کد خبر 6413
۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰

۷۰ درصد پرونده‌های وزارت صمت مربوط به معدن است

۷۰ درصد پرونده‌های وزارت صمت مربوط به معدن است

معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صمت با بیان اینکه ۷۰ درصد پرونده‌های وزارت صمت مربوط به معدن است، گفت: امکان واگذاری محدوده معدنی توسط هیچ مسئول کشوری و استانی به هیچ فرد و شخصی وجود ندارد و باید از طریق مزایده واگذار شوند.

به گزارش آهن نیوز؛ رضا محتشمی‌پور عصر امروز در نشست با تعدادی از مدیران واحدهای معدنی و فعالان این حوزه در استان کردستان از حمایت از صنایع کوچک و حفظ ظرفیت‌های این حوزه خبر داد و اظهار داشت: وزارت صمت با هدف حمایت از تولید و اشتغال، از صنایع تبدیلی حمایت می‌کند.

وی همچنین حمایت از صنایع پیشرفته به منظور فراهم کردن بسترهای لازم جهت تحقق عملی جهش تولید در کشور را از برنامه‌های اولویت‌دار عنوان کرد و گفت: اگر صنایع هایتک (پیشرفته) استان تقاضای تامین اعتبار دارند، می‌توانند از طریق صندوق سهام برای دریافت آن اقدام کنند.

معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صمت در پاسخ به یکی از درخواست‌ها مبنی بر بازگشت ۱۵ درصدی حقوق دولتی معادن توضیح داد: ضریب حقوق دولتی معادن از سال ۱۳۹۸ تاکنون تغییری نداشته و برای برطرف کردن ایرادات موجود در ساختار این ضرایب، ۵۰ درصد جلسات شورای عالی معادن به ساماندهی این مبحث اختصاص داده شده کما اینکه نگاه درآمدی به حقوق دولتی معادن نیز نداریم.

وی به بخشی از سیاست‌های وزارت صمت اشاره کرد و افزود: بیشتر برنامه‌ها و افتتاحیه‌های بخش وزارت صمت در این مدت مربوط به بخش انرژی و ایجاد نیروگاه‌ها در شهرک‌ها و واحدهای صنعتی بوده است. به دلیل شرایط کنونی در آینده نمی‌توان صنایع فولاد را گسترش داد چراکه توجیهی ندارد.

محتشمی‌پور درباره نحوه واگذاری معادن تصریح کرد: امکان واگذاری محدوده معدنی توسط هیچ مسئول کشوری و استانی به هیچ فرد و شخصی وجود ندارد و این محدوده‌ها طبق قانون باید از طریق مزایده واگذار شوند.

معاون وزارت صمت با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ درصد پرونده‌های حقوقی در وزارت صمت مربوط به حوزه معدن است، عنوان کرد: باید دستگاه‌های نظارتی غیرمتخصص در حوزه معدن کمتر در ارتباط با مسائل این بخش نظر دهند چراکه بیان مسائل حوزه معدن در صلاحیت هر دستگاه غیرمتخصصی نیست و فقط ادارات صمت باید در این زمینه اظهار نظر کنند.

بختیار خلیقی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان نیز در این نشست با اشاره به اینکه ۱۷ طرح و برنامه برای ایجاد زنجیره فولاد در استان تعریف شده است، اظهار داشت: در حال حاضر در این حوزه پنج پروژه دارای ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی است.

وی با اشاره به اینکه در راستای اجرای زنجیره فولاد محدوده‌های معدنی به شرکت‌هایی  واگذار شده است، افزود: در آینده شاهد فرآوری و اشتغال‌زایی مطلوبی در این بخش خواهیم بود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان خواستار حمایت مسئولان کشوری برای ملزم کردن شرکت‌ها جهت انتقال حساب‌های خود به استان شد و گفت: واحدهایی که اقدام نکنند، از دریافت هر گونه خدمتی محروم خواهند شد.

خلیقی یادآور شد: بر اساس مصوبه هیئت وزیران شرکت‌های مادر تخصصی باید ۱۵ درصد سرمایه‌گذاری‌های جدید خود را در استان محل استقرار واحدهایشان انجام دهند.

انتهای پیام/

کد خبر 6413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =