولات ایران، اما از طرف مقامات ایران جدی گرفته نشد.

این فعال صنعت نورد فولاد با اشاره به آمار صادرات محصولات زنجیره فولاد در سال گذشته، بیان کرد: مجموع صادرات فولاد خام شامل بیلت، بلوم و اسلب در ۱۴۰۰ در حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون تن بوده در حالی که محصولات نهایی کمتر از ۳ میلیون تن را تشکیل داد، به عبارتی چهار برابر محصول نهایی، صادرات مواد خام داشته‌ایم.

وی به حمایت‌های بی‌دریغ ایران از عراق در سال‌ها پس از جنگ و صادرات برق و گاز به آن با وجود در مضیقه بودن صنایع داخلی به علت قطعی و محدودیت انرژی اشاره کرده و اظهار داشت: با این همه حمایت اما این کشور در برابر بخش خصوصی و محصولات نهایی فولاد ایران سختگیری کرده و با اعمال تعرفه سنگین کاری می‌کند که برای تجار عراقی واردات میلگرد ایران مقرون به صرفه نباشد چراکه در اصل دنبال مواد خام و شمش ایرانی هستند.

عضو هیئت مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران، صادرات شمش ایران با نرخ ۴۶۰ دلار را بسیار ارزان عنوان کرده و بیان کرد: این شمش به کشورهای حاشیه خلیج فارس مثل قطر، کویت و اخیرا عمان هم که میلگرد ساز شده، به راحتی صادر می‌شود اما روی میلگرد ایرانی حدود ۴۰ درصد تعرفه یعنی ۲۰۰ دلار در تن گرانتر عوارض اعمال شده است.

به گفته این فعال صنعت فولاد این اقدام عملا باعث می‌شود میلگرد ایرانی از رقابت جهانی بازمانده و برای واردات به عراق مشتری نداشته باشد؛ از طرفی مواد خام ایرانی ارزانترین شمش در منطقه است که همچنان به صادرات ادامه و وارد کشور عراق شده و خود آن‌ها اقدام به تولید و احیا خط میلگرد می‌کنند.

رضوی نیک خواستار ورود دولتمردان و دستگاه دیپلماسی ایران به این موضوع شده و تصریح کرد: وزارت صمت باید طی جلساتی با انجمن‌ها و NGOها، به جای شمش، باید به صادرات محصولات با ارزش افزوده بالاتری مانند میلگرد به این کشورها تاکیدکند و از صادرات شمش با اعمال تعرفه شدید بر آن، حداقل معادل تعرفه‌ای که انها روی میلگرد گذاشته‌اند، ممانعت به عمل آید.

رئیس کمیته صنعت ایران جوان با اشاره به این مسئله که در حال حاضر میلگرد در داخل اشباع و بازار فروش ندارد و در بورس کالا نیز ۱۵-۲۰ درصد تولیدات داخلی به فروش می‌رسد، به منظور توسعه بازارهای صادراتی به علی آبادی، وزیر صمت پیشنهاد داد: به میزانی که دولت عراق بر روی محصولات نهایی ایران تعرفه بسته، ایشان هم تعرفه روی مواد خام در نظر گیرد. به عبارتی اگر شمش قرار است ۴۶۰ دلار صادر شود ایران هم ۴۰ درصد روی آن عوارض صادراتی در نظر گیرد تا به جاری آن، میلگرد صادر شده و طرف مقابل مجبور به پایین آمدن از موضع خود شود.

وی با تاکید بر اینکه باید بروکراسی اداری در بورس کالا برای فروش محصولات نهایی که مشتری چندانی هم ندارد کمتر شده، اشاره کرد: با حمایت بورس کالا باید مجوز فروش و صادرات این محصولات خارج از شبکه بورس بدون دخالت و برخورد تعزیرات، به واحدهای تولیدی خرد نیز داده شود.

این فعال صنعت نورد فولاد با تاکید مضاعف بر اعمال عوارض صادراتی بیشتر بر صادرات شمش ایران، بیان کرد: کشورهای قطر عمان کویت و عراق در حال تولید میلگرد هستند از طرفی هم ایجاد تعرفه ۴۰ درصدی شیطنتی بر علیه فولادسازان ایرانی است] البته که صادرکنندگان محصول نهایی در ایران اکثرا بخش خصوصی بوده و این بخش هم وارد بازی‌های سیاسی نمی‌شوند.

سید احمد رضوی نیک در پایان خبر تحریم صادرات میلگرد توسط نوردکاران ایران به عراق پس از اعمال تعرفه این کشور را تکذیب کرده و عنوان کرد: تولیدکنندگان ما همیشه به دنبال ایجاد و توسعه بازارهای هدف و فروش محصولات با کیفیت در عین رقابت سالم در ارزان فروشی و نه گران فروشی و همچنین افزایش درآمد ارزی برای کشور هستند.

خبرنگار: پریسا فرضی

انتهای خبر/ ف

کد خبر 6190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =