کد خبر 6968
۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۴

گزارش اختصاصی آهن‌نیوز از بازار آهن

روند بازار آهن و فولاد در مهرماه به سمت رونق یا تداوم رکود؟

روند بازار آهن و فولاد در مهرماه به سمت رونق یا تداوم رکود؟

در بازار آزاد، نرخ محصولات فولادی کماکان در غالب زیرمجموعه‌ها با ثبات همراه است اما کاهش قیمت جزئی در برخی حوزه‌ها از جمله میلگرد و ورق آجدار هم مشاهده شد اما همچنان ضعف تقاضا در بازار موج می‌زند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، نرخ دلار امروز هم نسبت به روزهای گذشته تغییر محسوسی نداشت و با قیمت ۴۹ هزار و ۳۷۲ تومان در بازار تهران معامله شد. در جدیدترین اتفاق مؤثر بر بازارهای ایران، در بحث آزادی وجوه بلوکه از کره جنوبی، این مسئله مطرح شده که با توجه به اینکه قیمت پول کره جنوبی کاهش پیدا کرده و جمهوری اسلامی از این بابت خسارت دیده، کارشناسان بسیاری معتقدند که کره باید مابه‌التفاوت پول را بپردازد چرا که طی این مدت ارزش پول ۷ میلیارد دلار، کاهش پیدا کرده است. 
به هر حال با آزادسازی ارزهای کره و همراه با افزایش صادرات نفت، ظاهراً دولت قصد دارد بدهی خود به بانک‌ها را بپردازد. انجام این امر می‌تواند به کم پولی بانک‌ها در فصل آخر سال کمک کند فقط مشکل باقیمانده کسری بودجه دولت است که اگر حل نشود روی نرخ ارز اثر خواهد گذاشت.

در بازار آزاد، نرخ محصولات فولادی کماکان در غالب زیرمجموعه‌ها با ثبات همراه است اما کاهش قیمت جزئی در برخی حوزه‌ها از جمله میلگرد و ورق آجدار هم مشاهده شد اما همچنان ضعف تقاضا در بازار موج می‌زند. معاملات امروز محصولات فولادی در بورس کالا نیز تعریف چندانی نداشت طوری که در انتهای معاملات با ریزش بخش زیادی از تیرآهن، میلگرد، نبشی و ناودانی (بیش از ۲۹ درصد)، حجمی به مقدار ۴۵۶ هزار و ۲۶۳ تن با میزان تقاضای پایین به مقدار ۴۲۰ هزار و ۷۲۵ تن معامله شد. 

شمش

قیمت شمش ثابت بود بالا رفتن قیمت ارز هم نتوانست مشکل ضعف تقاضای مقاطع و بی پولی بازار را جبران کند طوری که قیمت میانگین موزون شمش ۵sp در معاملات روز دوشنبه با قیمت ۲۰ هزار و ۶۱ تومان در هر کیلو بود که کاهش ۰.۴ درصدی نسبت به هفته گذشته را ثبت کرد. در بازار آزاد نیز نرخ این محصول کماکان ثابت بوده و با قیمت‌های ۲۱ هزار و ۵۵۰ تا ۲۲ هزار و ۱۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

میلگرد

میلگرد با مشکل تقاضا دست و پا می زند به همین دلیل قیمت ثابت مانده است طوری که در معاملات امروز نیز با ریزش ۸۳.۸ درصدی حجم عرضه شده به مقدار ۳۲ هزار و ۶۶۲ تن با میزان تقاضای پایینِ ۴۲ هزار و ۹۱۳ تنی معامله شد. میانگین موزون نرخ پایه این محصول ۲۲ هزار و ۲۳۴ تومان یا حدود ۲۴ هزار و ۲۳۵ تومان به اضافه ارزش افزوده و و تقریبا برابر با میانگین نرخ پایه عرضه گذشته (۲۲ هزار و ۲۴۷ تومان) مورد معامله قرار گرفت. پایین ترین قیمت معامله شده این محصول ۲۱ هزار و ۱۰۰ تومان و بیشترین قیمت ۲۲ هزار و ۶۲۹ تومان است. در بازار آزاد نیز نرخ این محصول از اکثر کارخانه‌ها بدون تغییر اعلام شده اما از انبار با کاهش جزئی همراه بود و بین ۲۴ هزار و ۷۰۰ تومان تا ۲۷ هزار تومان به فروش رفت.  

تیرآهن

این محصول نیز همچنان در روند نزولی قرار گرفته که مشکل تقاضا عامل اصلی آن است. در معاملات امروز نیز فقط فروش اعتباری این محصول که از طرف ذوب آهن اصفهان بود خریدار داشت و مابقی محصولات حذف شدند طوری که با ریزش ۶۱.۴ درصدی حجمی به مقدار ۱۰ هزار و ۳۵۰ تن با نرخ پایه ۲۲ هزار و ۷۸۵ تومان معامله شد. کمترین قیمت معامله شده این محصول ۲۱ هزار و ۸۵۰ تومان و بیشترین قیمت ۲۳ هزار ۵۰۰ تومان ثبت شد و برای این مقدار معامله شده ۱۸ هزار و ۵۶۱ تن نیز تقاضا موجود بود. در بازار آزاد نیز نرخ اعلامی این محصول در انبار و کارخانه تغییر خاصی نداشته و بین ۲۵ هزار و ۴۰۰ تا ۲۷ هزار و ۴۰۰ تومان معامله شد.

ورق

قیمت ورق دو میلیمتر رول در مبارکه در اول هفته با قیمت ۳۴ هزار و ۴۰۰ تومان معامله شده و در انتهای هفته به ۳۵ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. دلیل این افزایش نرخ به نظر می‌رسد به دلیل تغییر نرخ ارز و عقب نشستن بعضی تجار از عرضه، بازار بالا رفت. در این میان نرخ ورق اکسین هم بهبود یافته و ورق روغنی نیز آرام آرام قیمت خود را نشان می‌دهد چون تقاضای آن به بازار می‌آید. با افزایش قیمت ورق گرم ورق گالوانیزه نیز روند صعودی یافت.

روند پیش‌روی بازار 

با اجرای ابلاغیه جدید بورس کالا از روز یکشنبه مبنی بر این که ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺑﺎ ﻫﻤﺎﻫﻨگی ﺑﻪ ﻋﻤﻞ آﻣﺪه ﺑﺎ وزارت ﺻﻤﺖ ﺧﺮﯾﺪ ﻣﺤﺼﻮل ﺷﻤﺶ ﻓﻮﻻدی (ﺑﻠﻮم و ﺑﯿﻠﺖ) در ﺗﺎﻻر ﻣﻌﺎﻣﻼت ﻣﺨﺘﺺ ﺷﺮکﺖ‌ﻫﺎی دارای ﺑﻬﯿﻦ‌ﯾﺎب و ﺧﺮﯾﺪ ﻣﺤﺼﻮل گﻨﺪﻟﻪ ﺳﻨگ آﻫﻦ در ﺗﺎﻻر ﻣﻌﺎﻣﻼت ﻣﺨﺘﺺ ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن دارای پﺮواﻧﻪ ﺑﻬﺮه‌ﺑﺮداری در زﻧﺠﯿﺮه ﻓﻮﻻد شد، اﻧﺘﻈﺎر ﻣی‌رود ﻫﻤﺰﻣﺎن ﺑﺎ رﻓﻊ ﻣﺤﺪودﯾﺖ‌ﻫﺎی ﺑﺮق و اﻓﺰاﯾﺶ ﻋﺮﺿﻪ ﺷﻤﺶ، ﺗﻘﺎﺿﺎ ﻧﯿﺰ کﺎﻫﺶ ﯾﺎﺑﺪ و اﯾﻦ اﻣﺮ ﺑﻪ اﺣﺘﻤﺎل ﻗﻮی دور ﺗﺎزه‌ای از اﺻﻼح ﻗﯿﻤﺖ‌ﻫﺎی شمش و مقاطع در ﺑﺎزار ﻓﻮﻻد را درپی ﺧﻮاﻫﺪ داﺷﺖ.
همچنین به احتمال زیاد در مهر ماه شاهد بالا رفتن صادرات و احتمالاً تزریق پول خواهیم بود. در حالی که سررسید بسیاری از بدهی‌های قبلی کارخانه‌ها و تجار در همین ماه است.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 6968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =