کد خبر 647
۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۶

تولید و تقاضای فولادِ ایران

 تولید و تقاضای فولادِ ایران

در کشور معادل ۲۷ میلیون تن ظرفیت در دست اجرا وجود دارد که از این میزان، ۱۶ میلیون تن تا سال ۱۴۰۴ قابل‌تحقق است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز،همواره صنعت فولاد در ایران جایگاه اقتصادی بالایی داشته به‌خصوص در سال‌های اخیر باوجود تحریم‌ها توانسته با ارزآوری قابل‌قبول به اقتصاد کشور کمک نماید. صنعت فولاد ایران در حال حاضر توانسته با افزایش تولید و صادرات رتبه دهم تولید فولاد در جهان را به خود اختصاص دهد که پیشرفت چشمگیری را نشان می‌دهد.

ایران از نظر میزان تولید فولاد، رتبه دهم جهانی و رتبه اول در منطقه خاورمیانه را دارد و با تولید ۲۹ میلیون تن فولاد در سال ۲۰۲۰ میلادی، سهم خود را از تولید منطقه به حدود ۷۰ درصد افزایش داده است. بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد کشور، شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، ذوب‌آهن اصفهان و فولاد خوزستان هستند.

انجمن فولاد جهانی میزان کل مقاطع فولادی تولیدشده شرکت توسعه و نوسازی صنایع و معادن ایران شرکت‌های تابعه ازجمله کارخانه‌های فولاد مبارکه اصفهان، مجتمع ذوب‌آهن اصفهان، فولاد خوزستان و شرکت ملی فولاد ایران (NISCO) رامورد بررسی قرار داده که در جدول زیر به نتایج آن اشاره شده است:

 تولید و تقاضای فولادِ ایران

ایران دارای ۸۸ واحد فعال تولید فولاد با ظرفیت اسمی کل ۴۰ میلیون تن در سال است. در کشور معادل ۲۷ میلیون تن ظرفیت در دست اجرا وجود دارد که از این میزان، ۱۶ میلیون تن تا سال ۱۴۰۴ قابل‌تحقق می‌باشد. در شکل زیر، پراکندگی جغرافیایی واحدهای تولیدکننده با ظرفیت بیش از ۲۰۰ هزار تن فولاد، نمایش داده ‌شده است.

 تولید و تقاضای فولادِ ایران


در نمودار زیر، میزان تولید فولاد کشور در سال‌های اخیر نشان داده ‌شده است. تولید فولاد به‌دلیل توجه ویژه‌ای که به این صنعت شده، طی دهه ۹۰ بیش از دو برابر شده است. ۹۲ درصد از فولاد کشور به روش کوره قوس الکتریکی تولید می‌شود.

 تولید و تقاضای فولادِ ایران


میزان تولید فولاد در ایران طی سال‌های نه‌چندان دور، کمتر از میزان موردنیاز بود و به همین دلیل، ایران فولاد موردنیاز خود را از کشورهای دیگر خریداری و وارد می‌کرد، اما با توجه به رشد ایجادشده در میزان تولید داخلی فولاد، ایران به یکی از کشورهای صادرکننده در این صنعت تبدیل شده است. در نمودارهای زیر، میزان تولید، مصرف، صادرات و واردات فولاد خام در کشور نشان داده شده است.

 تولید و تقاضای فولادِ ایران

 تولید و تقاضای فولادِ ایران

چین مقصد حدود ۴۰ درصد از فولاد صادراتی ایران است. بعد از چین، اندونزی ۲۳ درصد و غنا ۶ درصد از صادرات فولاد ایران را به خود اختصاص داده‌اند. فلز فولاد از نظر حجم ریالی و مقداری صادرات، در سال‌های اخیر رشد قابل‌توجهی داشته و این موضوع سبب شده است که فلز مذکور به محصولی مهم در سبد صادراتی کشور مبدل شود. در نمودار زیر، نسبت وزنی و ریالی فولاد در قیاس با صادرات غیرنفتی ایران نشان داده ‌شده است.

 تولید و تقاضای فولادِ ایران


پایان پیام/ ف

کد خبر 647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =