کد خبر 7607
۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵

مدیرعامل شاهین فلز سپاهان در گفت‌وگو با آهن‌نیوز مطرح کرد:

تامین مواد اولیه، چالش جدی تولیدکنندگان صنعت فولاد + فیلم

تامین مواد اولیه، چالش جدی تولیدکنندگان صنعت فولاد + فیلم

مدیرعامل شاهین فلز سپاهان معتقد است؛ در حال حاضر در بخش تولید بیشترین انرژی تولیدکننده در بخش تأمین نقدینگی و یا تهیه مواد اولیه هدر می‌رود در صورتی که باید بیشترین زمان صرف تحقیق و توسعه کار به دور از دغدغه‌های ابتدایی باشد.

رضا برندگی، مدیرعامل شاهین فلز سپاهان، از تولید محصولات جدید در مجموعه خود خبر داده و به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: محصولات جدیدی که در شاهین فلز سپاهان تولید شده علاوه بر کمک به صنعت، هزینه‌های تولید را برای تولیدکنندگانی که نوپا هستند تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

وی همچنین به فعالیت‌های دانش‌بنیایی مجموعه شاهین فلز سپاهان اشاره کرده و افزود: صفر تا صد طراحی خط تولید در این مجموعه توسط کارکنان این مجموعه صورت گرفته و شروع ساخت دستگاه و ماشین‌های آن که حدودا یک سال و نیم به طول انجامیده به صورت اختصاصی در این مجموعه انجام شده که گواهی دانش بنیان آن نیز اخذ شده است.

برندگی در رابطه با رونمایی و ورود به بازار کار این دستگاه بیان کرد: این محصول حدود یک سالی است که وارد بازار شده و خطوط دیگری نیز در دست ساخت است که محصولات آن تا چند ماه آینده وارد بازار می‌شود و می‌توان از آنها در صنعت فولاد استفاده کرد.

مدیرعامل شاهین فلز سپاهان با تاکید به این که تولید و ساخت محصولات این شرکت براساس نیازسنجی در بازار انجام می‌گیرد، به یک نمونه از تولیدات خود اشاره کرده و اظهار داشت: قابلیت یکی از دستگاه‌ها این است که دهانه سوله‌های موجود در بازار که تا قبل از این بین ارتفاع ۱۸ تا ۲۴ سانتی‌متر بوده و محدودیت داشت، با همت کارکنان مجموعه به ارتفاع ۳۲ سانتی‌متر افزایش و ضخامت آن نیز بیشتر شده است. در واقع با این کار تعداد پایه‌های سوله به تعداد کمتری و حتی به نصف رسانده شده که در مصرف آهن و کارایی آن در سوله‌ها بسیار کمک‌کننده است.

این فعال صنعت فولاد از وجود تقاضای بالا به این کالا خبر داده و افزود: علاوه بر تقاضای نسبتا خوبی که برای این کالا وجود دارد، به تازگی کار صادرات آن نیز شروع و در حال حاضر دو پارت را به عراق صادر کرده‌ایم.

وی همچنین در رابطه با توسعه بازار صادراتی این محصول به سایر کشورها خصوصا حوزه خلیج فارس بیان کرد: مجموعه شاهین فلز سپاهان علاوه بر پوشش نیاز بازار داخلی برای کشف بازارهای جدید صادراتی، اقدام به تولید چند محصول یونیک که حتی نمونه داخلی نیز ندارد، کرده است. یکی از آن محصولات پوشش ضدخوردگی زینک فلیک است که این محصول برای اولین بار در ایران توسط این مجموعه طراحی، ساخت و اعمال پوشش شده و به نسبت گالوانیزه ۷ یا ۸ برابر استقامت بیشتری دارد.

بردنگی در ادمه از چالش‌های موجود در مسیر تولید در کشور گلایه کرده و از جمله آن، به مشکلات تامین مالی مجموعه‌های فولادی اشاره کرده و تشریح کرد: یکی از مشکلات ما در حوزه بانکی و بخش سرمایه گذاری است. چراکه تقریبا ۹۰ درصد سرمایه به صورت شخصی است اما در حال حاضر با این سیستم انقباضی که بانک‌ها در پیش گرفته‌اند متأسفانه با مشکل نقدینگی مواجه هستیم. دومین مشکل موجود بر سر راه مجموعه‌های فولادی، تامین مواد اولیه است که به سختی و به مقدار خیلی کم به دستمان می‌رسد. تقریبا اندازه تولید دو روز در ماه به ما مواد اولیه را می‌دهند و این میزان خیلی کم است و ما با ۱۰ یا ۲۰ درصد راندمان کار می‌کنیم در حالی که کارخانه می‌تواند سه شیفت کار کند. 

این فعال صنعت فولاد در رابطه با طرح این مشکلات با دست‌اندرکاران و بخش دولتی به عدم شفافیت در عملکرد آنان اشاره کرده و بیان کرد: معمولا در انتقال این مشکلات به بخش دولتی، با این نظرات مواجه‌اند که سیستم دستوری است که دولت تعیین کرده و گیرنده محصول توسط دولت انتخاب می‌شود و متأسفانه شفافیتی هم وجود ندارد. از طرفی شرکت‌های واسطی که اصلا در این حوزه تخصص ندارند، کار را دست گرفته‌اند. این درحالی است که با وجود این که تولید فولاد در کشورمان خیلی زیاد است، اما مشخص نیست این محصولات کجا مصرف می‌شود. ما مجبور هستیم محصولات خود را در بازار با قیمت گران‌تر خریداری کنیم و در نتیجه قیمت تمام شده، افزایش پیدا می‌کند.

وی از جمله راه‌های برون رفت از مشکلات حوزه فولاد به ویژه در بخش خصوص را وجود شفافت در عملکرد دولت دانسته و تصریح کرد: از جمله محل‌های رعایت شفافیت باید در بخش بورس کالا و مشخص بودن شرکت‌های فعال و نحوه خرید و فروش آنها باشد. همچنین در بخش مصرف مواد اولیه‌ و رصد این که صفر تا صد مصرف این محصولات کجاست، گزارش ارائه شود.

وی راهکار بعدی را صدور درست و به موقع دستورات و بخشنامه‌ها دانست و عنوان کرد: در حال حاضر دستورات، کاربردی و کارشناسی نیست متأسفانه این دستورالعمل‌ها دست و پای ما را برای اخذ مجوزها می‌بندد. همچنین در بخش تولید بیشترین انرژی تولیدکننده در بخش تأمین نقدینگی و یا تهیه مواد اولیه هدر می‌رود در صورتی که باید بیشترین زمان صرف تحقیق و توسعه کار به دور از دغدغه‌های ابتدایی باشد. ما از پتانسیل لازم برخوردار هستیم اما از آن به نحو احسن استفاده نمی‌شود.

این فعال بخش خصوصی صنعت فولاد در نهایت به عنوان سخن پایانی گفت: در حال حاضر متأسفانه افرادی که تخصصی ندارند در رأس کار بوده و افراد متخصص بیکار هستند و این مشکلات همیشه بوده و هست. اگر همین روند ادامه پیدا کند ما هم سرخورده می‌شویم و فشار بیش از حد باعث می‌شود مجموعه را تعطیل کنیم. 

انتهای خبر/ ف

کد خبر 7607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =