کد خبر 6693
۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۵

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد:

میلگرد بازار آزاد به صرفه‌تر از میلگرد بورسی

میلگرد بازار آزاد به صرفه‌تر از میلگرد بورسی

طبق داده‌های حاصل از بررسی نرخ‌های عرضه شده در بورس کالا قیمت تمام‌شده میلگرد در بورس‌کالا با احتساب 9 درصد مالیات ارزش افزوده ۲۴‌ هزار و ۵۰۰ تومان است در حالی که در بازار آزاد کف قیمت میلگرد استاندارد بین ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۲۴ هزار تومان گزارش می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، طبق گزراش‌ها از آمار معاملات محصولات فولادی در تالار صنعتی بورس کالای ایران در یک ماه اخیر عرضه مقاطع پایین دست تقاضا همچنان ضعیف بوده و تنها محصولات اعتباری تقاضای نسبتا خوبی را شامل شدند که شمش بورسی جز محصولات پر تقاضا بوده است.

در جریان معاملات میلگرد در روز چهارشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۲ حجم معاملات انجام شده از این محصول به مقدار ۳۴ هزار و ۳۰۵ تن، معادل ۱۴/۶۳ درصدی از حجم کل عرضه ثبت شد که میانگین نرخ معاملات هم به مبلغ ۲۲ هزار و ۸۵۴ تومان بود.

این حجم نشان دهنده افزایش میزان افزایش معاملات نسبت به هفته قبل به مقدار ۱.۴۸ درصد بود. همچنین آمار حجم خرید از تالار اصلی به مقدار ۲۹ هزار و ۵۰۵ تن و حجم خرید از مچینگ نیز ۴هزار و ۸۰۰ تن ثبت شد.

این درحالی است که کل حجم عرضه شده برای این محصول ۲۳۴‌ هزار و ۴۴۰ تن بود که حدود ۶۰‌ هزار و ۳۲۵ تن حجم کل تقاضا ثبت شده برای آن بودو معادل ۲۶‌ درصد از حجم عرضه را شامل می‌شد.

تصویر زیر نمودار میانگین موزون نرخ پایانی معامله شده انواع سایز میلگردهای عرضه شده در عرضه اخیر را نشان داده است. 

میلگرد بازار آزاد به صرفه‌تر از میلگرد بورسی

طبق داده‌های حاصل از بررسی نرخ‌های عرضه شده در بورس کالا قیمت تمام‌شده میلگرد در بورس‌کالا ۲۴‌ هزار و ۵۰۰ تومان است که از حاصل‌ضرب قیمت پایه ۲۳‌ هزار و ۵۰۰ تومان در ۹‌ درصد مالیات ارزش‌افزوده به دست می‌آید.

این در حالی است که در بازار آزاد کف قیمت میلگرد استاندارد بین ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۲۴ هزار تومان گزارش شد. همچنین به عنوان نمونه قیمت میلگرد میانه در هر کیلو حدود ۲۴ هزار و ۴۰۰ تومانمیلگرد نیشابور، ۲۴ هزار و ۳۱۰ تومان و میلگرد فولاد زاگرس در حدود ۲۴ هزار و ۱۰۰ تومان در حال معامله است.

دراین میان بالاترین نرخ معامله شده برای انواع میلگرد در بازار آزاد مربوط به میلگرد ذوب آهن اصفهان است که میانگین نرخ انواع سایزهای آن در در هفته گذشته به شرح ارائه شده در نمودار زیر بوده و بین ۲۵ هزار ۲۷۵ تومان تا ۲۸ هزار و ۱۱۷ تومان برای سایز ۱۲ متغیر است:

میلگرد بازار آزاد به صرفه‌تر از میلگرد بورسی

با تفاسیر موجود و  همچنین نرخ فروش شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالا که به طور میانگینبا نرخ ۲۰ هزار و ۲۰۰ تومان معامله می‌شود و با در نظر گرفتن مالیات و کارمزد ارکان بورس، قیمت تمام شده این محصول به ۲۲ هزار تومان می‌رسد که به نظر می‌رسد با توجه به به هزینه تبدیل و حمل، قیمت میلگرد تولیدی با استفاده از این شمش به ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد رسید. در حالی که در بازار آزاد معامله میلگرد با نرخ‌های بین ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان صورت گرفته که خریداران با این قیمت نیز رغبتی به آن ندارند. به این ترتیب به نظر می‌رسد خرید شمش از رینگ صنعتی بورس‌کالا و تبدیل آن به میلگرد و فروش در بازار داخل توجیه اقتصادی برای تولیدکننده ندارد.

در این رابطه علی زارع، فعال صنعت نورد فولاد نیز تبدیل شمش به میلگرد را در حال حاضر به صرفه ندانسته و به آهن‌نیوز گفت: این افزایش تقاضا برای شمش علاوه بر تاثیر غیربهین‌یابی شدن خرید آن در بورس کالا به دلیل این بوده که اولا ذوبی‌ها در حال فروش سلف هستند و تحویل آن یک ماه آینده است. همچنین نوردکاران با دید خوشبینانه به بازار آینده که احتمال شروع فصل کار در پاییز و بازار بهتری در داخل و صادرات باشد، شمش را خریداری می‌کند.

این فعال صنعت فولاد در برهه حاضر خرید میلگرد از بازار آزاد را نسبت به بورس کالا به صرفه‌تر دانسته و اظهار کرد: در حال حاضر شرایط بورس به نحوی است همه محصولات عرضه نمی‌شود زیرا به صرفه نیست. در چنین شرایطی خریدار واقعی، نه دلال، مجبور به خرید از کارخانه‌ها است. چرا که برای فردی که سخت و ساز ساختمان دارد امکان خرید میلگرد مورد نیاز او از بورس کالا وجود ندارد. همین امر باعث شده که بازار آزاد بهتر از بازار بورس باشد. اما مسئله‌ای وجود دارد این است که درحال حاضر تقاضا در هر دو بازار به حداقل رسیده و اختلاف قیمتی آنچنانی هم بین‌شان وجود ندارد.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 6693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =