کد خبر 62
۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۵

تحلیلی بر سهام صنایع فولادی در دو هفته اخیر

تحلیلی بر سهام صنایع فولادی در دو هفته اخیر

بازار چند روزی است که با افت ارزش معاملات و فشار عرضه روبرو است، ارزش معاملات روزانه که تا ۲۵ اردیبهشت به بیش از ۸ هزار میلیارد تومان رشد کرده بود، اکنون به کمتر از ۶ هزار میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش خبرنگار آهن‌نیوز، بازار چند روزی است که با افت ارزش معاملات و فشار عرضه روبرو است، ارزش معاملات روزانه که تا ۲۵ اردیبهشت به بیش از ۸ هزار میلیارد تومان رشد کرده بود، اکنون به کمتر از ۶ هزار میلیارد تومان رسیده است.

یک نگاهی به تحولات دو هفته اخیر بیاندازیم.

سهم صنایع فولادی در بورس چقدر است؟

در حال حاضر 15 درصد از ارزش کل بازار بورس در اختیار گروه فلزات است که پس از گروه صنایع شیمیایی رتبه دوم بازار بورس را در اختیار دارند. فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» دومین شرکت بزرگ حاضر در بورس اوراق بهادار تهران است که به‌تنهایی ۵.۱ درصد از ارزش بازار را به خود اختصاص داده است. شرکت‌ «فولاد خوزستان» با ۱.۴ درصد و شرکت «فولاد خراسان» با ۱.۳ درصد سهم از کل ارزش بازار سرمایه پس از فولاد مبارکه قرار دارند.

در حال حاضر شرکت‌هایی مانند مجتمع فولاد مبارکه اصفهان، ذوب‌آهن اصفهان، مجتمع فولاد خراسان، مجتمع فولاد خوزستان، فولاد امیرکبیر کاشان، فولاد آلیاژی ایران، فولاد هرمزگان جنوب، شرکت آهن و فولاد ارفع، فولاد کاویان، صنایع فولاد آلیاژی یزد و… در بازار بورس و فرابورس فعالیت دارند.

توجه داشته باشید محصولاتی چون شمش، بیلت، بلوم، اسلب و گندله نیز از مواردی هستند که در بورس قابل خرید و فروش هستند.

در دو هفته اخیر ارزش معاملات در صنایع فولادی، به دلیل خبر قطعی برق و جدول زمان‌بندی از اواسط خرداد تا اواسط شهریورماه که منجر به افت تولید و فروش در این فصل شده است.

در بررسی حاشیه سود سهام فولاد باید گفت که میانگین حاشیه سود شرکت‌های بررسی شده در این صنعت 23 درصد است. با نگاهی به آمار و ارقام، خواهید دید که میانگین سود خالص شرکت‌های فولادی در دوره سه‌ماهه منتهی به خرداد 98 نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 239 درصدی داشته است.

تحلیلی بر سهام صنایع فولادی در دو هفته اخیر

طبق گزارش‌ها مجتمع فولاد مبارکه اصفهان با سود خالص 3،765 میلیارد تومانی، بالاترین میزان سود خالص را داشته است. این در حالی است که بالاترین درصد افزایش سود خالص مربوط به شرکت فولاد آلیاژی ایران با رشد 788 درصدی بوده که در این مدت میزان سود خود را از 13 میلیارد تومان به 114 میلیارد تومان رساند.

همزمان کاهش قیمت‌های جهانی فولاد بیلت صادراتی ایران از ۷۵۰ دلار به ۵۵۰ دلار کاهش یافته، اسلب صادراتی از ۸۵۰ دلار به ۶۰۰ دلار رسیده، ورق گرم صادراتی از ۹۵۰ دلار به ۷۲۰ دلار رسیده است.

در بخش صنعت خودرو نیز زمان‌بر شدن بحث معامله بلوکی و شایعات پیرامون قیمت بلوک‌ها در کنار شیطنت صندوق فولاد منجر به تشدید عرضه‌ها و شکست حمایت شد. با توجه به اینکه نقدشوندگی در بازار سرمایه بالا است، صندوق بازنشستگی برای پرداخت حقوق بازنشستگان باید از بازار سرمایه کمک می‌گرفت. به همین دلیل مقدار کمی از سهام سایپا را به فروش رساند که متاسفانه به دلیل شیطنت برخی افراد، حساسیت این اقدام از سوی صندوق، بسیار شدت یافت.

در واقع مجموع عوامل مختلف در به وجود آمدن وضعیت بازار دخیل است به‌نظر می‌رسد بازار نیاز به زمان و تامین انرژی دارد تا بعد بتواند خود را از کمند مقاومت فعلی برهاند.

پایان پیام/ ف

کد خبر 62

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =