کد خبر 6989
۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۸

تاثیر نرخ بهره در جذابیت بازار

تاثیر نرخ بهره در جذابیت بازار

بازار سرمایه در نیمه اول سال‌جاری فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کرد. همچنین روند صعودی بازار که از آبان‌ماه پارسال شروع شده بود، در نهایت در ۱۷اردیبهشت‌ماه سال‌جاری متوقف شد و شاخص کل حتی در مقاطعی به زیر ۲میلیون واحد سقوط کرد. روند نزولی و فرسایشی موجب نگرانی دوباره سهامداران نسبت به سرمایه‌گذاری در بورس و تکرار اتفاقات تلخ سال ۱۳۹۹ شده بود.

به گزارش آهن نیوز؛ با این حال طی یک‌ماه گذشته، انتشار اخبار مثبت سیاسی و اقتصادی، تغییر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و همچنین تغییر نرخ پایه محصولات شیمیایی و فرآورده‌های نفتی موجب شد تا با افزایش تقاضا، روند کلی بازار بهبود یابد و افزایش نسبی در شاخص بورس را شاهد باشیم.

با این حال با نگاهی به عوامل مهم و تاثیرگذار بازار در نیمه دوم سال، همچنان تحریم‌های سیاسی اعمال‌شده از جمله عوامل مهم در تعیین روند بازار و نرخ ارز است.

کماکان موضوعاتی درخصوص توافقات سیاسی با آمریکا مطرح است. از آنجا که جزئیات این توافق هنوز مشخص نشده است، نمی‌توان هم‌اکنون در خصوص میزان تاثیرگذاری آن بر بورس اوراق بهادار و بازار ارز اظهارنظر کرد. با این حال دولت در ماه‌های اخیر در تلاش بوده است تا نرخ دلار را در محدوده قیمتی فعلی نگه دارد و ثبات نسبی در تمام بازارها برقرار شود.

همچنین توافقات سیاسی با عربستان، آزادسازی بخشی از منابع مالی بلوکه‌شده کشور، افزایش میزان فروش نفت و همچنین تغییر نرخ پایه محصولات شیمیایی و فرآورده‌های نفتی در بورس‌کالا سبب امیدواری به عرضه دلار و عدم‌جهش قیمت دلار تا پایان سال شده‌است.

از این‌رو به نظر می‌رسد با وجود کسری قابل‌توجه بودجه دولت طی سال‌جاری، روند قیمتی دلار به صورت کنترل‌شده و با شیبی کم در نیمه دوم سال افزایش یابد. در خصوص روند سودآوری شرکت‌ها نیز با تغییرات نرخ پایه محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی در بورس‌کالا امیدواری نسبت به بهبود سودآوری این شرکت‌ها پدید آمده و پیش‌بینی گزارش‌های مالی بهتری از شرکت‌ها در ۶ماه دوم سال می‌شود.

از دیگر عوامل تاثیرگذار بر روند نیمه دوم سال می‌توان به تغییرات نرخ بهره اشاره کرد که این موضوع خود بر روند بورس تاثیر مستقیم دارد. زمانی که نرخ بهره بانکی کاهش می‌یابد، سرمایه‌گذاران ممکن است به دلیل عدم‌جذابیت سرمایه‌گذاری در بانک، به سمت سرمایه‌گذاری در بورس جهت کسب بازدهی بالاتر متمایل شوند که این امر می‌تواند سبب افزایش قیمت سهام در بورس شود. 

به نظر می‌رسد نرخ بهره در ۶ماه دوم سال تغییرات نرخ جدی را به همراه نداشته باشد. علاوه بر عوامل ذکرشده، روند تغییرات بازارهای جهانی نیز تاثیر بسزایی بر روند بورس اوراق بهادار تهران دارد.

همچنین با وجود وضعیت نه‌چندان مناسب بازارهای جهانی در سال ۲۰۲۳ و بروز رکود در چین، بسته‌های حمایتی دولت چین برای برون‌رفت از شرایط رکود آن کشور که خود سبب افزایش تقاضا در بازارهای کامودیتی می‌شود، امیدوارکننده بوده و این موضوع خود سبب تاثیر مثبت بر روند بورس اوراق بهادار تهران نیز خواهد شد.

در مجموع، با توجه به موارد ذکرشده می‌توان به روند مثبت شاخص بورس اوراق بهادار تهران در ۶ ماه دوم سال امیدوار بود.

سید بابک ابراهیمی/ استاد دانشگاه

منبع: دنیای اقتصاد

انتهای پیام/

کد خبر 6989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =