کد خبر 7400
۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۷

گزارش اختصاصی آهن‌نیوز از بازار آهن:

ویرانی جنگ حماس در بازار داخلی و جهانی فولاد

ویرانی جنگ حماس در بازار داخلی و جهانی فولاد

هر چند انتظار بازار این بود که با اعلام خبر آزاد شدن پول‌های بلوکه شده در هفته گذشته مجدد بازار دلار و مقاطع آهنی یک کاهش قیمتی نسبت به چندماه اخیر داشته باشد اما شروع ناگهانی جنگ حماس و اسرائیل همه بازارهای مالی را غافلگیر و محاسبات را به هم زد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، امروز دلار در بازار تهران با قیمت ۵۱ هزار و ۱۳۶ تومان معامله شد، هفته گذشته در بازار آهن و فولاد پر التهاب بود چرا که تحت تاثیر تنش‌های موجود در خاورمیانه نرخ دلار با یک باری افزایش بیش از ۳ هزار تومانی را تجربه کرد و این افزایش نرخ دلار تاثیر خود را مستقیم رو مقاطع فولادی خصوصا در بازار آزاد گذاشت. اما از شدت این آشفتگی رو به انتهای هفته کاسته شد و حتی در مواردی اصلاح قیمتی نیز در بسیاری از موارد اتفاق افتاد.

هر چند انتظار بازار این بود که با اعلام خبر آزاد شدن پول‌های بلوکه شده در هفته گذشته مجدد بازار دلار و مقاطع آهنی یک کاهش قیمتی نسبت به چندماه اخیر داشته باشد اما شروع ناگهانی جنگ حماس و اسرائیل همه بازارهای مالی را غافلگیر و محاسبات را به هم زد.

از طرف دیگر در بازار آهن و فولاد چه بازار صعوی باشد چه نزولی مساله مشکل نقدینگی از واحدهای کوچک تا بزرگ نفس همه را گرفته است. سیاستی که دولت از اول سال در پیش گرفته رکود را به اوج خود رسانده و باعث شده تا بزرگان هم دنبال خرید مواد اولیه مثل گندله از بازار با اعتبار اسنادی ۱۸۰ روزه باشند.

در بخش صادرات نیز اوضاع خوبی حاکم نیست آمار صادرات شش ماهه در مقایسه با شش ماه اول سال قبل نشان از افزایش شدید صادرات آهن اسفنجی و گندله دارد هر چند ممکن است این آمار دربرگیرنده همه صادرات نباشد. از طرف دیگر کارخانه‌هایی مثل فولاد خوزستان و کاوه جنوب کیش هنوز فعالیت صادراتی خود را به طور جدی شروع نکرده‌اند.  این در حالی است که تقریبا به همان میزان که تقاضا در بازار داخلی چین ضعیف می‌شود، صادرات این کشور افزایش پیدا می‌کند. همچنین کره جنوبی بزرگ‌ترین سهم در افزایش صادرات چین را به خود پس از آن ترکیه در همسایگی ما اختصاص داده است.

در بخش واردات نیز طبق آمار ارائه شده از سمت انجمن تولیدکنندگان فولاد واردات محصولات فولادی تمام شده در ایران طی شش ماهه نخست سال جاری به میزان قابل توجهی افزایش یافته که واردات در بخش محصولات تخت فولادی محرک کلیدی این افزایش بوده است.

بازار جهانی فولاد اما فارغ از همه اتفافات دنیا و وابسته به بازار مسکن بیمار و کاملا رکودی چین آرام و بی سر و صدا است از طرف دیگر بازار در انتظار رکود احتمالی دیگر و سومین ضربه به اقتصاد جهانی پس از کرونا و حمله روسیه به اوکراین است.

در معاملات امروز بازار آهن داخلی اما شرایط آرام و با ثبات گزارش شده چرا که با موضع‌گیری‌های اخیر مقامات سیاسی کشور در برابر جنگ بین اسرائیل و حماس، تقریبا اثرات آن در بازار آهن داخلی و سایر بازارهای مالی ما کم اثر شد.

امروز نرخ تیرآهن اعلامی از اکثر مبادی فروش بدون تغییر قیمت بود و در مواردی فقط کاهش جزئی در حد ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومانی را شاهد بودیم اما دیگر از افزایش نرخ خبری نیست. به عنوان نمونه میلگرد امیرکبیر خزر، با ۵۰۰ تومان کاهش، نرخ سایز ۱۰ را ۲۵ هزار و ۵۰۰ و سایز ۱۶ را ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد.

قیمت روز تیرآهن نیز در برخی از مبادی فروش ثابت اعلام شد و در برخی کارخانه‌ها کاهش داشت. از جمله تیرآهن ذوب آهن نیز در برخی سایزها با ۵۰ الی ۵۰۰ تومان کاهش نسبت به آخرین نرخ اعلامی روز پنجشنبه همراه بود و برای سایز 14 26 هزار و 800 و سایز 24 26 هزار و 300 تومان بود.

سایر محصولات مقاطع تخت نیز از قیبل انواع لوله صنعتی و داربستی، قوطی پروفیل و پروفیل زد همچنین نرخ نبشی، ناودانی و سپری و محصولات مفتولی (مفتول سیاه) نسبت به روز پنجشنبه بدون تغییر قیمت بود.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 7400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =