کد خبر 6890
۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۶

پساب جایگزین آب شرب در صنایع می‌شود

پساب جایگزین آب شرب در صنایع می‌شود

در سال ۱۴۰۰ با توجه به حساسیت مصرف آب اقدامات ویژه‌ای در حوزه استفاده از پساب توسط وزارت نیرو صورت گرفته و موضوع استفاده از منابع آبی نامتعارف پساب یا بازچرخانی آب در بند «ع» تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ عنوان شده است.

به گزارش آهن‌نیوز؛ معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در سفر به استان مرکزی در جلسه‌ای با تاکید ویژه بر استفاده صنایع از پساب و بیان مطالب فوق افزود: تخصیص آب به صنایع از منابعی به‌جز آب شرب خواهد بود به طوری که پساب و آب‌های غیرمتعارف را جایگزین آب شرب و خام در صنایع خواهیم کرد. محمد جوانبخت گفت: می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب در راستای استفاده بهینه از پساب به‌عنوان یک منبع پایدار، از برداشت بی‌رویه منابع آب زیرزمینی جلوگیری کرد. وی با اشاره به مصرف ۵۰میلیون مترمکعبی آب توسط صنایع در استان مرکزی از منابع آبی سطحی و زیرزمینی گفت: اجرای بخشنامه پساب و راه‌اندازی پروژه پساب در استان باید به صورت ویژه در دستور کار قرار گیرد. جوانبخت در پایان بر لزوم تلاش مدیران در حل مسائل و مشکلات و چالش‌های پیش رو و همچنین ساماندهی و هموار کردن تکمیل طرح‌ها و پروژه‌های دارای اولویت در استان‌ها تا مرحله بهره برداری تاکید کرد.

پروژه خط انتقال رینگ جنوبی شهر اراک به زودی به بهره‌برداری می‌رسد

در ادامه این جلسه مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی گفت: عملیات اجرایی کمربند جنوبی انتقال آب شهر اراک که در مجاورت کمربندی جنوبی ساخته شده است به طول حدود ۱۵ کیلومتر به زودی در مدار بهره‌برداری قرار خواهد گرفت. عزت‌اله آمری افزود: کوی رضوی، شهرک ولیعصر، کوی صنعتی، فاز یک، فاز دو، شهرک شهید بهشتی، کوی نگین از جمله شهرک‌هایی هستند که با انجام این فاز قابل آبرسانی خواهند بود. وی ادامه داد: خوشبختانه با وجود طرح‌ها و پروژه‌های انتقال آب که در استان مرکزی اجرا شده است تاکنون هیچ یک از شهرها دچار تنش آبی نبوده‌اند. وی با اشاره به اعتبار ۴۰۰میلیارد تومانی طرح‌های آبرسانی در سال گذشته گفت: پروژه‌های انتقال آب از سد کوچری به شهرهای خمین، محلات، نیمور و دلیجان بهره‌برداری شده و پروژه آبرسانی از این سد به شهر ساوه نیز در حال اجراست. آمری همچنین گفت: وضعیت دو سد کمال صالح و الغدیرساوه نگران‌کننده است و در حال حاضر ۱۲‌درصد سد الغدیر و ۴۵‌درصد سد کمال صالح پر است. این در حالی است که وضعیت آب‌های زیرزمینی نیز در استان اصلا مطلوب نیست. وی همچنین بر لزوم پرهیز از استفاده از آب شرب در صنایع استان تاکید کرد و گفت: صنایع پرآب طلب‌ ‌استان ظرفیت خوبی جهت استفاده از پساب دارند و برنامه این شرکت نیز بر جایگزین کردن این منبع پایدار برای تامین آب صنایع است.

انتهای پیام/

کد خبر 6890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =