کد خبر 7194
۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۷

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه‌های فولادی ایران:

ذی‌نفعان عرضه فولاد در بورس کالا چه کسانی‌اند؟

ذی‌نفعان عرضه فولاد در بورس کالا چه کسانی‌اند؟

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه‌های فولادی ایران می‌گوید: چرا بورس کالا مانند یک شرکت خصوصی اداره می‌شود. این شرکت دارای سهامدارانی متشکل از چند فولادساز، کارگزاری و افرادی است که خودشان در بورس کالا ذی‌نفع هستند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، مجادله وزیر راه و شهرسازی با وزیر اقتصاد درباره ماندن یا نماندن فولاد و سیمان در بورس کالا، امروز به‌عنوان داغ‌ترین موضوع رسانه‌ها و محافل دیگر تبدیل شده است. اظهارات اخیر وزیر راه و شهرسازی حاکی از آن است که او بورس کالا را در گرانی فولاد و سیمان و در نهایت قیمت‌ تمام‌شده مسکن دخیل می‌داند. در این رابطه سید حامد ضیایی، رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه‌های فولاد ایران در گفتگو با آهن‌نیوز ضمن ابراز خرسندی از این که بذرپاش حساسیت موضوع را درک و شخصاً به این موضوع ورود و هدف را کاهش قیمت فولاد عنوان کرده‌، به تشریح اهمیت آن پرداخته و گفت: امکان کاهش قیمت فولاد در مملکت ما وجود دارد. قرار نیست تمام سودِ زنجیره فولاد در انحصار کارخانه‌های فولادسازی بوده و مردم مسکن گران تحویل بگیرند و برای پروژه‌های عمرانی، فولاد گران تحویل سازنده‌ها شود. همه این موارد باید با نشستن همه فعالان دخیل در این موضوع دور یک میز حل شوند.

این فعال صنعت فولاد با اشاره به این که این موضوع قبل از اجرا باید کارشناسی شده و به صورت جامع بررسی شود در رابطه با کاهش قیمت فولاد تاکید کرد: در انتهای سال گذشته که قیمت برخی مقاطع بیش از دوبرابر شده بود هیچ زیرساختی در کشور تغییر خاصی نداشته است. یعنی مواد اولیه همان بوده، دستمزدها به نسبتی که دولت تعریف کرده تغییر خاصی نداشته و هیچکدام از این تغییرات قیمتی این حجم از افزایش قیمت را پوشش نمی‌دهد.

ضیائی ضمن گران دانستن قیمت فولاد در کشور از عملکرد بورس کالا در عرضه این محصول انتقاد کرده و بیان کرد: روش عرضه این محصول در حال حاضر در بورس اشکال دارد چرا که بورس کالا مانند یک شرکت خصوصی اداره می‌شود. این شرکت دارای سهامدارانی متشکل از چند فولادساز، یک کارگزاری و افرادی است که خودشان در بورس کالا ذی‌نفع هستند که این سازوکار اشتباه است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه‌های فولاد ایران ضمن اعلام آمادگی این انجمن برای بودن در کنار وزیر در جهت اجرای درست این طرح بیان کرد: موضوع اصلی این است که فولاد چه در بورس عرضه شود چه خارج از بورس، باید سازوکاری که بتوان آن را بدون محدودیت به مصرف کننده نهایی رساند، کارشناسی شود. تا در این زمینه نتیجه‌ای حاصل شود که طی یک سازوکار مشخص و مدون، فولاد با قیمت مناسب به دست مصرف کننده نهایی که مردم هستند، برسد.

وی در ادامه با انتقاد از اینکه سازوکار عرضه فولاد در بورس کالا براساس تعیین قیمت پایه از طرف کارخانه فولادساز بوده، در رابطه با روش قیمت‌گذاری درست این کالا در بورس بیان کرد: حتما باید ابزار کنترلی و سازوکار فروش آن شفاف باشد که این داستان مثل قبل از راه‌اندازی بورس کالا باعث رانت برای فولادساز و یا واسطه‌هایی که در این بین به وجود می‌آیند، نشود.

سید حامد ضیائی در ادامه افزود: اگر آقای وزیر به این نتیجه رسیده‌اند که فولاد باید خارج از بورس عرضه شود ما آماده همکاری در کنار بدنه حاکمیت و مدیریتی دولت بوده و از هر فکر جدید و تلاشی که برای کاهش قیمت فولاد و مسکن مردم و سایر پروژه‌های فولادی باشد، استقبال می‌کنیم اما خواسته انجمن این است که طی یک سازوکار مشخص و مدون که صفر تا صد این مسئله دیده شده باشد، بدانیم از لحظه‌ای که قرار است فولاد از بورس خارج شود، چگونه به دست کارخانه سازه فولادی و مصرف کننده می‌رسد. در این زمینه ما آمادگی همفکری داریم.

وی در رابطه با ماندن فولاد در بورس نیز تصریح کرد: اگر نتیجه طرح این شد که فولاد در بورس کالا ادامه پیدا کند، باید سازوکار فعلی بورس که ایراد دارد تغییر کند. نباید تعیین قیمت‌های مایحتاج اصلی مردم که مسکن است به دست افرادی باشد که خودشان ذی‌نفع هستند.

ضیائی در پایان ضمن تاکید بر بررسی دقیق زوایای طرح خروج فولاد از بورس، خاطرنشان کرد: باید قبل هر اقدامی برای خروج، با حضور فولادی‌ها، وزارتخانه‌های مربوطه و کل زنجیره فولاد، جلسه‌ای تشکیل و سازوکار عرضه مشخص شود و طوری نباشد که فولادساز به میل خود عرضه کند. مخصوصا نظرات انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه‌های فولادی ایران که نقش اصلی را در رساندن این کالا به دست مصرف کننده اصلی دارد، باید اعمال شود.

خبرنگار: پریسا فرضی

انتهای پیام/ف

کد خبر 7194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =