کد خبر 71
۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۵

آیا عرضه‌کنندگان به کاهش نرخ آهن‌الات تمایلی نشان می‌دهند یا نه؟

آیا عرضه‌کنندگان به کاهش نرخ آهن‌الات تمایلی نشان می‌دهند یا نه؟

 در ۴ ماه اخیر قیمت روز آهن‌آلات عموماً هم‌رده با قیمت‌های جهانی بوده یا بالاتر از نرخ پایه بازار اعلام قیمت می‌شد.

به گزارش خبرنگار آهن‌نیوز، در بررسی علل پراکندگی نوسانات نرخ آهن در بازار می‌توان گفت، یکی از دلایل ثبات قیمت محصولات فولادی عدم تمایل آهن‌فروشان به کاهش قیمت‌هاست و از طرفی دیگر نبود تقاضای مؤثر در بازار تا حدودی به عقب‌نشینی آهن‌فروشان و کاهش جزئی قیمت‌ها در روز گذشته منجر شد.

از سوی دیگر باید در نظر داشت که دو فاکتور مهمی که ملاک تنظیم بازار داخلی است در چه شرایطی است، به عنوان نمونه روز گذشته دلار نیمایی همچنان روند نزولی داشت و کف ۲۵ هزار تومانی را واگذار کرد.

بازار ارز نیز کماکان برخلاف بازار آهن با نوسانات افزایشی همراه بود و بازهم قیمت دلار به کانال ۳۱ هزار تومانی نزدیکتر شد. پایان روز گذشته در بازار آزاد هر دلار آمریکا حدود ۳۰ هزار و ۷۷۰ تومان به فروش رسید.

 در ۴ ماه اخیر قیمت روز آهن‌آلات عموماً هم‌رده با قیمت‌های جهانی بوده یا بالاتر از نرخ پایه بازار اعلام قیمت می‌شد و مسئله‌ای که در حال حاضر مطرح است این است که آیا عرضه‌کنندگان به کاهش نرخ آهن‌الات تمایلی نشان می‌دهند یا نه!

با وجود این روز گذشته تقاضای جزئی که در بازار رخ داد با در نظر گرفتن همه عوامل تأثیرگذار بر بازارهای جهانی و قیمت‌ها، نرخ شمش با حدود ۶۰۰ دلار/ تن فوب قیمت پایه مورد انتظار بازار را لمس کرده و برگشت، به طوری که کف قیمتی بازار تا حدودی مشخص شد.

آنطور که به نظر می‌رسد پس از کاهش قیمت‌های جهانی و لمس کف قیمتی، بانک مرکزی چین برای حمایت از اقتصاد کشور خود، در صدد اصلاح است. حال با در نظر گرفتن اوضاع بازارهای جهانی، انتظار می‌رفت در بازار داخلی نیز قیمت‌ها اصلاح شود اما بازارسازان به بهانه‌های مختلف از این امر سر باززدند و به نوعی در برابر کاهش قیمت‌ها مقاومت کردند.

حال که قیمت‌های جهانی کف بازار را لمس کرده و در حال اصلاح و برگشت است ممکن است دوباره دستاویزی برای افزایش قیمت در بازار داخلی شود در حالی که نه پتانسیل افزایش قیمت وجود دارد و نه توجیه عقلانی می‌توان برای آن برشمرد اما به نظر می‌رسد تقاضای انباشته شده که مدتی است منتظر اصلاح قیمت‌ها است ممکن است به کاهش اختلاف یک‌هزار الی ۲ هزار تومانی بازار داخلی با بازار صادراتی منجر شود.

به گفته حمیدرضا رستگار رئیس اتحادیه آهن و فولاد تهران، دوگانگی که برای صاحبان مشاغل و تولیدکنندگان ایجاد شده آنها را دچار سردرگمی کرده است زیرا آنها سرمایه خود را تبدیل به محصول کرده‌اند و نمی‌توانند بدون در نظر گرفتن منافع خود اقدام به فروش کنند.

رئیس اتحادیه آهن و فولاد تهران گفت: در حال حاضر بین عواملی که بازار فعلی را رقم زده‌اند ارتباط منطقی دید نمی‌شود و هر سیاستی که با هدف تنظیم بازار ابلاغ می‌شود اگر موجب آشفتگی بیشتر یا هرج و مرج شود، حذف می‌شود و دولت با هماهنگی بخش‌های مختلف خصوصی و انجمن‌ها و ... به تدوین برنامه بهتری اقدام می‌کند.

پایان پیام/

کد خبر 71

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =