کد خبر 7172
۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۷
آقای وزیر؛ فولاد گران نیست!

جهاندار شکری چاره خروج بازار مسکن و فولاد از رکود را بالا رفتن ارزش پول ملی دانسته و افزود: وقتی ارزش پول ملی پایین آمده در اصل کالایی گران نشده است بلکه ارزش خود را با از بین رفتن ارزش پول ملی، حفظ کرده است. 

جهاندار شکری، فعال صنعت فولاد درباره اظهارنظر جدید وزیر راه و شهرسازی مبنی بر خروج فولاد و سیمان از بورس کالا و تاثیر آن بر روند قیمتی حوزه فولاد به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: مسئله‌ای که فولادسازان با گفته وزیر در این بحث دارند در رابطه با بالا بودن قیمت فولاد است در صورتی که سوال بنده به عنوان تولیدکننده فولاد از وزیر این است که آیا ایشان قیمت تمام شده و نهایی فولاد را می‌دانند؟

وی برخلاف گفته وزیر که معتقدند قیمت فولاد در کشور بالا است، اکثر کارخانه‌های فولادی را به علت پایین بودن قیمت آن در ضرر و زیان دانسته و به عنوان گواه این موضوع بیان کرد: زمانی که برق، آب، گاز، حمل و نقل و ارز گران شده و ارزش پول ملی ۶۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده، چطور امکان دارد فولاد گران شده باشد؟!

شکری در حال حاضر معامله قیمت جهانی میلگرد را حدود ۵۶۰ دلار در کشور ترکیه که همسایه است ذکر کرده و این قیمت را با نرخ فولاد داخلی مقایسه کرده و اظهار کرد: حتی اگر نرخ دلار در پایین‌ترین قیمت به مبلغ ۴۰ هزار تومان نیز در نظر گرفته شود همراه با هزینه حمل و نقل، مالیات ۹ درصد و عوارض ورود به کشور، امکان واردات این محصولات به کشور وجود ندارد اما آقای وزیر اصلا این محاسبات را در نظر نگرفته‌اند که بدانند تعیین قیمت به چه شکل است. با مطرح شدن این بحث، شاید برای رضایت مردم کالایی را ارزان کنند ولی به چه قیمتی؟!

این فعال صنعت فولاد ضمن موافقت با خارج شدن فولاد از بورس کالا نه بخاطر بالا بودن قیمت آن بلکه به دلیل دستوری بودن نرخ آن در بورس، در رابطه با شرط ماندگاری آن بیان کرد: فولاد به شرطی باید در بورس کالا عرضه شود که قیمت آن دستوری نبوده و عرضه و تقاضا در قیمت‌گذاری آن دخیل باشند. ضمن این که مشتری با قیمتی که تولیدکننده تعیین کرده خریداری کند.

به گفته این فعال صنعتی بورس باید محلی جهت شفاف‌سازی معاملات بوده و اینطور نباشد که هر دفعه بخشنامه‌هایی جهت تعیین قیمت و نحوه خرید و فروش صادر شود. اگر بورس به صورت شفاف عمل کند و و بر طبق عرضه و تقاضا و بدون الزام صورت گیرد ما موافق عرضه فولاد در بورس کالا هستیم، اگر نمی‌توانند این کار را انجام دهند پس آزاد بگذارند.

شکری در رابطه با این فرضیه که خروج فولاد از بورس کالا موجب رانت می‌شود به آهن‌نیوز گفت: در حال حاضر نیز این رانت رانت وجود دارد. به عنوان نمونه در بخشنامه‌ای که به تازگی صادر شده، بازرگانان اجازه خرید شمش و آهن اسفنجی روی تابلو را ندارند اما اگر خریداری با این قیمت وجود نداشت؛ تاجر در مچینگ می‌تواند خریداری کند.

این فعال صنعت فولاد برخلاف نظر برخی کارشناسان قیمت شمش را داخل کشور بسیار ارزان ارزیابی کرده و عنوان کرد: قیمت استاندارد شمش در بازار داخلی باید در اصل ۲۳ هزار تومان باشد اما با ۱۹ هزار تومان به صورت دستوری عرضه می‌شود و کارخانه‌دار در شرایط اقتصادی فعلی نقدینگی جهت خرید ندارد لذا بازرگان با قیمت ۱۹ هزار تومان خریده و با قیمت ۲۳ هزار تومان در بازار به فروش می‌رساند و سه هزار تومان نیز سود می‌کند.

جهاندار شکری چاره خروج بازار مسکن و فولاد از رکود را بالا رفتن ارزش پول ملی دانسته و افزود: وقتی ارزش پول ملی پایین آمده در اصل کالایی گران نشده است بلکه ارزش خود را با از بین رفتن ارزش پول ملی، حفظ کرده است. 

وی سود موجود در صنعت فولاد را منتسب به واحدهایی دانست که تولیدات کل زنجیره دارند وگرنه واحدهایی که بخشی از زنجیره فولاد مانند نورد یا ذوب را دارند دچار ضرر و زیان هستند.

شکری راه حل خروج از این بحران را تنها در رها کردن این صنعت دانسته و افزود: هر روز بخشنامه و دستورالعمل‌های خلق‌الساعه صادر نکنند. تا زمانی که شرایط به این شکل باشد هیچ اتفاق مثبتی برا توسعه این صنعت نخواهد افتاد و نابودی آن تا جایی پیش خواهد رفت که به سرنوشت صنعت خودرو، نساجی و نیروگاه، تبدیل شود.

این فعال صنعتی با اشاره به ابن که در حوزه فولاد شرایط به قدری سخت شده که انگیزه‌ای برای فعالیت وجود ندارد به عنوان نمونه عملکرد کدال در یک سال گذشته را ذکر کرده و بیان کرد: مقیاس سنجش شرایط فولاد با شرکت فولاد مبارکه درست نیست چراکه آن یک شرکت دولتی است. واقعیت این است که همه کارخانه‌داران با مشکل روبرو هستند و این صنعت در مرحله نابودی است بنابراین باید از حرکات دستوری در این صنعت جلوگیری شود. 

در پایان این فعال صنعتی شرط فراوانی تولید فولاد در کشور را کنترل قیمت از طریق عرضه و تقاضا دانست و در پاسخ به آقای وزیری که در جلسه‌ای گفتند قیمت داخلی فولاد چه ربطی به قیمت جهانی دارد؟ گفت: همه چیز در کشور وابسته به ارز است.

خبرنگار: پریسا فرضی

کد خبر 7172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =