کد خبر 7451
۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۵

جانی دوباره به صنعت سنگ‏‏‌آهن

جانی دوباره به صنعت سنگ‏‏‌آهن

سنگ‌آهن، منبع آهن اولیه صنایع آهن و فولاد جهان است. بنابراین برای تولید فولاد و همچنین حفظ یک پایگاه صنعتی قوی ضروری است. تقریبا تمام (۹۸درصد) سنگ‌آهن در فولادسازی استفاده می‌شود. سه‌عامل اصلی رکود فولادی‌ها، کاهش نرخ جهانی سنگ‌آهن و کاهش عیار معادن موجب شد تا در مجموع عملکرد این صنعت در سال ۱۴۰۱ ضعیف قلمداد شود. با این حال طی سال‌جاری سنگ‌آهنی‌ها توانستند عملکرد ضعیف سال گذشته خود را جبران کنند.

به گزارش آهن نیوز؛ ارزیابی چهار شرکت سنگ‌آهنی بازار سهام نشان می‌دهد که در زمینه فروش، به‌رغم ثبت عملکرد ضعیف رشد ۶درصدی درآمد آنها طی سال ۱۴۰۱، در ۶ماه نخست سال‌جاری موفق شده‌اند جهش ۵۲ درصدی را در فروش خود به ثبت برسانند.

در بخش تولید با وجود افت ۸درصدی در سال ۱۴۰۱، در سال‌جاری چهار ضلع بورسی تولیدکننده سنگ‌آهن با ثبت میانگین افزایش ۱۰درصدی رشد تولید نسبت به ۶ماه سال گذشته، عملکرد ضعیف سال قبل خود را جبران کردند.

با این حال وضعیت سودآوری سنگ‌آهنی‌ها در گزارش فصل بهار مطلوب نبوده و سه‌ حاشیه سود آنها به‌طور متوسط ۷درصد کمتر از میانگین ۱۳فصل اخیر به ثبت رسیده است.

امید است با توجه به وضعیت خوب تولید و فروش آنها در گزارش‌های ماهانه، سودآوری سنگ‌آهنی‌ها در گزارش ۶ماهه سال‌جاری بهبود یابد.

زنجیره نخست تولید فولاد

امروزه سنگ‌آهن به سبب ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی، پرمصرف‌ترین ماده معدنی جهان محسوب می‌شود. این محصول مهم‌ترین ماده‌اولیه در تولید فولاد است و به‌طور کلی ۹۸درصد آهن استخراج‌شده در سطح جهان در تولید فولاد به کار می‌رود.

رشد تقاضا برای فولاد و در پی آن توسعه این صنعت موجب شده است تا مصرف سنگ‌آهن و متعاقب آن قیمت این ماده معدنی در سطح جهان همواره روند رو به رشدی داشته باشد.

به‌طور کلی سنگ‌آهن از لحاظ نوع کانی به اشکال مختلفی مانند مگنتیت، هماتیت، گوتیت، لیمونیت و سیدریت در سطح زمین یافت می‌شود. سنگ‌آهن استخراج‌شده از زمین در گام نخست، طی عملیات فرآوری پرعیارسازی شده و ناخالصی‌های آن جدا می‌شود تا در گام بعدی آهن خالص به کوره‌های تولید فولاد ارسال شود.

روشن است که استخراج سنگ‌آهن نخستین حلقه تولید فولاد برشمرده می‌شود. به همین دلیل می‌توان گفت که توسعه صنعت فولاد بدون دسترسی و تامین منابع سنگ‌آهن ممکن نیست.

به گزارش سازمان زمین‌شناسی آمریکا، ذخیره قابل استخراج سنگ‌آهن جهان حدود ۱۷۰میلیارد تن برآورد شده است که به‌طور میانگین حاوی ۸۴میلیارد تن آهن است.

سه عامل کلیدی در افت سودآوری سنگ‌آهنی‌ها

عملکرد شرکت‌های سنگ‌آهنی بازار سهام از لحاظ مولفه سودآوری نشان می‌دهد که سه متغیر اصلی سودآوری، یعنی حاشیه سود ناخالص، عملیاتی و خالص سنگ‌آهنی‌ها طی ۱۲سال اخیر به‌طور میانگین ۱۸درصد به ثبت رسیده است.

روند سه حاشیه سود یادشده طی ۱۲سال اخیر نشان می‌دهد که همواره ثابت و رو به ‌کاهش بوده است. بر این اساس متوسط حاشیه سودهای این صنعت طی این مدت نشان می‌دهد که بیشترین میزان سودآوری سنگ‌آهنی‌ها در سال ۹۱ به‌طور میانگین ۳۴درصد بوده و طی سال ۱۴۰۱ سودآوری آنها با افت ۶درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ همراه شده و به‌طور متوسط سودآوری ۱۷درصدی را به ثبت رسانده است.

این وضعیت در گزارش‌های فصلی سنگ‌آهنی‌ها نیز مشاهده می‌شود. عملکرد این گروه از صنعت کانی غیرفلزی بازار سهام نشان می‌دهد که طی فصل بهار سال‌جاری به‌طور میانگین سه حاشیه سود این صنعت ۱۳درصد به ثبت رسیده که ۷درصد از میانگین سه‌حاشیه سود در ۱۳فصل اخیر کمتر است.

بر این اساس می‌توان گفت وضعیت سودآوری این صنعت چه در بازه فصلی و چه در بازه سالانه مطلوب نبوده است. مهم‌ترین عوامل تنزل سودآوری این صنعت را می‌توان کاهش عیار معادن سنگ‌آهن ایران و در نتیجه افت محسوس کیفیت سنگ‌آهن‌های استخراجی از آنها دانست.

یکی دیگر از دلایلی که می‌توان برای افت سودآوری برشمرد، افت محسوس قیمت جهانی سنگ‌آهن طی چند فصل اخیر است. از عوامل مهم تاثیرگذار بر تقاضای سنگ‌آهن وضعیت فولادی‌هاست.

طی سال اخیر و بهار سال‌جاری میزان تقاضای فولاد کاهشی بوده که این امر کاملا در صورت‌های مالی فصلی و سالانه فولادی‌های بورسی مشخص است. از آنجا که تمامی سنگ‌آهن‌های استخراج‌شده در صنعت فولاد مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توان گفت رکود ایجادشده در فولادی‌ها موجب کاهش تقاضای سنگ‌آهن و فزونی عرضه بر تقاضای این صنعت شده است.

بررسی سودآوری چهار شرکت تولیدکننده سنگ‌آهن بورسی نشان می‌دهد که طی سال ۱۴۰۱ و بهار ۱۴۰۲، شرکت «کنور» با ثبت میانگین سه‌حاشیه سود ۶۰ و ۶۱درصدی در این دو بازه زمانی، توانسته است سردمدار کسب سود در میان هم‌گروهی‌های خود باشد.

بازگشت رونق به تولیدات سنگ‌آهن

عملکرد سنگ‌آهنی‌ها در استخراج از معادن در بازه سالانه نشان می‌دهد که طی ۱۲سال اخیر به‌طور میانگین هر سال ۱۲درصد تناژ تولید سنگ‌آهن افزایش یافته است.

بیشترین میزان تولید طی سال ۹۵ رقم خورده که تولید سنگ‌آهن بیش از ۴۵درصد نسبت به سال ماقبل خود افزایش داشته است.

با این حال همواره طی این سال‌ها روند تولیدات سنگ‌آهن روبه‌کاهش بوده است که عمده‌ترین عامل این افت را هم می‌توان افت عیار آن دانست.

در ۱۲ماه ۱۴۰۱ تولیدات سنگ‌آهن با توجه به کاهش قیمت جهانی سنگ‌آهن، افت عیار و رکود فولادی‌ها با افت ۸درصد نسبت به ۱۴۰۰ همراه بوده که این کاهش در ۱۲سال اخیر بی‌سابقه است.

در مقیاس فصلی نیز افت تولید ملموس است، به‌طوری که طی بهار سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل یک‌درصد تولیدات سنگ‌آهن کاهش یافته است.

در بازه ماهانه طی ۶ماه نخست سال‌جاری در دوماه ابتدایی سال‌جاری تولیدات کاهشی بوده، اما از خردادماه روند صعودی به خود گرفته است، به‌طوری که استخراج سنگ‌آهن نسبت به مدت مشابه سال قبل، به‌طور میانگین هر ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۱درصد افزایش یافته است.

بیشترین رشد تولید طی مدت یادشده در ماه چهارم امسال رقم خورده است که طی آن سنگ‌آهنی‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل تولید خود را ۴۹درصد افزایش داده‌اند.

در شهریورماه تولیدات این صنعت به‌طور متوسط ۴۱درصد نسبت به شهریور سال گذشته رشد داشته است. همچنین بررسی عملکرد تولیدات سنگ‌آهنی‌ها طی ۶ماه نخست سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل از متوسط افزایش ۱۰درصدی تولید حکایت دارد.‌

در خلال چهار شرکت تولیدکننده سنگ‌آهن، شرکت «کگهر» طی سال ۱۴۰۱ و ۶ماهه امسال به‌ترتیب سهم ۴۶ و ۵۰درصدی از تولید کل این صنعت داشته و با این نسبت توانسته است بیشترین سهم از میزان تولید سنگ‌آهنی‌ها را به خود اختصاص دهد.

منبع: دنیای اقتصاد

انتهای پیام/

کد خبر 7451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =