کد خبر 6291
۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۲

عضو اتحادیه آهن و فولاد کرمان در گفت‌وگو با آهن‌نیوز:

ریشه رکود بازار آهن در سیاست‌های دولتی است

ریشه رکود بازار آهن در سیاست‌های دولتی است

یک فعال بازار آهن معتقد است دلیل اصلی رکود بازار صدور بخشنامه‌های شبانه است که منجر به تغییر قیمت‌ها به شکل دستوری شده و ارتباط مستقیم با سیاست‌های دولت داشته و بخشی هم مربوط به سیاست‌های بانکی است که سد راه کار و تسهیلات شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، در ماه‌های اخیر با توجه به محدودیت سفته بازی و اوضاع ضعیف فروش، تقاضای سرمایه‌ای هم که به دلیل عدم وجود نقدینگی موجود نبوده به خصوص اینکه عقب‌نشینی مجددا قیمت دلار، عقب‌نشینی خریدار را تشدید کرده است، با توجه به این تفاسیر اکثر بازارهای کالایی در رکود عمیقی به سر می‌برند و میزان تقاضا هم در همه حوزه‌ها با افت شدیدی روبه‌رو است.

در بورس کالا نیز مقاطع پایین دست زنجیره فولاد فروش چندانی نداشته و بیشترین فروش محصولات فولادی هم متعلق به عرضه‌های اعتباری است.

در این رابطه محمد حسین دستوری، عضو اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد کرمان با توجه به شرایط فعلی تقاضا به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: عمده دلیل کاهش تقاضای آهن‌آلات با وجود افت قیمت‌ها و ثبات نسبی آن، بحث مالی و کمبود نقدینگی در بازار است، طوریکه اکثر مشتریان برای تقاضاهایی که در بازار وجود دارد، تمایل به تهاتر دارند.

وی از جمله ریشه اصلی افت تقاضا در بازار را منتسب به سیاست‌های دولت دانسته و تصریح کرد: هم در بحث بازارهای داخلی و هم بورس کالایی، صدور بخشنامه‌های شبانه منجر به تغییر قیمت‌ها به شکل دستوری می‌شود که ارتباط مستقیم با سیاست‌های دولت داشته و بخشی هم مربوط به سیاست‌های بانکی است که سد راه کار و تسهیلات شده‌اند. به عنوان مثال، تسهیلات مسکن به درستی پرداخت نمی‌شود و همین موضوع باعث شده که حجم نقدینگی کاهش و خیلی از فعالیت‌ها با رکود مواجه شود.

دستوری برخلاف نظرات غالب که غیربهین‌یابی شدن خرید شمش را تدبیری مثبت در تحریک تقاضای بازار و رونق آن دانسته‌اند، در رابطه با تاثیر این اقدام در بازار آزاد بیان کرد: اتفاقی که در یک ماه اخیر رخ داده باعث افزایش قیمت پایه محصولات نهایی در بورس می‌شود همچنین این آزادسازی خرید شمش برای بازرگانان بیشتر با هدف صادرات است و تأثیر آن در بازار داخلی نه تنها مثبت نیست بلکه منفی است. 

این فعال بازار آهن و فولاد در رابطه با صدور برخی‌ بخشنامه‌ها از جمله اخذ عوارض صادراتی از برخی محصولات زنجیره فولاد و تاثیر آن بر بازار داخلی اظهار داشت: ایران جز برترین کشورهای تولیدکننده فولاد در دنیاست و تولید انواع محصولات فولاد داخلی کشور، به غیر از بعضی از محصولات خاص مثل ورق با مازاد مواجه است، بنابراین صادرات در این زمینه امر خیلی خوبی برای فولاد خصوصا به لحاظ ارزآوری و برای کارخانه‌ها کمک زیادی است. اثر این نوع بخشنامه‌های وزارت صمت در بازارهای داخلی و خارجی معمولا کوتاه مدت است و معمولا در بازه زمانی خاص برای حمایت از مصرف کننده و یا تولیدکننده صادر و بعد که بازار خراب و به هم ریخت، مجدد همان بخشنامه را تغییر می‌دهند.

عضو اتحادیه آهن و فولاد کرمان در ادامه با غیرکارشناسی خواندن این بخشنامه‌ها خاطرنشان کرد: در کشور اصول صدور یک بخشنامه و دستورالعملی به این گونه‌ است که تازه پس از صدور در طول یک ماه با توجه به روند بازار رصد می‌کنند که اگر بازار به هم ریخت و به ضرر تولیدکننده شد آن را تغییر دهند بدون آن که دلیل آن را کارشناسی کنند و ببینند که آیا به نفع بازار و به ضرر تولیدکننده است یا خیر. در واقع در بازار واقعی آزمون و خطا می‌کنند که دود آن به چشم بازاری‌ها می‌رود.

دستوری در پایان به عنوان توزیع‌کننده‌ خرد که محصول نهایی زنجیره فولاد را به دست مصرف‌کننده می‌رساند مشکل اصلی فعالیت در بازار را برای صنف خود، عدم امکان خرید مستقیم از بورس کالا دانسته و گفت: این عامل باعث شده که مجبور به خرید از دلالان و یا افراد واسطه شویم.

به گفته این فعال بازار آهن راهکارهای راحتی وجود دارد که بتوان دلالان و واسطه‌ها را حذف کرده و بار را مستقیما از کارخانه‌ها تهیه کرد. این اتفاق باعث می‌شود که سرعت روند خرید و فروش و جابه جایی پول افزایش پیدا کرده و قیمت مناسب‌تری برای مصرف‌کننده نهایی تعیین شود که این عمل کمک زیادی به بهبود بازار خواهد کرد.

خبرنگار: پریسا فرضی

انتهای خبر/ 

کد خبر 6291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =