کد خبر 6630
۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۸

شناسایی ۸۱ ماده جدید معدنی در کشور

شناسایی ۸۱ ماده جدید معدنی در کشور

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی گفت: ۶۸ ماده معدنی در کشور وجود دارد و طبق داده‌های این سازمان ۸۱ ماده معدنی در کشور شناسایی شده است.

به گزارش آهن نیوز؛ علیرضا شهیدی عصر دوشنبه در آیین اختتامیه طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی استان خراسان جنوبی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت:پیش از این ۴۰ عنصر معدنی آنالیز شده بود که اکنون با استفاده از فناوری ها در طرح تحول تعداد آنالیزها به ۵۷ ماده معدنی رسیده است.

وی ادامه داد: بر اساس فراوانی تعداد مواد معدنی، زمین شناسان ایران را به عنوان «بهشت زمین‌شناسی» و ما به عنوان رنگین کمان مواد معدنی می شناسیم.

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی از اجرای طرح تحول دریایی خبر داد و گفت: ایران دارای ۵۹۰۰ کیلومتر ساحل است که از تنگه هرمز تا پاکستان تنها چابهار واقع شده و هیچ شهری دیگری نیست این در حالیست که کشورهای دیگر تمرکز بر روی شهرهای ساحلی دارند.

وی ادامه داد: طبق مطالعات زمین شناسی امکان توسعه شهرهای ساحلی وجود دارد که باید در این زمینه برنامه ریزی و مطالعات صورت گیرد.

شهیدی با اشاره به سابقه سازمان زمین شناسی گفت: این سازمان از سال ۱۳۳۸ تاسیس شده است، شعار سازمان تولید ثروت از طریق اکتشافات مواد معدنی و صیانت از ثروت تولید شده با شناخت مخاطرات طبیعی است.

وی عنوان کرد: در دوره فعالیت این سازمان به لحاظ زمین‌شناسی ۲ بار کل کشور را در مقیاس‌های یک ۲۵۰ هزارم و یک ۱۰۰ هزارم رصد کردیم و کلیه داده‌ها به نقشه‌های زمین‌شناسی تبدیل شده است. همچنین نقشه‌های ژئوشیمیایی تهیه شده است.

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی با بیان اینکه باید به سمت اکتشاف های پنهان برویم، گفت: ذخایر معدنی کشور در آینده پاسخگوی نیاز صنایع نخواهد بود؛ در همین راستا مطالعات ژئوفیزیک هوایی را انجام داده ایم.

وی عنوان کرد: با توسعه زیر ساخت‌های آزمایشگاهی توانستیم آنالیزهای مواد معدنی از طریق آزمایشگاه‌های موجود در سازمان صورت بگیرد.

شهیدی با اشاره به اطلاعات در پایگاه داده‌های علوم زمین گفت: در سامانه مربوطه اطلاعات مرتبط با زمین‌شناسی بارگذاری خواهد شد تاکنون ۱۵۰۰ لایه اطلاعات در آن بارگذاری شده است.

وی افزود: این سازمان نیازمند حمایت های وزارت صمت است ضمن اینکه در سال‌های گذشته بودجه‌های سازمان ترمیم شده است اما برای اکتشافات و استفاده از فناوری ها نیاز به حمایت داریم.

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی از اجرای طرح تحول زمین‌شناسی خبر داد و گفت: تفاهم‌نامه سه جانبه میان این سازمان و معاونت معدنی وزارت صمت و سازمان ایمیدرو به امضا رسیده و بر این اساس شناسایی معدنی در سازمان زمین‌شناسی اجرایی می‌شود و مراحله بعدی معاونت معدنی وزارت صمت از طریق سازمان ایمیدرو و یا واگذاری به بخش خصوصی از طریق برگزاری مناقصه صورت می گیرد.

وی افزود: طرح تحول استان خراسان جنوبی یکی از طرح‌های مهم بود که از سال ۱۴۰۰ آغاز شد و امروز نتایج این تحقیقات ارائه شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 6630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =