کد خبر 7550
۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۴

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد؛

افزایش قیمت سنگ‌آهن در چین به دلیل کاهش ذخایر بنادر

افزایش قیمت سنگ‌آهن در چین به دلیل کاهش ذخایر بنادر

این روند باعث کاهش بیشتر موجودی مواد خام در بنادر چین شد که عامل اصلی افزایش قیمت‌ها است. بنابراین، موجودی انبارها برای پنج هفته متوالی کاهش یافت و تا ۱۳ اکتبر به ۱۰۵.۲ میلیون تن رسید که پایین‌ترین سطح از ژوئن ۲۰۲۰ است.

به گزارش خبرنگار آهن نیوز؛ براساس داده‌های منتشر شده معاملات آتی سنگ آهن ژانویه، که بیشترین معامله در بورس کالای دالیان را دارد، برای دوره ۱۳ تا ۱۹ اکتبر ۲۰۲۳، به ۲.۹ درصد افزایش نسبت به هفته قبل تا ۸۶۶.۵ یوان / تن (۱۱۸.۴۴ دلار در هر تن) رسید. همچنین، در بورس سنگاپور، مظنه معاملات آتی پایه نوامبر تا ۱۹ اکتبر ۲۰۲۳، با ۲.۳ درصد افزایش نسبت به قیمت یک هفته قبل به ۱۱۶.۸۵ دلار در هر تن رسید.

پس از پایان تعطیلات چینی که از ۲۹ سپتامبر تا ۸ اکتبر به طول انجامید، قیمت سنگ آهن شروع به کاهش کرده است. براساس برآوردها این روند در طول هفته آینده ادامه خواهد یافت، زیرا بازار نگران چشم انداز تقاضای فولاد در کشور بوده و حاشیه‌های سود بسیاری از کارخانه‌های فولادی کاهش یافته است. همچنین، امید به محرک‌های اقتصادی بیشتر از سوی پکن و ارقام مثبت تجارت کالا در سپتامبر به محدود کردن کاهش قیمت سنگ آهن کمک می‌کند.

از ۱۷ اکتبر، با بهبود انگیزه سرمایه‌گذاران در بحبوحه تقویت نقدینگی بانک مرکزی چین در سیستم بانکی، قیمت‌ها شروع به کاهش کردند. بانک مرکزی این کشور معاملات وام میان مدت (MLF) را به مبلغ ۷۸۹ میلیارد یوان انجام داد. علاوه بر این، قیمت‌ها به دلیل عرضه محدود ضایعات فولاد تقویت شده است. این امر تأثیر مثبتی بر مصرف و تقاضا برای سنگ آهن داشت. این روند باعث کاهش بیشتر موجودی مواد خام در بنادر چین شد که عامل اصلی افزایش قیمت‌ها است. بنابراین، موجودی انبارها برای پنج هفته متوالی کاهش یافت و تا ۱۳ اکتبر به ۱۰۵.۲ میلیون تن رسید که پایین‌ترین سطح از ژوئن ۲۰۲۰ است.

چن پنگ، تحلیلگر شرکت Sinosteel Futures در اینباره گفت: موجودی انبارهای پایین و اختلاف گسترده بین قیمت‌های نقدی و آتی در بازار سنگ آهن حمایت کرده است، اما داده‌ها نشان می‌دهد که بدبینی در بازار فولاد حاکم است.

رشد قیمت در این هفته با داده‌های ناامیدکننده تولید فولاد در ماه سپتامبر مهار شد. در طول ماه، فولادسازان چینی تولید ماهانه فولاد را ۵ درصد  و سالانه را ۵.۶ درصد کاهش دادند زیرا تولیدکنندگان ظرفیت خود را به دلیل قیمت‌های بالای کالاها و تقاضای ضعیف کاهش دادند. انتظار می‌رود عمیق‌تر شدن بحران در بخش املاک و مستغلات چین، بزرگترین مصرف‌کننده فولاد جهان، به‌رغم محرک‌های بیشتر دولت، به کاهش تقاضای فولاد منجر شود.

 معاملات آتی سنگ آهن صرفاً در پاسخ به ارقام تولید ناخالص داخلی سه ماهه سوم (افزایش ۴.۹ درصد سالانه) چین در حال افزایش است. آمارهای روزانه مصرف فولاد حاکی از آن است که تقویت قیمت‌ها در هفته جاری به دلیل افزایش مصرف سنگ معدن توسط فولادسازان یا بهبود بازار مسکن نبوده، بلکه تنها به دلیل امید به بهبود تقاضا بوده است.

 شرکت‌های فولادی چین در سپتامبر ۲۰۲۳ واردات سنگ آهن را با ۴.۹ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به ۱۰۱.۲ میلیون تن رساندند. همچنین در بازه زمانی ژانویه تا سپتامبر، فولادسازان کشور واردات سنگ آهن را ۶.۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش دادند و به ۸۷۶.۶۵ میلیون تن رسید. متوسط ​​قیمت واردات در این مدت ۱۱۱.۹ دلار در هر تن بوده است.

انتهای پیام/

کد خبر 7550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =