کد خبر 7471
۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۷

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد؛

افزایش ۳۲ درصدی صادرات فولاد چین/ وادرات سنگ‌آهن کاهش یافت

افزایش ۳۲ درصدی صادرات فولاد چین/ وادرات سنگ‌آهن کاهش یافت

حجم بالای صادرات فولاد چین به دلیل قیمت پایین محصولات در مقایسه با سایر کشورهای صادرکننده و همچنین کاهش تقاضای داخلی است که تولیدکنندگان چینی را مجبور می‌کند، بقیه محصولات را به خارج از کشور ارسال کنند.

به گزارش خبرنگار آهن نیوز؛ براساس داده‌های انجمن آهن و فولاد چین (CISA) در بازه زمانی ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۳، شرکت‌های فولادی چین صادرات محصولات فولادی خود را با ۳۱.۸ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲ به ۶۶.۸۲ میلیون تن رساندند. در سپتامبر ۲۰۲۳، صادرات فولادسازان چینی ۸.۰۶ میلیون تن فولاد بوده که ۲.۶ درصد کمتر از ماه آگوست است. همچنین، میانگین ​​قیمت صادراتی در ماه آگوست ۸۱۴.۲ دلار در هر تن بود.

در ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۳، واردات فولاد چین ۵.۷ میلیون تن بوده که ۳۱.۷ درصد کمتر از مدت مشابه سال ۲۰۲۲ است. در سپتامبر، مصرف کنندگان چینی ۶۴۰ هزار تن فولاد وارد کرده‌اند که برابر با میزان ماه آگوست است. متوسط ​​قیمت فولاد وارداتی در آگوست ۱۶۳۳.۳ دلار در هر تن بود که نسبت به ماه قبل ۲.۲ درصد کاهش داشت.

حجم بالای صادرات فولاد چین به دلیل قیمت پایین محصولات در مقایسه با سایر کشورهای صادرکننده و همچنین کاهش تقاضای داخلی است که تولیدکنندگان چینی را مجبور می‌کند، بقیه محصولات را به خارج از کشور ارسال کنند. حجم عمده فولاد به مناطقی که تعرفه تجاری اعمال نمی‌شود از جمله آسیای جنوب شرقی، خاورمیانه، آسیای جنوبی، آمریکای مرکزی و غیره صادر می‌شود.

تقاضای داخلی برای محصولات فولادی به دلیل مصرف ضعیف در صنعت ساختمان همچنان پایین است. صادرات بین فوریه و آگوست رشد نشان داد، اما در ژوئن شروع به کاهش کرد که احتمالاً به دلیل کاهش رشد تقاضا در خارج از کشور است زیرا کشورها با تورم و کاهش قدرت خرید دست و پنجه نرم می کنند.

پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۲۳، چین صادرات سالانه فولاد را با افزایش ۱۰ درصد به بیش از ۷۲ میلیون تن برساند. یعنی در نیمه دوم سال ۲۰۲۳، حجم صادرات به تدریج در روند ماهانه کاهش می‌یابد، البته نسبت به سال ۲۰۲۲ بیشتر خواهد بود. چین در ژانویه تا آگوست ۲۰۲۳ تولید فولاد را با ۲.۵ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲ تا ۶۲۶.۵ میلیون تن رساند. در ماه آگوست، فولادسازان چینی ۹۰.۸ میلیون تن فولاد تولید کردند که ۱۱.۵ درصد کمتر از سپتامبر سال گذشته است.

کاهش واردات سنگ آهن

در بخش دیگری از داده‌های انجمن آهن و فولاد چین (CISA) در سپتامبر ۲۰۲۳، شرکت‌های فولادی چین واردات سنگ آهن را با ۴.۹ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به ۱۰۱.۲ میلیون تن رساندند. براین اساس،  حجم واردات سنگ آهن در مقایسه با آگوست ۲۰۲۲، ۱.۶ درصد افزایش داشته است. میانگین هزینه واردات در ماه سپتامبر ۱۰۶.۸ دلار در هر تن بوده که نسبت به آگوست ۱.۱ درصد کاهش داشته است.

فولادسازان چین در ژانویه تا سپتامبر واردات سنگ آهن را ۶.۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داده و به ۸۷۶.۶۵ میلیون تن رساندند. متوسط ​​قیمت واردات در این مدت ۱۱۱.۹ دلار در هر تن بوده است. کاهش واردات سنگ آهن احتمالاً به دلیل کاهش تولید فولاد در کارخانه‌های فولاد چین در اواخر سپتامبر به دلیل افزایش تلفات است. در عین حال در ابتدای ماه شاخص‌های تولید افزایش یافت.

 معاملات آتی ژانویه سنگ آهن، بیشترین معامله در بورس کالای دالیان، برای بازه ۲۲ تا ۲۹ سپتامبر ۲۰۲۳، با ۲.۵ درصد کاهش نسبت به هفته قبل به ۸۵۱.۵ یوان در  هر تن ( ۱۱۶.۶۴ دلار در هر تن) است. لازم به یادآور است که در ماه سپتامبر، قیمت سنگ آهن به اوج ۱۲۳.۳۷ دلار در هر تن رسید.

انتهای پیام/

کد خبر 7471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =