کد خبر 7304
۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۱

رئیس اتحادیه آهن‌آلات قزوین در گفت و گو با آهن‌نیوز:

اذهان عمومی را با خروج فولاد از بورس منحرف کرده‌اند / فرار رو به جلو برای عدم پاسخگویی!

اذهان عمومی را با خروج فولاد از بورس منحرف کرده‌اند / فرار رو به جلو برای عدم پاسخگویی!

رئیس اتحادیه آهن‌آلات قزوین درباره خروج فولاد از بورس می‌گوید: اگر چنین اتفاقی بیفتد دوباره رانت برای تعدادی فراهم خواهد شد. بورس بستری شفاف دارد و اگر از این بستر خارج شویم، کار دست عده‌ معدودی از مدیرانی می‌افتد که به سمت معاملات در تاریک‌خانه‌ها پیش می‌روند و این را در سنوات خیلی دور نیز تجربه کرده‌ایم.

محمد اصفهانی رئیس اتحادیه آهن‌آلات قزوین در گفتگو با آهن‌نیوز؛ درباره تبعات خروج فولاد از بورس گفت: در قضیه بورس یک نگاه سیاه و سفید وجود دارد و آن را تبدیل به دو گروه موافق و مخالف کرده است. گروهی براین باورند که همه چیز در بورس باید با قیمت سقف باز صورت بگیرد. یعنی کالا به بورس وارد شود و هر قیمتی که تقاضای رقابت کرد آن را بخرند و سقف مشخصی نداشته باشد.

وی ادامه داد: نگاه دیگر، نگاهی که می‌گویند نباید کالا در بورس بیاید بلکه باید خارج از بورس و به‌صورت سهمیه‌ای فروخته شود. هر دوی این نگاه اشتباه است. به دلیل اینکه نگاه سیاه و سفید است. به نظرم باید با نگاه به بازار اروپا بورس را باید تعریف کرد. اروپایی‌ها بورس را به مثابه یک تالار حراجی تأسیس کرده‌اند.

اصفهانی تصریح کرد: بنا بر تجربه‌ای که در این سال‌ها پیدا کرده‌ام، مخالف خروج فولاد از بورس کالا هستم. به دلیل اینکه خروج فولاد از بورس بستر ایجاد رانت را رقم خواهد زد. بورس بستری شفاف دارد و اگر از این بستر خارج شود دست عده‌ معدودی از مدیران می‌افتد که به سمت معاملات در تاریک‌خانه‌ها پیش می‌روند و در سنوات خیلی دور هم این ماجرا را تجربه کرده‌ایم. بنابراین باید فولاد در بورس همچنان باقی بماند.

او در ادامه افزود: باید بورس کالا سقف قیمت مجاز داشته باشد البته عوامل یا مدیرانی که در حال حاضر در بورس کالا فعالیت‌ می‌کنند با این شیوه مخالف‌اند.  زمانی می توانیم بگوییم کالایی گران یا ارزان است که آن را بتوانیم با چیزی مقایسه کنیم. بر چه مبنایی می‌گوییم فولاد گران یا ارزان است؟ معتقدم، قیمت‌گذاری در بورس باید بر مبنای قیمت صادراتی باشد. وقتی شمش ایران 460 دلار به فروش می‌رود باید در بورس کالا بگویند این محصول معادل دلار بازار مبادله‌ای است که تاکنون این اتفاق از سوی مدیران و متولیان بورس کالا اجرایی نشده است.

سیمان و فولاد را گروگان گرفته‌اند

اصفهانی در پاسخ به این سوال که با خروج فولاد از بورس، قیمت مسکن کاهش پیدا می‌کند؟ پاسخ داد: این امر مشخصی و به نوعی شعار پوپولیستی و عامه‌پسند است. در این چند ماه اخیر که این بحث مطرح شده کارشناسان متعددی هزینه مسکن را بررسی کردند و خیلی گزارشات خوبی ارائه دادند. عمده هزینه مسکن فولاد یا سیمان نیست. طبق برآوردهایی که شده بیشترین هزینه‌ای که برای مسکن از فولاد و سیمان سرچشمه می‌گیرد زیر 10 درصد است. 90 درصد هزینه مسکن عواملی که اصلاً مسئولان ما به آن اشاره نکرده‌اند و فولاد و سیمان را گروگان گرفته‌اند. درصورتیکه شهرداری، قیمت زمین، عوارض مختلف شهرداری، سایر مصالح ساختمانی همانند کاشی، سنگ، نمای ساختمان و غیره قیمت بیشتری را تشکیل می‌دهند. سرکوب کردن قیمت فولاد در بحث کاهش هزینه مسکن دردی را دوا نمی‌کند و اثر آن ناچیز است.

 رئیس اتحادیه آهن آلات قزوین تصریح کرد: با خروج فولاد از بورس می‌خواهند اذهان عمومی را منحرف کنند. اینکه اذهان عمومی را سرگرم این موضوع کنند یک چیزی را در مظان اتهام قرار می‌دهند. مردم دنبال این جواب سوال هستند که چرا مسکن این میزان گران شده است؟ وقتی مردم ناراحت هستند که چرا یک کالایی انقدر گران شده مسئولان یک موردی را به عنوان متهم نشان می‌دهند که این موضوع باعث گرانی شده است. به نظرم، فولاد و سیمان باید سقف مجاز داشته باشد. داخل بورس فروخته شود و شفاف‌سازی صورت بگیرد.

انتهای پیام/

کد خبر 7304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =