کد خبر 6265
۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۹

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیش‌بینی نبرد رقابتی صادرات فولاد بین ایران و چین در سال جاری

پیش‌بینی نبرد رقابتی صادرات فولاد بین ایران و چین در سال جاری

بازار صادراتی کشور چین عمدتاً بازارهای آسیایی و آفریقایی بوده و با توجه به اینکه عمده بازارهای هدف صادراتی ایران نیز در محدوده کشورهای مذکور است لذا سال جاری می‌تواند برای صادرکنندگان فولاد ایران سال رقابت قیمتی با تولیدکننده بزرگ جهانی کشور چین باشد.

به گزارش خپایگاه خبری آهن‌نیوز، حجم تولید فولاد میانی کشور در ۴ ماه ابتدای سال ۱۴۰۲ در مقایسه با مدت متناظر سال قبل با افزایش در حدود ۴ درصد همراه بوده است.

با شروع فصل تابستان به دلیل محدودیت های برق و گاز، تولید آهن اسفنجی در واحدهای تولید کننده احیا مستقیم در ماه‌های تیر و مرداد با کاهش همراه می‌گردید که این کاهش به دلیل روند نزولی تولید در واحدهای تولیدکننده فولاد میانی بوده است. بدین صورت که حجم تولید آهن اسفنجی در تیر ماه ۱۴۰۲ در مقایسه با تولید خرداد ماه با کاهش ۸ درصدی روبرو بوده و این روند برای مرداد ماه نیز وجود خواهد داشت.

به صورت کلی حجم تولید آهن اسفنجی در ۴ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ در مقایسه با سال قبل و مدت مشابه نیز افزایش ۷ درصدی را تجربه کرده است که این افزایش به دلیل افزایش تولید در واحدهایی است که روند رسیدن به ظرفیت اسمی را تجربه می‌نمایند. با توجه به اینکه افزایش بهره‌برداری طرح‌های جدید اهن اسفنجی برای انتهای سال ۱۴۰۲ دیده شده، بنابراین انتظار بر این است که تولید آهن اسفنجی کشور در سال جاری با مدیریت محدودیت‌های انرژی به حدود ۸/۳۲ میلیون تن برسد. محدودیت گاز برای واحدهای تولیدکننده آهن اسفنجی در ماه‌های دی و بهمن اثرگذار خواهد بود و باعث می‌گردد، در مقایسه با ماه‌های عادی سال تولید با کاهش در حدود ۴۵ درصد روبرو گردد.

در بحث قیمت سنگ آهن و فولاد در بازار جهانی، آخرین قیمت سنگ اهن ۶۲ درصد مبادلاتی چین در حدود ۱۰۳ دلار بر تن بوده است که دارای کاهشی در حدود ۴ درصدی در مقایسه با سال گذشته بوده است.

اگرچه قیمت فولاد از انتهای سال ۲۰۲۲ تاکنون در مسیر کاهنده قیمتی حرکت نموده و در آخرین قیمت در ماه اگوست سال ۲۰۲۳ بیلت صادراتی CIS در حدود ۴۴۰ دلار بر تن بوده اما با توجه به اینکه قیمت‌ها به محدوده کف قیمت رسیده،  دیدگاهی در خصوص بهبود قیمت‌ها وجود دارد، هرچند نمی‌توان انتظار افزایش قیمت محسوس را برای دو ماه آینده داشت و تولیدکنندگان با هدف تحویل محصولات تولیدی در بازه زمانی سه ماهه آینده دیدگاه روند افزایشی اما نه چندان قابل توجه را دنبال می‌نمایند.

بررسی بازار تجارت جهانی فولاد حاکی از این است که کشور چین تصمیم دارد بیشترین حجم صادرات را در سال ۲۰۲۳ و در طی سال‌های ۲۰۱۶ تاکنون انجام دهد تا بتواند با هدف مدیریت ضعف یوان، مازاد عرضه داخلی را در بازارهای جهانی به فروش برساند و از این رو نقش کشور چین در سال جاری در ایجاد قیمت‌های رقابتی و تعیین‌کننده در بازار جهانی بسیار اثرگذار خواهد بود.

بازار صادراتی کشور چین عمدتاً بازارهای آسیایی و آفریقایی است و با توجه به اینکه عمده بازارهای هدف صادراتی ایران نیز در محدوده کشورهای مذکور است لذا سال جاری می‌تواند برای صادرکنندگان فولاد ایران سال رقابت قیمتی با تولیدکننده بزرگ جهانی کشور چین باشد.

لیلا نیلفروشان، مدیر گروه مطالعات اقتصادی، شرکت مهندسی بین‌المللی فولاد تکنیک

انتها خبر/ ف

کد خبر 6265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =