کد خبر 6633
۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۱

گزارش اختصاصی آهن‌نیوز از بازار آهن:

رکود نگران‌کننده در بازار فولاد / بازار ورق بی‌مشتری ماند!

رکود نگران‌کننده در بازار فولاد / بازار ورق بی‌مشتری ماند!

طبق گزارش‌ها محصولات پایین‌دست زنجیره فولاد هم در رکود به سر می‌برند طوری که بازار ورق با مشکل جدی تقاضا روبروست تا آنجا که غیر از مبارکه بقیه کارخانه‌ها هم که مجوز فروش محصول به بازرگان‌ها را یافتند بازهم با استقبال روبرو نشدند.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، امروز در بازار تهران قیمت دلار در قیمت ۴۹ هزار تومان روز گذشته ماند، مشکل برق تقاضای آهن اسفنجی را آنچنان کاهش داده که در عرضه‌های امروز برای ۴۱ هزار تن آهن اسفنجی عرضه شده توسط دو شرکت فولاد خوزستان و فولاد کاوه جنوب کیش فقط ۲۱ هزار تن تقاضا وجود داشت. میانگین نرخ پایه این محصول ۱۲ هزار و ۶۱ تومان بود که نسبت به عرضه روز شنبه افت ۴۹۰ تومانی داشت. 

این مشکل تا نیمه شهریور برطرف خواهد شد. طبعاً عرضه شمش بخصوص محصول فولاد خوزستان افزایش خواهد یافت که به کاهش قیمت شمش کمک خواهد کرد. هرچند که به علت محدودیت تقاضای میلگرد میانگین قیمت شمش به علت عدم رقابت در بورس کمی کاهش یافته است. گمانه کف نرخ پایه عرضه میلگرد آجدار در بورس کالا برای روز چهارشنبه نیز قیمت ۲۲ هزار و ۵۵۱ تومان است.

در بازار آزاد نیز نرخ این محصول امروز در غالب مبادی فروش بدون تغییر عرضه شد اما شماری از مبادی فروش محصولات خود را با کاهش ۱۰۰ تومانی عرضه کردند. کف قیمت میلگرد استاندارد در محدود ۲۳ هزار و ۳۰۰ تا ۲۳ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام می‌شود.میلگرد ذوب‌آهن اصفهان نیز برای بارگیری از انبار نرخ خود را ۵۰ الی ۲۰۰ تومان کاهش داده و به شرح زیر ارائه کرد:

۱۲        ⬅️           ۲۸۵۰۰   تومان
۱۴        ⬅️           ۲۵۷۵۰   تومان
۱۶        ⬅️           ۲۵۷۵۰   تومان
۱۸        ⬅️           ۲۵۷۵۰   تومان
۲۰        ⬅️           ۲۵۳۵۰   تومان
۲۲        ⬅️           ۲۵۳۵۰   تومان
۲۵        ⬅️           ۲۵۲۵۰   تومان
۳۲        ⬅️           ۲۵۲۵۰   تومان

طبق برآوردها از روند نوسانات قیمت روز آهن، محصولات پایین‌دست زنجیره فولاد هم در رکود به سر می‌برند طوری که بازار ورق با مشکل جدی تقاضا روبروست تا آنجا که غیر از مبارکه بقیه کارخانه‌ها مجوز فروش محصول به بازرگان‌ها را یافتند ولی بازهم با استقبال روبرو نشد. در عرضه‌های امروز بورس کالا نیز برای مجموع ۱۰ هزار و ۲۵۰ تن انواع ورق فولادی معامله شده ۶ هزار و ۴۰۰ تن تقاضا وجود داشت. 

در بازار آزاد نیز نرخ انواع ضخامت ورق سیاه فولاد اکسین با ۲۰۰ الی ۸۰۰ تومان کاهش و ۸۰۰ الی ۱۶۰۰ تومان افزایش در برخی سایزها و بدون تغییر در دیگر سایزها نسبت به آخرین نرخ اعلامی روز گذشته به شرح زیر است:

۱۰ میل شیت ۶*۲               ⬅️    ۳۳۷۰۰ تومان
۱۲ میل شیت ۶*۲               ⬅️    ۳۳۷۰۰ تومان
۱۵ میل شیت ۶*۲               ⬅️    ۳۳۷۰۰ تومان
۲۰ میل شیت ۶*۲               ⬅️    ۳۰۶۰۰ تومان
۲۵ میل شیت ۶*۲               ⬅️    ۳۰۶۰۰ تومان
۳۰ میل شیت ۶*۲               ⬅️    ۳۱۴۰۰ تومان
۳۵ میل شیت ۶*۲               ⬅️    ۳۱۴۰۰ تومان
۴۰ میل شیت ۶*۲               ⬅️    ۳۳۲۰۰ تومان

مساله ای که این روزها ذهن فعالان اقتصادی را مشغول کرده مساله صادرات نفت و میعانات گازی است که از مرز سه میلیون بشکه فراتر رفته است. اولین سوال این است که چقدر از ارز حاصل از صادرات این کالاها برگشته یا باز می‌گردد؟
دومین سوال تاثیر ورود این پول ها و پول‌های آزاد شده از کره و کشورهای دیگر در اقتصاد است.
آخرین خبری که شنیده شده حرف‌های وزیر اقتصاد است که  نوید می‌دهد دوران ۵ ساله تورم به پایان رسیده است. البته که هنوز سایه مسایل سیاسی برطرف نشده، نزدیک ترین زمان ۱۱  سپتامبر است که قرار است پرونده ایران در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی بررسی گردد.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 6633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =