کد خبر 7001
۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۴

فولاد و سیمان را از بورس خارج کنید تا قفل مسکن باز شود

فولاد و سیمان را از بورس خارج کنید تا قفل مسکن باز شود

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه به مردمی که ریالی حقوق می‌گیرند، مسکن ارزی می‌فروشیم، گفت: تجربه زیادی در خصوص قیمت‌سازی در بورس کالا و در صنایع مختلف از جمله فولاد داریم.

به گزارش آهن نیوز؛ رضا غلامی کارشناس اقتصادی، در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات وزیر راه و شهرسازی مبنی بر ضرورت خروج فولاد و سیمان از بورس کالا برای کاهش قیمت مسکن، گفت: خروج سیمان و فولاد از بورس کالا متغیر مهمی است و باید انجام شود اما مهم این است که صادرات محدود شود. وقتی شما محصولات مهمی مانند محصولات فولاد، مس و آلومینیوم را صادر می‌کنید یا به قیمت صادراتی به داخل می‌فروشید، عملا قیمت مسکن را بالا بردید.

وی افزود: به این ترتیب عملا مسکن را به قیمت صادراتی حساب می‌کنیم. لذا اگر قرار است که این محصولات از بورس کالا خارج شود، نباید مبنای قیمت ارز آنها صادراتی باشد. در غیر این صورت مسکن براساس نرخ صادراتی قیمت‌گذاری می‌شود. در حقیقت به مردمی که ریالی حقوق می‌گیرند، مسکن ارزی می‌فروشیم.  وزیر راه دیر متوجه این موضوع شده است اما همین که امروز این موضوع را درک کرده‌اند نشانه خوبی است.

ضرورت تغییر نرخ ارز قیمت‌گذاری فولاد و سیمان پس از خروج از بورس کالا/ موارد متعددی از قیمت‌سازی در بورس کالا وجود دارد

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به سوالی در مورد تغییرات در عرضه محصولات مهمی مانند فولاد و سیمان در بورس کالا و تاثیر آن بر قیمت به نحوی که گاها قیمت فولاد داخلی از صادراتی بیشتر می‌شود، گفت: وقتی شما قیمت گذاری را به بورس کالا می‌سپارید و از سوی دیگر صادرات را آزاد می‌گذارید(محدودیتی برای آن قرار نمی‌دهید) صادرکننده نرخ ارز را همانطور که می‌خواهد قیمت‌گذاری می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه در بورس کالا به نحوی قیمت‌گذاری می‌کنند که بتواند حداکثر کالای ممکن را صادر کند، گفت: تجربه زیادی در خصوص چنین رویه ای داریم و در صنایع مختلف از جمله پتروشیمی، فولاد، آلومینیوم و مس مثال‌هایی از این رویه وجود دارد. در حقیقت از بورس استفاده کردند تا قیمت‌ها را افزایش دهند و برای این منظور دلایلی می‌آورند.

به طور مثال می‌گویند خط تولید دچار مشکل شده و با در حال بازسازی است و سایر کالاها که مشتری ندارد را عرضه می‌کنند تا بگویند فروش آنها متوقف نشده است. چنین بازی را معمولا انجام می‌دهند که بعضاً مدیریت می‌شود اما زمانی چنین روندی به طور کلی متوقف می‌شود که سیستم ارز تک نرخی شود، قیمت تثبیت شود و همه صادرکنندگان مکلف شوند ارز را در اختیار بانک مرکزی قرار دهند.

لازم به ذکر است، روز گذشته مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ضرورت خروج مصالح و سیمان از بورس کالا به عنوان یکی از راهکارهای کاهش قیمت مسکن گفته است که این موضوع مهم در دستور جلسه شورای عالی مسکن هفته آینده قرار دارد و با حضور شخص رئیس جمهور مورد بررسی و تصمیم گیری قرار خواهد گرفت.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر 7001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =