کد خبر 6525
۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱

یک فعال صنعت فولاد در گفت‌وگو اختصاصی با آهن‌نیوز:

تولید میلگرد در حال حاضر در ایران به صرفه نیست

تولید میلگرد در حال حاضر در ایران به صرفه نیست

به گفته یک فعال صنعتی در حال حاضر، با توجه به رکود بازار، تولید به صرفه نیست و شرکت‌هایی در این بازار موفق هستند که زنجیره تولید فولاد را کامل داشته باشند وگرنه تک زنجیره‌ای‌ها به ویژه در بخش نورد نمی‌توانند رقابت و فعالیت داشته باشند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، در چند ماه اخیر علیرغم افت قیمت محصولات فولادی چه در بازار آزاد و چه در بورس کالا، تقاضا برای خرید میلگرد با افت زیادی روبه رو بوده طوری که در اخرین عرضه این محصول که روز چهارشنبه اول شهریور بوده، از ۲۴۵ هزار و ۵۱۲ تن انواع میلگرد با ریزش ۷۹/۶ درصد فقط ۵۰ هزار و ۳۷ تن معامله شد که برای این مقدار معامله شده نیز تقاضای پایینی به مقدار ۳۴ هزار و ۸۲۰ تن وجود داشت. این درحالی است که از ابتدای مرداد با تصمیم بازارساز که خرید شمش برای تمامی دارندگان کد بورسی آزاد شد رونق به بازار این محصول بازگشت. همچنین عرضه تیرآهن نیز با تقاضای بالایی همراه بوده و معمولا ۱۰۰ درصد محصولات عرضه شده مچ می‌شود. 

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این صنعت این تقاضای ضعیف برای میلگرد می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری داشته و با این شرایط قطعی برق در حال حاضر بسیاری از کارخانه‌ها را رو به تعطیلی برده و بسیاری از نیروهای انسانی متخصصی که ثروت اصلی کشور هستند از دست برود.

در این رابطه علی زارع، فعال صنعت فولاد از جمله دلایل این کاهش را کنترل قیمت دلار و رکود بازار ساخت و ساز دانسته و به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: امسال به واسطه کنترل شدید قیمت دلار، تمامی بازارهای کالایی تقریبا در رکود کامل هستند. در بازار آهن و فولاد نیز همسو با این شرایط و همچنین فشارهای دیگر، اجناس در بورس کالا خریداری نمی‌شود. از طرف دیگر در بازارهای صادراتی نیز به واسطه برخی تصمیمات شرایط خوبی نداریم طوری که در حال حاضر آهن ایران خریدار ندارد و به جایی رسیده که قیمت صادراتی چین از قیمت صادراتی ایران پایین‌تر است و برای تولیدکننده اصلا توجیه ندارد که بخواهد تولید کند. 

وی در ادامه دلیل دیگر را مساعد نبودن فصل تابستان برای کار عنوان کرده و افزود: بر اساس یک سنت تقریبا در میانه تابستان هر ساله مشکل افت تقاضا وجود دارد هرچند امسال شدیدتر بود. اما معمولا از فصل پاییز با تغییر فصل و مساعد شدن شرایط آب و هوا به واسطه شروع بسیاری از پروژه‌های ساختمانی تقاضا به بازار وارد خواهد شد که قطعا نیاز به میلگرد و فولاد دارند.

این فعال صنعت فولاد به افت شدید تولید در بخش ذوب اشاره کرده و گفت: این بخش بیشتر از نوردکاران تحت تأثیر قطعی برق قرار گرفته و به دلیل گرم شدن آب و هوا و نبود برق، تولیدات‌شان به ۳۵ تا ۴۰ درصد رسیده طوریکه واحدی که روزانه هزار تن تولید داشته درحال حاضر به ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن افت کرده، چرا که ساعاتی که اجازه استفاده از برق داده شده تقریبا ۱۱ شب تا ۸ صبح بوده که ساعت مناسبی برای کار نیست. این شرایط باعث شده کارخانه‌های نورد، در طول هفته یک الی دو روز تعطیل هستند.

زارع در ادامه صحبت‌های خود در رابطه با دلیل افزایش تقاضا برای شمش درصورتی که تبدیل آن به میلگرد در حال حاضر به صرفه نیست به آهن‌نیوز گفت: این مسئله علاوه بر تاثیر غیربهین‌یابی شدن خرید آن در بورس کالا به دلیل این بوده که اولا ذوبی‌ها در حال فروش سلف هستند و تحویل آن یک ماه آینده است. همچنین نوردکاران با دید خوشبینانه به بازار آینده که احتمال شروع فصل کار در پاییز و بازار بهتری باشد، شمش را خریداری می‌کند.

این فعال صنعت فولاد در برهه حاضر خرید میلگرد از بازار آزاد را نسبت به بورس کالا به صرفه‌تر دانسته و اظهار کرد: در حال حاضر شرایط بورس به نحوی است همه محصولات عرضه نمی‌شود زیرا به صرفه نیست. در چنین شرایطی خریدار واقعی، نه دلال، مجبور به خرید از کارخانه‌ها است. چرا که برای فردی که سخت و ساز ساختمان دارد امکان خرید میلگرد مورد نیاز او از بورس کالا وجود ندارد. همین امر باعث شده که بازار آزاد بهتر از بازار بورس باشد. اما مسئله‌ای وجود دارد این است که درحال حاضر تقاضا در هر دو بازار به حداقل رسیده و اختلاف قیمتی آنچنانی هم بین‌شان وجود ندارد.

به گفته این فعال صنعتی در حال حاضر، با توجه به رکود بازار، تولید به صرفه نیست و شرکت‌هایی در این بازار موفق هستند که زنجیره تولید فولاد را کامل داشته باشند اگر نه تک زنجیره‌ای‌ها کارشان خیلی سخت است، به ویژه در بخش نورد نمی‌توانند رقابت و فعالیت داشته باشند.

زارع با توجه به محدودیت برقی به وجود آمده از کاهش ظرفیت تولید ابراز نگرانی کرده و به عنوان کسی که در بخش تولید شمش نیز فعالیت دارد به آهن‌نیوز گفت: زمانی که با قطعی و نبود برق مواجه می‌شویم و نمی‌توانیم مواد اولیه را تهیه و به انتهای زنجیره و محصول نهایی برسانیم؛ بهتر است وزارتخانه در اقدامی دست تولیدکنندگان پایین زنجیره را برای فروش باز بگذارد.

وی در ادامه افزود: وقتی ما در شرایطی قرار داریم که ذوبی‌ها با ۳۰ درصد توان فعالیت می‌کنند؛ چه دلیلی وجود دارد که پایین زنجیره را تحت فشار قرار دهند که محصول خود را به اسفنجی که توان تولید ندارند، بفروشد.

این فعال صنعت فولاد معتقد است اگر در برخی فصول مانند همین تابستان که محدودیت برق وجود دارد اجازه صادرات مواد اولیه مانند شمش داده شود ارزآوری هم خواهد داشت اما وزارتخانه باید تغییر فصل را نظر گیرد و با بهتر شدن شرایط آب و هوایی و برداشته شدن محدودیت برق که کارخانه‌ها به مدار تولید بازمی‌گردد از صادرات مواد خام جلوگیری کند.

وی در ادامه افزود: با شروع فصل پاییز و زمستان ما فقط یک ماه با قطعی گاز مواجه هستیم، بنابراین وزارتخانه قطعا بر اساس کارهای کارشناسی شده می‌تواند برنامه صادرات مواد خام را بر حسب شدت و ضعف محدودیت‌های داخلی مدیریت کند تا هم تولیدکنندۀ ابتدای زنجیره دچار ضرر و زیان نشود و هم در برخی از فصول، از خام فروشی جلوگیری شود.

خبرنگار: پریسا فرضی

انتهای خبر/ ف

کد خبر 6525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =