کد خبر 6952
۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۶

پیش بینی قیمت سنگ آهن در بازار جهانی در ماه‌های آینده/ قیمت‌ها صعودی می‌شوند؟

پیش بینی قیمت سنگ آهن در بازار جهانی در ماه‌های آینده/ قیمت‌ها صعودی می‌شوند؟

یک تحلیلگر ارشد بازارهای جهانی معدن و صنایع معدنی گفت: آخرین تصمیمی که دولت چین گرفته، در راستای کنترل قیمت‌ها است تا افزایش پیدا نکند و احتمالا هم همین روند ترمز صعود را خواهد کشید.

به گزارش آهن نیوز؛ کیوان جعفری طهرانی، تحلیلگر ارشد بازارهای جهانی به تشریح آخرین وضعیت بازار جهانی سنگ آهن پرداخت و از تاثیرات اقدامات چین بر معاملات و قیمت‌گذاری این محصول سخن گفت.

وی اظهار داشت: تا نیمه سپتامبر -در طول یک ماهه گذشته- شاهد افزایش قیمت سنگ آهن و مشتقات آن بودیم به‌طوری ‌که قیمت‌ها از محدوده قیمت ۱۰۴ دلار به محدوده قیمت ۱۲۵ دلار رسیده، یعنی عملاً حدود ۲۰ درصد افزایش قیمت را بازار تجربه کرده است.

این تحلیلگر ارشد بازارهای جهانی افزود: آخرین تصمیمی که دولت چین گرفته، در راستای کنترل قیمت‌ها است تا افزایش پیدا نکند و احتمالا این روند افزایش قیمت به علت کاهش موجودی سنگ آهن بنادر چین و همچنین فولادسازها تا قبل از تعطیلات هفته اول ماه اکتبر ادامه خواهد داشت و بعد از آن دولت چین روند ترمز صعود را خواهد کشید.

به گفته جعفری طهرانی، بعید است تا با این کنترل‌هایی که از سوی چین صورت می‌گیرد، قیمت‌ها بتواند در بالای ۱۲۰ دلار ماندگار باشد.

وی خاطر تشریح کرد: چین دو سازمان برای کنترل قیمت‌ها دارد که فقط سنگ آهن را شامل نمی‌شود بلکه در رابطه با اکثر کالاها، کامودیتی‌ها به‌ویژه محصولات وارداتی چین است. یکی کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین (NDRC) و دومی کمیسیون تنظیم اوراق بهادار چین (CSRC) است.

کیوان جعفری طهرانی در ادامه با اشاره به اینکه چین بارها از این کمیسیون‌ها به عنوان تنظیم کننده بازار استفاده کرده است، اظهار داشت: براساس آخرین مصوبه، این کمیسیون در تاریخ هشتم سپتامبر تصویب کرده که بازیگران اصلی بازار سنگ آهن باید سیاستی به خرج دهند که از ایجاد هیجان در بازار خودداری کنند و از نوید افزایش قیمت‌ها پرهیز کنند.

وی افزود: اعلام این مطلب حالت تهدید داشت و این حرکت را چین بارها تکرار کرده است و به‌طور غیرمستقیم به شرکت‌های تحلیلگر و تنظیم‌گری بازار که متعدد هستند، این پیام را انتقال داده که در بروز اطلاعات برای معاملات آتی قیمت‌ها را بی دلیل افزایشی جلوه ندهند بلکه براساس مستندات واقعی و قیمت‌های در حال حاضر معاملات مطالب را منتقل کنند و ذکر نمایند این افزایش قیمت موقتی است.

این فعال معدنی بیان کرد: عملاً دولت چین با این دو کمیسیون درصدد جلوگیری از افزایش قیمت‌ها خواهد بود، بنابراین افزایش قیمت در بازار جهانی سنگ آهن بیش از ماه های سپتامبر و اکتبر ماندگار نخواهد بود.

امسال چین هفتاد و چهارمین سالگرد تشکیل جمهوری خلق چین را جشن می گیرد و تعطیلات امسال از ۲۹ سپتامبر (جمعه ۷ مهر) شروع شده و تا ۶ اکتبر (جمعه ۱۴ مهر) ادامه خواهد داشت و عملا دو روز نسبت به تعطیلات سال‌‎های قبل بیشتر است.

منبع: فولادبان

انتهای پیام/

کد خبر 6952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =