کد خبر 7309
۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۳
انجمن موافق خروج فولاد از بورس نیست

کشانی معتقد است با حذف فولاد از فضای شفاف معاملاتی، دوباره مافیا در این زنجیره شکل خواهد گرفت که بستر لازم برای ایجاد رانت و افزایش نرخ بدون برنامه را فراهم می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، اخیرا طی خبری مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی مسأله خروج عرضه سیمان و فولاد از بورس و تأثیر آن بر کاهش قیمت مسکن را مطرح کرده چراکه وزیر راه و شهرسازی یکی از عوامل افزایش قیمت مسکن را گرانی مصالح ساختمانی دانسته و عنوان کرده که کنترل بازار مصالح ساختمانی از مسیر خروج مصالح سیمان و فولاد از بورس کالا می‌گذرد. 

طرح این موضوع در مجموع باعث ایجاد جنجال در بین فعالان این حوزه شده و کارشناسانی که با دلایل خود موافق یا مخالف این طرح هستند، اظهارات خود را پیرامون این موضوع مطرح کرده‌اند.

اخیراً انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران درباره عرضه فولاد در بورس کالا بیانیه‌ای منتشر کرده و عنوان کرد که آمارهای رسمی کشور نشان می‌دهد طی سال‌های اخیر افزایش قیمت فولاد همواره کمتر از نرخ تورم عمومی کشور بوده و به طور مشخص، طی نیمه اول سال جاری قیمت میلگرد در بورس کالا کاهش هم یافته است. بنابراین ادعای عجیب افزایش قیمت فولاد به واسطه عرضه در بورس کالا، موجبات برقراری سازوکارهای غیرقابل پیش‌بینی عرضه را فراهم می‌آورد که افزایش اجباری قیمت فولاد را در پی خواهد داشت. حال آنکه اگر قیمت فولاد در بازه‌های زمانی مشخصی افزایشی هم داشته، به دلیل جهش چندین برابری هزینه نهاده‌های تولید بوده به طوریکه قیمت گاز صنعت فولاد طی ۵ سال گذشته بیش از ۳۰ برابر، قیمت برق بیش از ۲۰ برابر، حقوق دولتی معادن بیش از ۱۰ برابر و هزینه حقوق و دستمزد بیش از ۲۰۰ درصد افزایش داشته است!

اما بخشی از اعضای کمیسیون صنایع در مجلس نیز معتقدند با خروج سیمان و فولاد از بورس کالا شاهد رشد قیمت‌های این دو کالا به دلیل نبود شفافیت در بازار خواهیم بود و این مسأله موانع زیادی برای ساخت مسکن در کشور ایجاد می‌کند.

اما در این میان موافقان این طرح، فعالان انتهای زنجیره فولاد بوده که در واقع مصرف‌کنندگان اصلی محصولات فولادی در بخش ساخت و ساز و صنایع دیگر هستند. طوریکه در این راستا رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه‌های فولاد ایران ضمن گران دانستن قیمت فولاد در کشور از عملکرد بورس کالا در عرضه این محصول انتقاد کرده و می‌گوید: روش عرضه این محصول در بورس اشکال دارد چراکه بورس کالا مانند یک شرکت خصوصی اداره می‌شود. این شرکت دارای سهامدارانی متشکل از چند فولادساز، یک کارگزاری و افرادی است که خودشان در بورس کالا ذی‌نفع هستند که این سازوکار اشتباه است.

همچنین فعالان بخش نورد نیز موافقان صددرصدی خروج این کالا از بورس هستند طوریکه معتقدند عرضه محصولات فولادی در بورس کالا در طول فعالیت این بازار، به جای قیمت‌گذاری درست اقدام به قیمت‌سازی دستوری کرده و با بازارسازی و کنترل عرضه، قیمت‌ها را به صورت غیرواقعی بالا نگه داشته است. همچنین ضمن موافقت با این طرح معتقدند این بازار هیچ اهرمی جز بازدارندگی تولیدکننده برای فعالیت در بازار نداشته و اتفاقاً با تعزیراتی کردن‌های غیرکارشناسی شده، زیان‌های بسیاری به شرکت‌های نوردی تحمیل و مشکلات عدیده‌ای را برای کارخانه‌داران به وجود آورده است. 

اما محمد کشانی، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در این رابطه با غیرکارشناسی خواندن بحث مربوط به خروج فولاد از بورس کالا در مورد هدف این بازار به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: اساساً فلسفه وجود بورس کالا، ایجاد شفافیت در معاملات و کشف قیمت است و در حال حاضر از زنجیر تولید تا مصرف فولاد در این فرآیند قابل مشاهده و ردیابی بوده و هیچ مافیایی نمی‌تواند ایجاد شود. 

وی با توجه به عملکرد این بازار در حال حاضر بیان کرد: هر محموله مورد نیازی از طرف هر فردی در این بازار در حال حاضر عرضه و مصرف‌کنندگان به راحتی در این بستر خرید خود را انجام می‌دهد، بنابراین در این بازار در شرایط فعلی شفافیت لازم وجود دارد و نرخ‌ها نیز در تعادل مناسبی بوده و براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

کشانی اجرای طرح خروج فولاد از بورس کالا را دارای تبعات جبران‌ناپذیری برای این صنعت دانسته و افزود: با حذف فولاد از این فضای شفاف معاملاتی، در این زنجیره مجدداً مافیایی شکل خواهد گرفت که بستر لازم برای ایجاد رانت و افزایش نرخ بدون برنامه را فراهم می‌کند که در نهایت نیز هزینه این تصمیمات از مردم گرفته شده و متضرران اصلی آن‌ می‌شوند.

وی در پایان به عنوان عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولادی ایران، موضع آن را روشن کرده و خاطرنشان کرد: انجمن به هیچ عنوان موافق خروج فولاد از بورس کالا نیست.

انتهای پیام/

کد خبر 7309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =