کد خبر 6263
۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۴

غنا مقصد نخست صادراتی ایران در آفریقا/ آهن و فولاد صدرنشین صادرات

غنا مقصد نخست صادراتی ایران در آفریقا/ آهن و فولاد صدرنشین صادرات

طبق اعلام قائم مقام باشگاه تجار ایران و آفریقا در چهار ماهه نخست امسال، غنا با خرید ۵۴.۴ میلیون دلار کالای ایرانی مقصد نخست صادرات ایران به آفریقا بود.

به گزارش آهن نیوز؛ سید روح اله لطیفی، قائم مقام باشگاه تجار ایران و آفریقا، همزمان با سفر وزیر خارجه ایران به آفریقای جنوبی، آماری از تجارت ایران و قاره آفریقا اعلام کرده است.

او همچنین ابراز امیدواری کرده که این نشست و حضور رییس جمهور در اجلاس بریکس در روزهای آتی مقدمه‌ای برای عضویت ایران در این گروه و رشد تعاملات اقتصادی  دو کشور شود و گفته که آفریقای جنوبی به دلیل تجارت خارجی بیش از ۲۵۰ میلیارد دلاری، عضویت در بریکس، عضویت در گروه ۲۰، دانش و اقتصاد مطلوب و قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی مناسب،  اهمیت ویژه ای دارد و برگزاری این کمیسیون بعد از چندین سال وقفه نشان دهنده اراده طرفین برای رشد مناسبات است.

البته سهم ما از تجارت با قاره آفریقا ، سهم ناچیزی است و برای افزایش تجارت باید ضمن معرفی کالاهای ایرانی به  بازار آفریقا، فراهم آوردن شناخت مناسب از قوانین و بازار طرفین، موانع حمل کالا و جابجایی پول برطرف شود.

بر این اساس در چهار ماه نخست امسال ۴۳۲ هزار تن کالا به ارزش ۱۵۲.۴ میلیون دلار به ۳۸ کشور آفریقایی صادر و ۱۷.۲ هزار تن کالا به ارزش ۲۳.۵ میلیون دلار از ۱۸ کشور آفریقایی به کشور وارد شده است.

هفت مقصد مهم صادراتی ایران در قاره آفریقا

در این میان، غنا  با خرید ۱۰۵ هزار تن کالا به ارزش ۵۴.۴ میلیون دلار، آفریقای جنوبی با ۱۰۲ هزار تن کالا به ارزش ۲۹.۳ میلیون دلار، موزامبیک با ۸۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۹.۳ میلیون دلار، کنیا با ۳۶.۶ هزار تن به ارزش ۱۲.۳ میلیون دلار، تانزانیا با ۳۶ هزار تن کالا به ارزش ۹.۶ میلیون دلار، سومالی با ۴۲ هزار تن به ارزش ۸.۸ میلیون دلار و سودان با ۱۰.۸ هزار تن به ارزش ۳.۳ میلیون دلار، هفت مقصد نخست صادرات کالاهای ایرانی به قاره آفریقا در چهار ماه نخست امسال بودند.

همچنین محصولات آهنی و فولادی با ۶۱ میلیون دلار، اوره با ۴۴.۶ میلیون دلار، قیر با ۲۰.۸ میلیون دلار، مواد غذایی و محصولات کشاورزی با ۱۳.۴ میلیون دلار، گاز مایع و بوتان با ۲.۷ میلیون دلار، پنج محصول صادراتی عمده ایران به قاره آفریقا در این مدت بودند.

چه کالاهایی از آفریقا وارد می‌کنیم؟

از طرف دیگر آفریقای جنوبی با فروش  ۹ میلیون دلار کالا، کنیا با ۳.۴ میلیون دلار،  تانزانیا با ۲.۷ میلیون دلار، غنا با ۲.۴ میلیون دلار، کنگو با ۱.۸ میلیون دلار، سیشل با ۱.۳ میلیون دلار و اوگاندا با ۱.۲ میلیون دلار، هفت کشور نخست تامین کننده کالا برای ایران در بین کشورهای آفریقایی در چهار ماه اخیر بودند.

محصولات غذایی، چای و قهوه با ۱۱.۱ میلیون دلار، سنگ منگنز با ۳.۵ میلیون دلار، ماشین آلات و تجهیزات صنعتی با ۳.۳ میلیون دلار، انواع روغن صنعتی با ۱.۹ میلیون دلار و محصولات فولادی ضد زنگ با ۸۵۹ هزار دلار، به ترتیب  پنج کالای وارداتی از کشورهای آفریقایی در چهار ماهه نخست امسال بودند.

در این میان اوره با ۲۳.۶ میلیون دلار ، قیر با ۲.۸ میلیون دلار و محصولات فلزی با ۱.۷ میلیون دلار، عمده ترین کالاهای صادراتی ایران به کشور آفریقای جنوبی و عصاره گیاهان با ۳.۳ میلیون دلار، سنگ منگنز با ۱.۳ میلیون دلار و ماشین های پردازش اعداد با ۱.۵ میلیون دلار ، عمده ترین کالاهای وارداتی ایران از آفریقای جنوبی در چهار ماه نخست امسال بودند.

گفتنی است این مدت بحث مبادلات تجاری با قاره آفریقا داغ بوده است. آفریقا از ۵۴ کشور تشکیل شده و بر اساس پیش‌بینی‌های موسسات معتبر بین المللی، جمعیت آفریقا، تا سال ۲۰۵۰ به ۲.۵  میلیارد نفر می‌رسد و در آن زمان، حدود ۴۰ درصد از کل جمعیت زیر ۱۸ سال جهان، آفریقایی خواهند بود. بنابراین آفریقا در حال تبدیل شدن به بزرگ‌ترین بازار کالاها و خدمات مصرفی دنیاست.

انتهای پیام/

کد خبر 6263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =