کد خبر 7278
۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۹

کیوان جعفری طهرانی در گفت‌وگوی اختصاصی با آهن‌نیوز:

بازار جهانی فولاد در گذرگاه سقوط یا رونق؟

بازار جهانی فولاد در گذرگاه سقوط یا رونق؟

جعفری طهرانی از جمله علل وجود رکود در بازار جهانی را تا حد زیادی مربوط به مشکلات اقتصادی چین و کاهش مصرف صنایع فولاد می‌داند. همچنین به هم خوردن توازن عرضه و تقاضا و کاهش حجم تجارت جهانی، شروع جنگ اوکراین، معرفی پروژه بسیار بزرگ عربستان سعودی از جمله عوامل دیگر بسیار مؤثر در این رکود است.

کیوان جعفری طهرانی، تحلیل‌گر ارشد بازار فولاد ضمن تاثیر بسیار زیاد بازار چین در وضعیت بازار جهانی آهن و فولاد به سیاست‌های جدید این غول فولادی دنیا پرداخته و به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: چین به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف کننده فولاد، همیشه در این بازار تأثیرگذار بوده است. روندی که چین برای وضعیت اقتصادی خود پیش گرفته است؛ نشان می‌دهد که بتواند رشد اقتصادی مطلوب ۵ درصدی را که هدف‌گذاری کرده تا به زودی به دست بیاورد. 

سیاست‌های جدید چین در توسعه مصرف فولاد

وی با اشاره به اینکه چین بعد از ناامیدی در توسعه صنعت ساخت و ساز (با وجود اعمال وام‌های بانکی و تسهیلات مربوطه) به جهت توسعه و افزایش مصرف فولاد اهداف و فعالیت‌های جدیدی در پیش گرفته، در رابطه با جزئیات آن بیان کرد: یکی از این فعالیت‌ها، کشتی‌سازی است. طبیعتا چین به عنوان یکی از کشورهای بزرگ کشتی‌ساز که همیشه مقام اول یا دوم را داشته و با یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های کشتی‌سازی دنیا یعنی کره جنوبی همکاری داشته، امکان توسعه مصرف فولاد در این زمینه را دارد. برای این منظور نیز استفاده گسترده از آهن قراضه به عنوان فولاد سنگین را در دستور کار دارد.

جعفری طهرانی دومین فعالیتِ توسعه مصرف فولاد در چین توسط وزارت صنعت این کشور را افزایش صادرات خودرو عنوان کرده و اظهار داشت: طبیعتا افزایش صادرات خودرو، باعث افزایش تولید خودرو می‌شود. پس نشان دهنده آن است که چین سیاست‌های خودش را از ساخت و ساز، جهت تمرکز برای صادرات محصولاتی که ارزش افزوده بالایی دارد انجام و بازار مناسبی هم برای آنها وجود داشته است.

وی با در نظر گرفتن این دو برنامه چین برای توسعه مصرف فولاد، به افزایش تامین و تولید فولاد در جهت دو محصول نهایی مورد اشاره در آینده نزدیک چین پرداخته و تصریح کرد: اگر این اتفاق رخ دهد؛ طبیعتا وضعیت بازار آهن و فولاد چین بهبود پیدا می‌کند زیرا مواد اولیه بیشتری نیاز دارد.

تحلیل گر ارشد بازار جهانی فولاد به سیاست‌گذاری جدید چین که تامین دوسوم ماده خام سنگ آهن مورد مصرف صنایع از منابع داخلی است، اشاره کرده و درباره جزئیات این طرح تشریح کرد: در گذشته چین وابستگی شدیدی به واردات سنگ آهن از برزیل، استرالیا و کشورهای دیگر داشت اما در سیاست جدید دستور داده فعالیت‌های معدن‌کاری چین چه در رابطه با سرزمین اصلی و چه فراسرزمینی توسعه پیدا کند و جالب است در سیاست‌گذاری جدید در رابطه با زغال سنگ، هدف خود را معکوس کرده یعنی تمرکز در تولید داخلی سنگ آهن بوده و فعالیت‌های زغال سنگ داخلی ادامه پیدا خواهد کرد. 

به گفته این فعال اقتصاد حوزه فولاد به نظر می‌رسد با اجرایی شدن سیاست جدید چین مبنی بر کاهش وابستگی به سنگ آهن وارداتی با وجود افزایش مصرف مواد اولیه در بخش کشتی‌سازی و صادرات خودرو احتمال مناسب شدن شرایط بازار وجود دارد اما با تحلیل وی این اتفاق به این زودی رخ نخواهد داد پس بنابراین قیمت بازار مواد اولیه رشد خواهد کرد. طبیعتا درست است محصولی که چین تولید می‌کند با محصولات روتین حاصل از فولاد میانی شاید متفاوت باشد؛ اما تأثیر آن در افزایش مصرف فولاد چین باعث می‌شود که بازار جهانی منتظر بازار بهتری نسبت به ۸ ماه‌ ابتدایی سال باشد. 

جعفری طهرانی در رابطه با علل وجود رکود در بازار جهانی به آهن‌نیوز گفت: علت این رکود تا حد زیادی به مشکلات اقتصادی چین و کاهش مصرف صنایع فولاد آن برمی‌گردد. اما علاوه بر این، به هم خوردن توازن عرضه و تقاضا در این بازار که منجر به کاهش حجم تجارت جهانی شده، اتفاقات بسیار شدیدی در طول یک سال گذشته همانند جنگ اوکراین، معرفی پروژه بسیار بزرگ عربستان سعودی که باعث افزایش مصرف فولاد در این کشور می‌شود نیز از جمله عوامل بسیار مؤثر دخیل در این رکود است.

وی ضمن اشاره مجدد به عدم توازن در عرضه و تقاضا در بازار جهانی، عمده عامل آن را عرضه زیر قیمت توسط روسیه دانسته و بیان کرد: در برخی موارد هم توقف یا کاهش صادرات در بعضی از کشورها، در این ماجرا تأثیرگذار است.

تضاد در سیاست‌های هند و چین در توسعه فولاد 

جعفری طهرانی در رابطه با سیاست هندوستان به عنوان سومین فولادساز جهان نیز اظهار داشت: شاهد حفظ سیاست‌های صادراتی هندوستان در حوزه فولاد هستیم اما همچنان تمرکز بیشتر خود را در بازار داخلی دارد که تاثیر آن در بازارهای جهانی زمان بر است. در حالی که چین بیشترین تمرکز را در صادرات دارد. در مورد وضعیت بازار آهن و فولاد، باید منتظر باشیم احتمالا نیمه ماه اکتبر به بعد، نسبت به وضعیت حال حاضر مقداری بهبود پیدا کند. 

این تحلیل‌گر ارشد فولاد در رابطه با تاثیر ژئوپولتیکی جنگ اوکراین بر بازار فولاد جهان توضیح داد: این جنگ در واقع بیشتر جنگ روانی در بازار آهن و فولاد و کامودیتی ایجاد کرد. شاهد بودیم قیمت خیلی از کالاها به صورت هیجانی افزایش پیدا کرد و پس از گذشت دو ماه به تعادل نسبی رسید. در رابطه با تأثیر ژئوپلتیکی این جنگ، هر اتفاقی که در دنیا رخ دهد و در عرضه تأثیر بگذارد؛ طبیعتا در رابطه با بازار آن کامودیتی خاص تأثیرگذار است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه هنوز هم بازار تحت تاثیر این جنگ در رابطه با عرضه و تقاضا به تعادل نسبی نرسیده، تصریح کرد: بازار اگر بترسد نباید انتظار داشت که معاملات در حجم وسیعی اتفاق بیفتد. زیرا فارغ از بازار مصرفی کالا، در کل دنیا مرسوم است که بسیاری از تجاری که خرید و فروش انجام می‌دهند برای پیش‌بینی بازار براساس معاملات فیوچر نسبت به خرید اقدام می‌کنند. زمانی که تأثیر تغییرات قیمتی در بازار فیوچر بورس‌های مختلف خیلی نزدیک به روند قیمت حال حاضر بوده و با نرخ‌هایی که در محمولات اسپات یا محمولات لحظه‌ای در بازار بورس‌ها معامله می‌شود نمی‌توان انتظار داشت تجار سرمایه خود را در حجم وسیعی وارد معامله کنند. معمولا وقتی بازار به یک ثباتی برسد طبیعتا در بورس‌ها شاهد افزایش قیمت هیجانی در معاملات فیوچر خواهیم بود و حجم معاملات افزایش پیدا می‌کند. 

انتهای خبر/ ف

کد خبر 7278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =