کد خبر 6297
۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۹

راه‌اندازی معدن مس، نهاوند را به پایلوت معدنی کشور تبدیل می‌کند

راه‌اندازی معدن مس، نهاوند را به پایلوت معدنی کشور تبدیل می‌کند

نماینده مردم نهاوند در مجلس گفت: راه‌اندازی معدن مس شهرستان نهاوند را پایلوت معدنی کشور خواهد کرد و حتی غرب کشور را متحول می‌کند.

به گزارش آهن نیوز؛ علیرضا شهبازی اظهار کرد: یکی از عواملی که باعث عقب‌ماندگی شهرستان نهاوند شده، وجود معارضان برای اجرای پروژه‌هاست که همین معارضان باعث ایجاد مانع برای اجرای پروژه‌های بزرگ شهرستان شده‌اند.

وی ادامه داد: سه سال است که پیگر راه‌اندازی معدن مس در شهرستان نهاوند هستیم و در حال حاضر مجوز این معدن را گرفته‌ایم و سرمایه‌گذار هم اعلام آمادگی کرده اما متأسفانه وجود معارضان در محل این معدن مانع از اجرای این پروژه شده است.

شهبازی تصریح کرد: معدن مس نهاوند بالاترین خلوص را دارد و حتی خلوص آن از معدن مس شهرهای کرمان و سیرجان بیشتر است و در فاز اول راه‌اندازی این معدن برای ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر ایجاد اشتغال می‌کند و در مراحل بعدی فرآوری این معدن ۸۰۰۰ نفر  را مشغول به کار خواهد کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: راه‌اندازی این معدن باعث ایجاد تحول در شهرستان و اشتغال قابل توجهی را ایجاد خواهد کرد و حتی باعث ایجاد تحول در غرب کشور می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به پروژه محور نهاوند- کرمانشاه گفت: محور نهاوند- کرمانشاه را با تلاش بسیار توانستیم از طریق ماده ۵۶ تأمین اعتبار کنیم در صورتی که پروژه‌های بیش از ۷۵ درصد از طریق ماده ۵۶ تأمین اعتبار می‌شد اما ما با پیگیری و رایزنی بسیار توانستیم این محور را با ۲۶ درصد پیشرفت از طریق این ماده تأمین اعتبار کنیم.

شهبازی تأمین اعتبار پروژه سد گرین را از دیگر اقدامات مهم در شهرستان عنوان کرد و گفت: پروژه سد گرین داشت با اعتبارات قطره چکانی انجام می‌شد که با این اعتبارات تا ۳۰ سال آینده هم انجام نمی‌شد اما با استفاده از ظرفیت‌های موجود توانستیم برای این پروژه ۱۸۷ میلیارد تومان اعتبار بگیریم.

به گفته وی، ایجاد موانع برای‌ این پروژه باعث شد که این پروژه ظرف مدت سه سال به بهره‌برداری نرسد و از طریق رایزنی با وزیر ‌نیرو به تازگی مجوز این معدن هم گرفته شده اما مردم روستای وراینه که در نزدیکی این معدن هستند معارض شده و اجازه بهره‌برداری از این معدن را نمی‌دهند.

شهبازی همچنین معتقد است که بهره‌برداری از این سد کشاورزی شهرستان را متحول می‌کند چراکه ۱۰ میلیون مترمکعب آب به طور دائم در پشت این سد ذخیره می‌شود که می‌تواند ۵۰۰ هکتار زمین دیم را آبیاری کند.

نماینده مردم نهاوند در مجلس ادامه داد: اعتبار برای احداث دو پروژه پست برق ۶۳.۲۰ نهاوند ۳ و ۴ را برای تقویت برق شهرستان با ۳۰۰ میلیارد اعتبار با خون دل برای شهرستان گرفته‌ایم چراکه مطالبه مردم بود اما اکنون برای تأمین زمین برای اجرای این دو پروژه هم با معارض مواجهه هستیم.

پروژه پتروشیمی نهاوند در کمیته امور زیربنایی استان مانده است 

وی پروژه پتروشیمی نهاوند را از دیگر پروژه‌های مهم شهرستان برشمرد که مجوز آن دریافت شده دانست و اظهار کرد: این پروژه اکنون در کمیته امور زیربنایی استان مانده است که مسئولان استان و شهرستان باید برای اجرای این پروژه کمک کنند.

شهبازی تأکید کرد: مجوز این پروژه و سهمیه خوراک پتروشیمی نهاوند که یک استثناء برای نهاوند است و با وجود اینکه بسیاری از استان‌ها به دنبال آن هستند با رابطه و مستقیماً از طریق وزیر نفت وقت موفق به دریافت آن شدیم که امیدواریم هرچه سریع‌تر کلنگ آن به زمین بخورد و موجب توسعه شهرستان شود.

انتهای پیام /

کد خبر 6297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =