کد خبر 6556
۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۳

برای اولین بار در کشور؛

تیرهای برق هیبریدی فولاد کامپوزیتی ساخته شد

تیرهای برق هیبریدی فولاد کامپوزیتی ساخته شد

برای اولین بار در کشور، تیرهای برق هیبریدی فولاد کامپوزیتی در مرکز رشد واحدهای فناور صنعت آب و برق پژوهشگاه نیرو در شعبه آذربایجان ساخته شد.

به گزارش آهن نیوز؛ بهمن ابراهیم‌زاده، سرپرست مرکز رشد واحدهای فناور صنعت آب و برق پژوهشگاه نیرو در شعبه آذربایجان با اشاره به اینکه تیرهای برق هیبریدی فولاد کامپوزیتی توسط شرکت دانش‌بنیان "نیرو صنعت ترلان" مستقر در این مرکز ساخته شده است، گفت: تیرهای برق هیبریدی ساخته شده، قدرت تحمل نیرویی معادل تیرهای چوبی و بتنی (قابلیت تولید تا ۲ تن نیرو بدون اختلاف در نری و مادگی تیرها) دارند.

وی افزود: با توجه به خواص کامپوزیت مورد استفاده در بخشی از تیر برق هیبریدی ساخته شده که سبب عایق کامل بخش برق‌دار تیر از بدنه فلزی آن می‌شود، یکی از مهم‌ترین مشکلات تیرهای توزیع موجود (اتصال کوتاه فاز به بدنه برج)، حل خواهد شد.

ابراهیم‌زاده عنوان داشت: این محصول برخلاف تیرهای بتنی و چوبی، امکان نصب بر روی زمین‌های سنگی بدون احداث فونداسیون (نکربولت) را دارد و سبب افزایش کیفیت فونداسیون و حجم کمتر آن می‌شود.

وی اظهار کرد: این سازه فولادی نسبت به تیرهای چوبی و بتنی، انعطاف‌پذیری بیشتری در قسمت اتصال کراس آرم‌ها به بدنه تیر دارد که سبب کاهش تنش‌ها و احتمال تخریب کراس آرم‌های تیرها در شرایط نوسانات هادی‌ها تحت شرایط جوی حدی می‌شود.

سرپرست مرکز رشد واحدهای فناوری صنعت آب و برق پژوهشگاه نیرو در آذربایجان، به مزایای این تیرها اشاره کرد و گفت: طول عمر بالا در شرایط آب و هوایی حدی و یخبندان و بدون تاریخ انقضاء، جایگزینی سریع در محل برج قبلی بدون نیاز به حفاری و فونداسیون جدید، امکان بازیافت کامل تیرها و عدم ایجاد نخاله (فلز و کامپوزیت زباله‌های بازیافت شونده هستند برخلاف بتن)، امکان برکناری سریع تیر نصب شده و استفاده تیرهای برکنار شده در محل دیگر بدون آسیب به تیر، امکان تولید تیرها در آرایش‌ها و رنگ‌های گوناگون جهت زیباسازی فضاهای شهری، نصب کامل تمامی کلاس های نیرویی تیرها حداکثر با یک جرثقیل یک تنی، امکان استفاده از فونداسیون‌های آماده، امکان نصب تیر به صورت غیر عمودی در محل‌هایی که امکان نصب تیر به صورت عمودی وجود نداشته باشد (مسیرهای صخره‌ای شیب‌دار) و نصب بسیار آسان بادبند وکاربردی‌تر نسبت به تیرهای بتنی و چوبی و ... از جمله مزایای این محصول فناورانه می‌باشد.

ابراهیم‌زاده ضمن تاکید بر اقتصادی بودن استفاده از این تیرها تصریح کرد: با توجه به وزن بسیار کمتر تیرهای برق هیبریدی کامپوزیتی ساخته شده (در محدوده ۱۰۰ تا ۸۵۰ کیلوگرم برای نیروهای ۵۰۰ کیلوگرم تا ۲۰۰۰ کیلوگرم)، هزینه حمل بسیار پایین به سبب وزن بسیار کم، نصب و راه‌اندازی و برکناری سریع، استفاده از این تیرها، علیرغم قیمت نسبتاً بالای این تیرها در مقایسه با نمونه‌های بتنی، توجیه اقتصادی دارد.

سرپرست مرکز رشد واحدهای فناور صنعت آب و برق پژوهشگاه نیرو در شعبه آذربایجان، بازگشت سرمایه ۴۵ درصدی را از مهم ترین مزایای دیگر این تیر ها قلمداد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 6556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =