کد خبر 7124
۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد؛

پیش‌بینی OECD از بدتر شدن بازار جهانی فولاد

پیش‌بینی OECD از بدتر شدن بازار جهانی فولاد

طبق گزارش کمیته فولاد OECD، پیش‌بینی می‌شود ظرفیت ذوب جهانی فولاد در سال ۲۰۲۳ به ۲.۵ میلیارد تن برسد که به طور قابل توجهی از تقاضای مورد انتظار فراتر رفته و در سال جاری ۵۶ میلیون تن افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار آهن نیوز؛ کمیته فولاد سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) در نشست سپتامبر خود نسبت به وخامت شرایط بازار جهانی فولاد ابراز نگرانی کرد. این وضعیت ناشی از کاهش تقاضا برای محصولات فولادی، رشد ظرفیت مازاد و مداخله دولت در برخی اقتصادها است که باعث ایجاد اختلال در بازارهای فولاد می‌شود.

شرایط سخت بازار در شرایطی مشاهده می‌شود که صنعت فولاد به کار پایدار نیاز دارد تا بتواند سرعت کربن‌زدایی را تسریع بخشد. طبق گزارش کمیته فولاد، پیش‌بینی می‌شود ظرفیت ذوب جهانی فولاد در سال ۲۰۲۳ به ۲.۵ میلیارد تن برسد که به طور قابل توجهی از تقاضای مورد انتظار فراتر رفته و در سال جاری ۵۶ میلیون تن افزایش یافته است.

 براساس این گزارش، در آینده حتی مشکل مازاد ظرفیت جهانی بدتر خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود که طی سه سال آینده به ویژه در چین رشد قابل‌توجهی داشته باشد. شرکت‌های فولاد چینی در خارج از کشور به ویژه در آسه آن و سایر مناطق سرمایه گذاری زیادی انجام می‌دهند. توسعه ظرفیت توسط شرکت‌های چینی در کشورهای ثالث از طریق سرمایه گذاری‌های فرامرزی بیش از ۶۵ درصد از کل حجم تولید فولاد آنها در جهان را تشکیل می‌دهد. علاوه بر این، سهم قابل توجهی از سرمایه گذاری بر روی کوره‌های بلند و مبدل اکسیژن در کشورهایی متمرکز است که متعهد شده‌اند پس از سال ۲۰۵۰ به انتشار گازهای گلخانه‌ای صفر برسند.

در همین حال، انتظار می‌رود رشد تقاضای جهانی فولاد در سال ۲۰۲۴ به دلیل پیش‌بینی‌های رشد اقتصادی پایین‌تر و ریسک‌های مرتبط با بازار چین، تعدیل شود. در بیشتر اقتصادها، ظرفیت مازاد جهانی می‌تواند در آینده منجر به بحران‌هایی در صنعت فولاد شود و چشم‌انداز مالی و تولیدی این صنعت را تشدید و اختلافات تجاری را افزایش دهد.

بر اساس این گزارش، در حالی که صنعت فولاد در مقایسه با بسیاری از صنایع سنگین دیگر پیشرفت قابل توجهی در جهت کربن‌زدایی داشته است، دولت‌ها همچنان باید تسهیلات و سیاست‌های حمایتی خود را در این فرآیند بهبود بخشند. یکی دیگر از جنبه‌های کلیدی در دسترس بودن مواد خام حیاتی برای انتقال سبز صنعت فولاد، از جمله ضایعات آهنی است.

اعضای کمیته OECD همچنین درباره تأثیر جنگ روسیه علیه اوکراین بر بازارهای فولاد بحث و از طرح‌های بلندپروازانه برای بازسازی سبز صنعت فولاد اوکراین حمایت کردند.

 در مارس ۲۰۲۳، کمیته فولاد OECD پیش بینی کرد که تقاضای جهانی برای فولاد در سال ۲۰۲۳ تنها ۱درصد رشد خواهد کرد. باید توجه داشت که این رقم در سال ۲۰۲۲، ۲.۳ درصد کاهش یافت. همچنین طبق پیش‌بینی سپتامبر OECD، رشد تولید ناخالص داخلی جهان در سال ۲۰۲۳، ۳ درصد (پس از ۳.۳ درصد در سال ۲۰۲۲) بوده و در سال ۲۰۲۴ به ۲.۷ درصد کاهش خواهد یافت.

انتهای پیام/

کد خبر 7124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =