کد خبر 658
۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۵

خروج آهن و بنتونیت بدون فرآوری ممنوع شد

خروج آهن و بنتونیت بدون فرآوری ممنوع شد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: به منظور جلوگیری از خام‌فروشی مواد معدنی، مقرر شد آهن و بنتونیت به عنوان مواد اولیه بسیاری از صنایع کشور ابتدا در استان حداقل یک مرحله فرآوری شود و سپس در اختیار صنایع بالادستی قرار گیرد.

به گزارش آهن‌نیوز، علیرضا عباس‌زاده روز شنبه ۱۵ مرداد در دومین نشست شورای معادن استان خراسان جنوبی در سال جاری اظهار کرد: بسیاری از مواد اولیه صنعت در استان ما تأمین می‌شود که سنگ‌آهن و بنتونیت جزو مهم‌ترین آن‌هاست و خراسان جنوبی بهترین مواد بنتونیت کشور را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: در این زمینه علاوه بر اینکه تکلیف قانونی است، بر اساس تشخیص شورای معادن استان مواد اولیه‌ای که در خراسان جنوبی وجود دارد که منحصربه‌فرد بوده و دارای کیفیت است نباید به‌صورت خام از استان خارج شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه در زمینه مواد معدنی آهن و بنتونیت قرار شد طی سه سال با شرایطی که مشخص می‌شود فروش این مواد منحصر به مرحله فرآوری در داخل استان شود، ادامه داد: برای سایر مواد معدنی نیز در استان برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری خواهد شد تا از خروج مواد اولیه خام جلوگیری شود.

عباس‌زاده گفت: اگر این مرحله را برای بقیه معادن فعال استان هم انجام دهیم، در نهایت طی سه سال از خام‌فروشی مواد اولیه موردنیاز صنایع موجود در کشور جلوگیری خواهد شد.

وی درباره جزء ۴ بند الف ماده ۴۳ قانون برنامه ششم توسعه در خصوص وضعیت پرونده‌های مالیاتی معادن نیز تصریح کرد: بر اساس این قانون حساب‌های بانکی و گردش مالی خرید و فروش معادن با رعایت ضوابط قانونی باید در استان‌های محل ذخایر معدنی انجام شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی افزود: باید دفاتر مالی و قانونی مربوطه در استان‌های مذکور مستقر شوند و حوزه مالیاتی آن‌ها در همان استان‌ها تعیین شود که شورای معادن موظف است بر اجرای این بند قانونی نظارت کند.

وی تصریح کرد: اجرای این قانون در استان از اهمیت زیادی برخوردار است چون انجام بخشی از گردش مالی این شرکت‌ها و پرداخت مالیات، سبب تقویت بنیه اقتصادی استان می‌شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه فعالیت‌های معدنی ممکن است خسارت‌هایی به بخش کشاورزی، بهداشت، راه‌های روستایی، منابع طبیعی یا محیط‌زیست وارد کند که دستگاه‌های تخصصی باید میزان خسارت‌ها را احصا کنند تا یک درصد سهم فروش معادن برای جبران خسارت‌ها هزینه شود، یادآور شد: در این زمینه دستگاه‌های مربوطه باید میزان خسارت‌های معادن را در مناطق مختلف شناسایی کرده و از این ظرفیت استفاده کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر 658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =