کد خبر 621
۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۸

بحران مسکن چین، ضرر صنعت فولاد جهان

بحران مسکن چین، ضرر صنعت فولاد جهان

در کوتاه مدت، مانع اصلی صنعت فولاد، حجم بالای پروژه‌های ناتمام ساخت مسکن است که با موج اخیر توقف وام‌های مسکن نمایان‌تر شده است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس برآورد کرده بحران در صنعت ساخت و ساز چین باعث ایجاد مازاد شدید عرضه سنگ‌آهن در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ خواهد شد و قیمت این محصول را می‌تواند تا حد زیادی کاهش دهد.

طبق گزارش این بانک بزرگ، کارخانجات تولید فولاد در نیمه دوم سال حدود ۶۷ میلیون تن مازاد سنگ‌آهن خواهند داشت و این در حالی است که در نیمه اول کسری ۵۶ میلیون تنی در بازار حس می‌شد. این داده دقیقاً هم نشانه تضعیف صنعت و ساخت و ساز در کشور چین و هم نشانه کاهش تقاضا در خارج از چین است.

گلدمن ساکس همچنین برآورد قبلی خود از قیمت سنگ‌آهن را اصلاح کرده و نوشته که در سه ماه سوم سال قیمت هر تن سنگ‌آهن به ۷۰ دلار و تا انتهای سال به حدود ۸۵ دلار خواهد رسید. برآورد قبلی سه ماهه و شش ماهه این بانک به ترتیب ۹۰ دلار و ۱۱۰ دلار بود.

این غول مالی دنیا همچنین نوشته که مخمصه کنونی سنگ‌آهن ممکن است تجربه فشار فروش سال ۲۰۲۱ را دوباره زنده کند اگرچه شرایط آنقدر بد نیست که مانند بازار خرسی ۲۰۱۵ - ۲۰۱۴ باشد که قیمت تا سطح ۳۸ دلار در هر تن سقوط کرد.

بلومبرگ ایتلیجنس نیز گزارش داده که صنعت ساخت و ساز چین حدود ۴۹ درصد تقاضای فولاد چین را تشکیل می‌دهد و این میزان برای آلومینیوم ۳۲ درصد و برای مس ۹ درصد است. به همین دلیل بحران صنعت ساختمان می‌تواند به شدت سنگ‌آهن را در داخل و خارج از چین متاثر کند.
فراتر از بحران کنونی، چین با چالش‌های عمیق‌تری مواجه است، زیرا مدل رشدی که اقتصاد چین را برای دهه‌ها حفظ کرده است، حال با نشانه‌هایی از فشار و چالش روبروست. به نظر می‌رسد دولت چین تمایلی به استفاده از صرف هزینه برای توسعه زیرساخت‌ها و بسته‌های محرک‌ مالی که این بخش را پس از بحران بزرگ مالی و رکود بازار املاک در سال‌های ۲۰۱۵-۲۰۱۶ احیا کرد، ندارد. این بار واقعاً متفاوت است. با بحران بازار مسکن به عنوان محرک برجسته رشد، حال کالاهای کلیدی مانند فولاد دیگر از دسترسی بی‌پایان به اعتبارات برخوردار نیستند.

در کوتاه مدت، مانع اصلی صنعت فولاد، حجم بالای پروژه‌های ناتمام ساخت مسکن است که با موج اخیر توقف وام‌های مسکن نمایان‌تر شده است. قیمت فولاد ساختمانی نیز کاهش داشته و میلگرد به پایین‌ترین حد دو سال اخیر سقوط کرده است. این در حالی است که تولید به کمترین میزان که به سال ۲۰۱۵ بازمی‌گردد، کاهش یافته است.

فعلاً تقاضا نزولی است و هر اقدام حمایتی برای اثربخشی به زمان نیاز دارد. این رکود تقاضا به بازار سنگ آهن نیز کشیده می‌شود. در این بین فعالان بازار فولاد چین معتقدند سه ماهه سوم سال سخت‌ترین زمان برای این صنعت خواهد بود. باید هر گونه خیال‌پردازی در مورد بازار را کنار گذاشت. کارخانه‌های فولاد چین زمانی به عنوان قهرمانان توسعه اقتصادی این کشور شناخته می‌شدند و برخی از آنها از کارگاه‌های ریخته‌گری محلی به شرکت‌های چند میلیارد دلاری رسیدند. در حالی که فعالیت‌های بازار املاک و مستغلات باید در نقطه‌ای دست از انقباض بردارد، به نظر می‌رسد که احتمال ایجاد آن نوع رونق‌هایی که در چند دهه گذشته چین را به بزرگ‌ترین اقتصاد آسیا تبدیل کرد، ناچیز باشد.

پایان پیام/ ف

کد خبر 621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =