کد خبر 6747
۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۹

بحران در قلب بازار آهن کشور/ شادآباد تعیین کننده قیمت آهن است؟

بحران در قلب بازار آهن کشور/ شادآباد تعیین کننده قیمت آهن است؟

شادآباد مثل سبزه میدان کم رنگ شده، دیگر خبری از آن هیاهو نیست. اما همچنان قیمت آهن بحران روزمره دولت و بازار است، از خودروسازان تا غول‌های نفتی با گرانی قیمت آهن دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گزارش آهن نیوز؛ شادآباد محله‌ای در تهران است که از طرفی به اتوبان آزادگان و از طرف دیگر به اتوبان فتح می‌رسد. یک محله که روزگاری قلب بازار آهن کشور بود، البته که هنوز هم می‌توانید چند شاخه میلگرد یا پروفیل را از این مرکز خریداری کنید.

امروز که این مصاحبه را می‌خوانید یک طرفِ بازار آهن و قیمت گذاری آن به سمت دولت و طرف دیگر آن به سمت مجموعه‌هایی که در صفحه اول گوگل و بیلبوردهای کشور دیده می‌شوند، سنگینی می‌کند.

پس از بارها پیگیری و تماس با آهن چند، موفق شدیم تا قرار مصاحبه را با آقای مجتبی مختاری، مدیر توسعه برند مجموعه هماهنگ کنیم. ایشان علاقه‌ای نداشت که نام آهن چند و مختاری در رسانه‌ها تکرار شود اما توانستیم موافقت ایشان را جلب کرده روی صندلی مصاحبه بنشانیم.

جناب مختاری، از مهم‌ترین سوال شروع می‌کنیم: چرا هر روز قیمت آهن را بالا و بالاتر می‌برید؟

"من این اتهام را قبول نمی‌کنم، شاید مجموعه‌های فولادی مثل آهن چند یا دیگر همکاران ما در قیمت گذاری تاثیرگذار باشند اما باید به ریشه افزایش قیمت‌ها توجه کنیم؛ این که انگشت‌ها را به سمت چند مجموعه بگیریم یک اشتباه است که عامل واقعی را فرار می‌دهد. دلار که حرکت می‌کند، دست آهن را گرفته و با هم به یک سمت و سو حرکت می‌کنند. من در اقتصاد ایران شاخص‌هایی نزدیک‌تر از آهن و دلار را نمی‌شناسم. شما می‌شناسید؟"

باور حرف‌های شما ساده نیست، یعنی به جز دلار و روند بازار، حباب واسطه‌گری در بازار آهن وجود ندارد؟

"خیر، بازار آهن یک بازار انحصاری با تامین کنندگان محدود نیست، هر گوشه از کشور چندین تولیدکننده فولادی وجود دارد که مقاطع متداول را در بازار عرضه می‌کنند. اگر آهن چند قیمت یک مقطع را گران‌تر اعلام کند، دیگر مجموعه‌های همکار قیمت کم‌تری را اعلام کرده و مناقصه را برنده می‌شوند. بازار آهن مثل بازارهای خودرو، ارز و غیره انحصاری نیست."

آیا آهن چند، تنها یک واسطه در بازار فولاد است؟

"آهن چند در قدم اول یک سرمایه گذار است. فکر می‌کنید پس از خرید سبدهای فولادی از بورس کالا، چند روزه به دست ما می‌رسد؟ از چند هفته تا چند ماه باید منتظر تحویل کالای خریداری شده باشیم. ما سبدهای سنگین را از بورس کالا و دیگر مبادی رسمی خریداری می‌کنیم و آن را در سبدهای کوچک‌تر به دست مشتری می‌رسانیم."

جناب آقای مختاری اضافه کرد:

"بازار آهن به تولیدات داخلی خلاصه نمی‌شود، تیرآهن H سبک و سنگین یکی از مقاطع مورد نیاز در صنایع سنگین است که شرکت‌های داخلی نمی‌توانند تمام سایزهای آن را تولید کرده و به بازار عرضه کنند. آهن چند مقاطع متداول را به شکل عمده در گمرکات کشور موجود داشته و مقاطع خاص مورد نیاز مشتریان را در 20 روز کاری به خاک ایران می‌رساند."

تا قبل از این که به سوالات بعدی برسیم، حوضه فعالیت آهن چند دقیقا چقدر بزرگ است؟

"سیاست مجموعه این نیست که تمام رازهای خود را اعلام کند، اما در آینده نزدیک تغییرات قابل توجهی خواهیم داشت. در آینده نزدیک هایپرکالا آهن چند را خواهیم دید که مقدار مشخصی از مقاطع، از تیرآهن تا انواع ورق را آماده ارسال موجود دارد و در آینده‌ای کمی دورتر برخی مقاطع فولادی را تولید می‌کنیم. در هر حال شروع به تولید مقاطع فولادی با استانداردهای آهن چند که بالاتر از استانداردهای جهانی قرار می‌گیرد، درکمترین حالت حدود 50 میلیارد تومان هزینه داشته و برآورد ما برای تکمیل زنجیره تولید چند مقطع فولادی محدود، 500 میلیارد تومان است."

"البته که باید بدانید 50 میلیارد تومان هزینه تبدیل شمش به مقطع فولادی نیست، با 50 میلیارد تومان تنها می‌توانیم مقاطع را فرم دهی کرده یا برش کاری کنیم."

فکر کنید من همان مجموعه یا شرکتی هستم که برای خرید آهن به شما مراجعه می‌کند. چرا باید از شما به جای بورس کالا خرید کنم؟

"در قدم اول شما باید سهمیه خرید از بورس کالا را داشته باشید، پس از آن مراحل ثبت نام در بورس را یکی پس از دیگری پشت سر می‌گذارید. با داشتن کد بورس و کد بورس کالا می‌توانید به یکی از کارگزاری‌های منتخب مراجعه کرده و برای خرید کالا اقدام کنید. آهن چند نمی‌خواهد که از نتیجه ندانستن مشتری ما باشید اما بورس کالا بسیاری از مقاطع را موجود نداشته و بسیاری دیگر را در سبدهای سنگین به فروش می‌رساند."

منظور شما از موجود نبودن تمام مقاطع را متوجه نشدم، لطفا توضیح می‌فرمایید؟

"تمامی شرکت‌های تولیدکننده فولادی در بورس کالا حضور ندارند، یکی از مثال‌های مهم در این زمینه پروفیل‌های صنعتی، ساختمانی و Z است. شما نمی‌توانید ورق‌های وارداتی، تیرآهن‌های وارداتی یا دیگر مقاطع شبیه به آن را از بورس کالا خریداری کنید. در بورس کالا تنها مقاطع متداول به فروش می‌رسند."

اما، آقای مختاری، شما جواب‌هایی دارید که من سوال آن‌ها را نمی‌دانم در مورد این موارد صحبت کنیم؟

"من و شما 5 حس داریم، 5 حس به نام‌های بینایی، شنوایی، چشایی، بویایی و لامسه؛ من بهترین سخنران هم باشم، خوانندگان این مصاحبه یا بینندگان آن تنها از طریق گوش و چشم با مجتبی مختاری و آهن چند ارتباط برقرار می‌کنند. بعد از تمام سوالات شما و پاسخ‌های من، باید با آهن چند کار کرده و خدمات مجموعه را لمس کنند. اما یک نکته باقی می‌ماند، Chat GPT تقریبا همه چیز را می‌داند، شاید من هم مواردی را بدانم که خودم خبر ندارم، سوال درست پاسخ‌ها را خلق می‌کند."

اگر یک کلمه کنار اسم شما جاودانه شود، کدام کلمه را انتخاب می‌کنید؟

"مشخصا آهن، اگر نام مجتبی مختاری به گوش شما رسید، به یاد آهن بیفتید و برعکس، اگر آهن آلات به چشم شما خورد یا نام آهن به گوش شما رسید، آهن چند را به یاد بیاورید. اگر بتوانیم یک اسم را با گروهی از کالاها یا خدمات گره بزنیم، تا همیشه و به یاد همه باقی می‌ماند؛ مثل تاید، وایتکس یا حتی ساندیس!"

حرف آخر خود را خطاب به دوستداران بازار آهن بگویید، جوانانی که به جایگاه شما فکر می‌کنند

"ایران جوان و در حال رشد است، ایرانِ جوان برای قد کشیدن به آهن نیاز دارد؛ هر کدام از بخش‌های بازار آهن، بزرگ و کوچک به رشد و توسعه ایران کمک می‌کنند. پس اگر یک روز کفش آهنی بپوشید و برای فعالیت در بازار آماده شوید، شما هم بخشی از رویای ایران بزرگ خواهید بود."

"البته، فعالیت در بازار آهن درآمد جذابی دارد که برای هر کسی لذت بخش است، امیدوارم این جملات مورد قبول آینده‌سازان این کشور باشد، اگر نبود با آهن چند تماس بگیرید و در مورد آن با من یا همکارانم صحبت کنید. فکر نکنید که سختی‌های بازار آهن را فراموش کرده‌ام یا شرایط امروز کشور را نادیده می‌گیرم، اما آهن چند نتیجه امیدواری ما است، نمی‌خواهیم شما هم قدم اول را با ناامیدی بردارید."

گپ و گفت با آقای مختاری یکی از آن روزهای جذاب برای ما بود، سال‌ها کار در بازار آهن، کوله باری از تجربه را برای او ساخته است، امروز بخشی از آن تجربه را با هم خواندیم. برای عزیزانی که به بازار و سازوکارهای آن علاقه دارند، دانستن در مورد یکی از کامودیتی‌های پرمصرف و نحوه معاملات آن در کشور جذاب به نظر می‌رسد، اینطور نیست؟

منبع: ایلنا

انتهای پیام/

کد خبر 6747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =