کد خبر 6764
۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۶

آهن‌نیوز از بازار آهن گزارش می‌دهد:

قفل معاملات میلگرد و تیرآهن علیرغم بودن در کف قیمت

قفل معاملات میلگرد و تیرآهن علیرغم بودن در کف قیمت

در بازار آهن و فولاد امروز ثبات در اکثر مبادی فروش و نوسانات افزایشی جزئی در برخی سایزهای تیرآهن وجود داشت. هر چند امروز به عنوان اخرین روز فعال بازار نیز بوده و به نظر می‌رسد تا شنبه بازار در حالت تعطیل و نیمه تعطیل بوده و معاملات معناداری صورت نگیرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، قیمت امروز دلار در بازار به نرخ ۴۹ هزار و ۷۱۷ تومان بود که با روز گذشته تفاوتی نداشت. در بازار آهن و فولاد نیز ثبات در اکثر مبادی فروش و نوسانات افزایشی جزئی در برخی سایزهای تیرآهن وجود داشت. هر چند امروز به عنوان اخرین روز فعال بازار نیز بوده و به نظر می‌رسد تا شنبه بازار در حالت تعطیل و نیمه تعطیل بوده و معاملات معناداری صورت نگیرد.

در این میان در مورد اوضاع این روزهای معاملات آهن آلات در بازار آزاد آهن به گفته برخی فعالین قیمت‌ها به کف رسیده و معاملات جاری بیشتر بین تامین‌کنندگان و به صورت دست به دست انجام می‌شود چرا که مصرف کنندگان همواره انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها را دارند. 

میلگرد
ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ آﻣﺎر ﻗﯿﻤت ﻣﯿﻠگﺮد، بازار این محصول در یک ﻣﺎه اﺧﯿﺮ ﺑﻮرس کاﻻ روﻧﺪ ﺛﺎﺑتی را داﺷﺘﻪ و ﻗﯿﻤﺖ پﺎﯾﻪ ﺑﺪون اﺣﺘﺴﺎب ﻣﺎﻟﯿﺎت ﺑﺮ ارزش اﻓﺰوده از ۲۲ هزار و ۲۲ ﺗﻮﻣﺎن ﺑﻪ ۲۲ هزار و ۱۰۰ ﺗﻮﻣﺎن رﺳﯿﺪ. در معاملات امروز نیز با ریزش ۷۷/۵ درصدی حجم عرضه شده، حجمی به مقدار ۵۹ هزار و ۶۰۲ تن با میزان تقاضای پایینِ ۲۹ هزار و ۴۸۰ تنی معامله شد. میانگین موزون نرخ پایه این محصول ۲۲ هزار و ۷۵۶ تومان یا حدود ۲۴ هزار و ۸۰۴ تومان به اضافه ارزش افزوده و و تقریبا ۵۰۰ تومان بالاتر از میانگین نرخ پایه عرضه گذشته (۲۲ هزار و ۳۸۸ تومان) بر روی سایت بورس کالا مورد معامله قرار گرفت. پایین ترین قیمت معامله شده این محصول ۲۲ هزار و ۲۰۰ تومان و بیشترین قیمت ۲۳ هزار و ۸۱ تومان است.

در بازار آزاد نیز معامله این محصول امروز در اکثر کارخانه‌ها با ثبات قیمت همراه بود. اما برخی کارخانه‌ها نیز محصولات خود را با افزایش قیمت ۱۰۰الی ۲۰۰تومانی اعلام کردند و برای انواع سایزها از طرف ذوب آهن اصفهان به شرح زیر اعلام شد که تغییری نیز نداشته است:

۱۲        ⬅️           ۲۸۴۰۰   تومان
۱۴        ⬅️           ۲۵۸۵۰   تومان
۱۶        ⬅️           ۲۵۸۵۰   تومان
۱۸        ⬅️           ۲۵۸۵۰   تومان
۲۰        ⬅️           ۲۵۴۵۰   تومان
۲۲        ⬅️           ۲۵۴۵۰   تومان
۲۵        ⬅️           ۲۵۳۵۰   تومان
۳۲        ⬅️           ۲۵۳۵۰   تومان

ﺗﯿﺮآﻫﻦ
ﺑﺮای اﻧﻮاع ﺗﯿﺮاﻫﻦ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ روﻧﺪ ﻗﯿﻤیﺘ کﻪ در ﻫﻔﺘﻪ‌ﻫﺎی پﯿﺶ ﺎﻫیﺸ ﺑﻮد ﺑﺮای ﻫﻔﺘﻪ آﺗی ﻧﯿﺰ ﻗﯿﻤﺖ ۲۳۰۰۰ ﺗﻮﻣﺎﻧی پﯿﺸﺒﯿیﻨ ﻣی‌ﺷﻮد. چرا که در معاملات امروز این محصول در بورس کالا نیز نرخ پایه آن در کانال ۲۳ هزار تومانی تعیین شده بود اما برخلاف هفته‌های گذشته تیرآهن که با استقبال تمامی حجم عرضه شده به فروش می‌رفت در معاملات امروز با ریزش چشمگیر حجم به مقدار ۷۲/۷ درصدی روبه رو شده و به مقدار ۶ هزار و ۳۲۵ تن در حالی معامله شد که نرخ پایه آن با افت ۱/۲ درصدی داشته و به مبلغ ۲۲ هزار و ۸۲۸ تومان معامله شد. کمترین قیمت معامله شده این محصول ۲۱ هزار و ۸۵۵ تومان و بیشترین قیمت ۲۳ هزار ۴۳۵ تومان ثبت شد و برای این مقدار معامله شده ۱۹ هزار و ۴۸۱ تومان نیز تقاضا موجود بود.

در بازار آزاد نیز امروز معاملات این محصول در اکثر کارخانه‌ها با ثبات قیمت همراه بود اما کارخانه‌های ذوب آهن اصفهان و کرمانشاه در محصولات خود افزایش قیمت ۲۵۰ الی ۶۰۰ تومان را اعمال کردند که به شرح زیر است:

۱۴      ⬅️    ۲۸۱۰۰   تومان
۱۶      ⬅️    ۲۵۹۰۰   تومان
۱۸      ⬅️    ۲۶۱۰۰   تومان
۲۰      ⬅️    ۲۵۹۵۰   تومان
۲۲      ⬅️    ۲۶۱۰۰   تومان
۲۴      ⬅️    ۲۵۸۰۰   تومان
۲۷      ⬅️    ۲۵۸۰۰   تومان

ﺷﻤﺶ
ﻃﺒﻖ ﺑﺮریﺳ ﻫﺎی اﻧﺠﺎم ﺷﺪه در ﻫﻔﺘﻪ گﺬﺷﺘﻪ در ﺑﻮرس کﺎﻻ ﻗﯿﻤﺖ ﺷﻤﺶ ﻓﻘﻂ در ﻋﺮﺿﻪ‌ﻫﺎی اﻋﺘﺒﺎری رﻗﺎﺑﺖ ﻧﺎچﯿﺰی داﺷﺘﻪ و در ﻋﺮﺿﻪ ﻧﻘﺪی ﺑﺎ ﻗﯿﻤﺖ پﺎﯾﻪ ﻓﺮوﺧﺘﻪ ﺷﺪه و ﯾﺎ رﻗﺎﺑیﺘ ﺻﻮرت ﻧگﺮﻓتﻪ و ﻣﻌﺎﻣﻠﻪ اﻧﺠﺎم ﻧﺸﺪه اﺳﺖ. ﻫﻤچﻨﯿﻦ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺷﺮاﯾﻂ ﻣﻮﺟﻮد کﻒ ﻗﯿﻤیﺘ ۱۹۷،۰۰۰ رﯾﺎل ﺑﺮای ﻗﯿﻤﺖ ﺷﻤﺶ پﯿﺸﺒﯿیﻨ ﻣی‌ﺷﻮد. در جریان معاملات دیروز این محصول هم با افت ۶/۳ درصد حجم نسبت به عرضه به مقدار ۱۴۸ هزار و ۶۰۰ تن و قیمت میانگین پایه ۱۹ هزار ۸۸۴ تومان بر روی تابلو معاملات خرید و فروش شد که تغییر قیمت محسوسی نسبت به اطلاعیه نداشت، گفتنی است کمترین نرخ پایه معامله شده برای این محصول ۱۸ هزار و ۹۰۰ تومان و بیشترین قیمت ۲۰ هزار و ۴۵۶ تومان است. 

معامله این محصول در بازار آزاد با نرخ‌های بین ۲۱ هزار و ۶۰۰ تومان تا ۲۲ هزار و ۱۵۰ تومان در حال انجام است.

این در حالی است که به گفته بسیاری از فعالان بازار با توجه به نرخ تمام شده شمش عرضه شده در بازار و مقایسه آن با قیمت هر کیلو میلگرد در بازار آزاد که فاصله قیمتی ۲.۶۰۰ تومانی را نشان می‌دهد تولید میلگرد با قیمت موجود با توجه به شمش ۲۲ هزار تومانی چندان توجیه اقتصادی ندارد.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 6764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =