کد خبر 6561
۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۴

ریزش ۵۰ درصدی قیمت سهم۱۵۰ نماد و پیش بینی بورس در نیمه دوم سال

ریزش ۵۰ درصدی قیمت سهم۱۵۰ نماد و پیش بینی بورس در نیمه دوم سال

دو کارشناس با اشاره به ریزش ۵۰ درصدی قیمت سهم ۱۵۰ نماد طی دو ماه اخیر، عملکرد بورس در نیمه دوم سال را متعادل پیش بینی کردند.

به گزارش آهن نیوز؛ دو کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اثر دلار بر روند بازار سهام و افت قیمت ۵۰ درصدی ۱۵۰ نماد طی دو ماه اخیر در گفت و گو با دنیای اقتصاد پیش بینی کردند: بورس در کوتاه‌مدت با رونق چشمگیر روبرو نخواهد شد و سهامداران می‌توانند به عملکرد متعادل در نیمه سال دوم خوش‌ بین باشند.

احمد اشتیاقی: شاخص بورس پایین‌تر از میانه کانال ۱.۹ میلیون واحد قرار دارد اما پایین بودن ارزش معاملات خرد سهام تهدید جدی محسوب می‌شود. در هفته‌های قبل خریدها در بازار چندان قدرتمند نبود. بر این اساس نمی‌توان به عملکرد مثبت بورس در کوتاه‌مدت خوش‌بین بود. قرار گرفتن بازار در مدار نوسانی بیش از انتظارات به طول انجامیده و در چنین شرایطی امید به ورود پول با ابهام مواجه است.

ذائقه بازار کاهشی است و به نظر می‌رسد وضعیت فوق در روزهای آینده نیز ادامه یابد. یکی از خوش‌بینانه‌ترین سناریوها این است که بازار در محدوده کنونی دوام آورد و بتواند این سطح را حفظ کند.

نااطمینانی نسبت به معاملات آتی بازار حتی می‌تواند وضعیت را منفی‌تر کند. هفته‌های پیش رو از لحاظ روانی بسیار مهم است و اگر طی روزهای آینده تغییرات کاهشی در زمینه نرخ دلار رخ ندهد، بازار سهام نیز از این تغییرات اثرپذیر خواهد بود.

دلار همواره یکی از مهم‌ترین متغیرهای اثرگذار بر روند بازار سهام است که با نوسانات مختلف، تغییراتی را در استراتژی معامله‌گران ایجاد می‌کند. این موضوع باعث می‌شود بطور قاطع نتوان وضعیت بازار سهام را پیش‌بینی کرد. این وضعیت نامطلوب در میان‌ و بلندمدت قابل‌ تغییر است. بازاری که شاخص آن تا نیمه اردیبهشت ۳. ۲۹ درصد بازدهی کسب کرده بود، حالا در سراشیبی سقوط قرار دارد. سهامداران می‌توانند به عملکرد متعادل بورس در نیم سال دوم خوش‌بین باشند.

تداوم نوسانات منفی در کوتاه‌مدت

مرتضی کاظم‌پور: ثبت عملکرد منفی از شاخص بورس طی ۵ ماه گذشته نشان می دهد روند نوسانات قیمتی که در بستر بورس تهران وجود دارد به دلیل نبود محرک قدرتمند مثبت می‌تواند در کوتاه‌مدت تداوم یابد. بازار سهام نه‌تنها خالی از محرک مثبت است حتی برخی از صنایع مجددا با اخبار منفی دست به گریبان شدند.

روز پنج‌شنبه اهالی بازار با یک خبر منفی مواجه شدند. برخی از شرکت‌های نیروگاهی، از جمله "بکهنوج و بمولد"  با انتشار اطلاعیه ای اعلام کردند نرخ سوخت آنها از ۲۵ به ۷۵ تومان افزایش یافته است. بنابراین در کنار همه عوامل اثرگذار منفی این شوک نیز برای صنایع مربوطه تبعات بدی بر جای خواهد گذاشت.

اگرچه قیمت اکثر سهام از منظر تکنیکال در محدوده‌های جذابی قرار دارد اما با توجه به اینکه سایه حواشی منفی از جمله نرخ خوراک و عرضه خودرو در بورس کالا بر سر بازار است، نمی‌توان امید چندانی به رشد مستمر بازار در کوتاه‌مدت داشت. در چنین شرایطی که بازار به صورت مستمر با اخبار منفی و چالشی دست به گریبان است،

نمی‌توان انتظار رشد بازار را داشت. بسیاری از سهام با قیمت شاخص ۱.۴ میلیون واحد در حال معامله‌ اند. یکی از مهم‌ ترین معضلات بازار سهام نحوه محاسبه شاخص بورس است. در محاسبه این نماگر توجهی به فرابورس نشده است.

با توجه به اثرپذیری شاخص کل از نمادهای بزرگ، نمی‌توان از این مهم تحت عنوان سنجه آماری دقیق ذکر کرد. در دو ماه گذشته حدود ۱۵۰ نماد افت قیمت ۵۰ درصدی را تجربه کردند. در چنین شرایطی طبیعی است که شاخص کل نیز اصلاح بیشتری را ثبت کند اما نماگر اصلی بازار از نقطه اوج تاکنون در حدود ۲۴ درصد کاهش ارتفاع داده است.

در هفته‌های گذشته نیز سهامداران بارها نسبت به تکانه‌های ضعیف شاخص کل به‌رغم ریزش شدید قیمت سهام انتقاد کردند. در ارزندگی قیمت کنونی اغلب سهام هیچ شکی وجود ندارد.

بازیگران برخی از صنایع و شرکت‌های کوچک به دنبال جو منفی حاکم بر معاملات، نقش مهمی در کاهش قیمت سهم ایفا کردند. از این‌رو بازار در بازگشت به روند تعادلی با مشکلات فراوانی مواجه است.

اگر بازار پس از چند روز سبزپوشی با ورود قدرتمند حقوقی‌ها روبرو شود، دست نوسان‌گیرها از بازار کوتاه خواهد شد. در این وضعیت، نوسان‌گیرها به سمت سهامداری کوچ می‌کنند.

بنابراین تا زمانی که بازار با تحولاتی از این قبیل روبرو نشود نوسان‌های منفی ادامه می‌یابد. سرمایه‌گذاران جدید برای ورود به بازار به چند نکته مهم توجه داشته باشند.

خرید پلکانی سهامی که صندوق‌ها روی آنها متمرکز هستند یعنی از پیشینه مناسبی برخوردارند و ریزش‌های شارپی در پرونده ندارند از مواردی هستند که ریسک خرید را محدود و کمرنگ می‌کنند. بازار در کوتاه‌مدت با رونق چشمگیر روبرو نخواهد شد.

با نزدیک تر شدن به پایان سال ۲۰۲۳، احتمال اتمام سیاست‌های سختگیرانه فدرال رزرو در زمینه افزایش نرخ بهره افزایش می‌یابد.

توقف افزایش نرخ بهره یا کاهش آن موجبات افت شاخص دلار را فراهم خواهد کرد و از این گذرگاه می‌توان چشم‌انداز مثبتی را فراروی کامودیتی‌ها و بخصوص نفت در بازارهای جهانی متصور شد.

این سناریو در صورت تحقق سبب خواهد شد قیمت نفت اعداد بالاتری را تجربه کند. به همین دلیل چشم‌انداز مثبت نفت احتمالا بتواند اثرات افزایشی در برخی نمادهای بورسی، بخصوص پتروشیمی‌ها به همراه داشته باشد. این اتفاق بدون شک در کوتاه‌مدت میسر نیست. با این اوصاف می‌تواند از عوامل اثرگذار بر روند بورس در پاییز و زمستان باشد.

انتهای پیام/

کد خبر 6561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =