کد خبر 7627
۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۷

انتقاد به حذف استعلام محیط زیست برای صدور مجوزهای معدن

انتقاد به حذف استعلام محیط زیست برای صدور مجوزهای معدن

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان اصفهان گفت: حذف استعلام سازمان محیط زیست برای صدور مجوز معادن چالش‌های زیستی محیطی و نارضایتی‌های اجتماعی را به همراه داشته است.

به گزارش آهن نیوز؛ احمدرضا لاهیجان زاده در نشست با مسئولان و فعالان اجتماعی تیران و کرون در خصوص مشکلات فعالیت معادن در این شهرستان اظهار کرد: انجام و نتیجه استعلام نظریه محیط زیست در خصوص فعالیت معادن را در قانون جدید معادن حذف کرده و همین موضوع باعث بروز چالش‌های اجتماعی شده است.

وی افزود: سازمان محیط زیست تاکنون با ارسال لوایح مختلف خواستار اصلاح این قانون در مجلس شورای اسلامی شده، اما نتیجه‌ای نداشته و تغییر رقم نخورده است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان اصفهان با اشاره به آسیب‌های زیست محیطی ناشی زا فعالیت بعضی از معادن، تصریح کرد: در برنامه توسعه هفتم کشور، افزایش فعالیت معادن در حال بررسی و تصویب است که مشکلات را دو چندان افزایش خواهد داد.

وی ادامه داد: توسعه فعالیت معادن بدون اعلام نظر محیط زیست عوارض زیست محیطی را افزایش می‌دهد و زندگی و سلامت مردم را دچار مشکل می‌کند.

لاهیجان‌زاده اضافه کرد: سازمان حفاظت از محیط زیست در شورای عالی معادن تنها یک رای دارد و قدرت وتو مصوبات به نفع حمایت از منابع طبیعی و محیط زیست را ندارد.

وی دغدغه شهروندان تیرانی در خصوص مشکلات معادن سرب و روی را اساسی خواند و خاطرنشان کرد: انفجار در معدن یکی از مهم‌ترین دلایل برای اثبات عوارض آلایندگی به حساب می‌آید و بر زندگی مردم و محییط زیست آثار مخربی خواهد داشت.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان اصفهان  ادامه داد: انفجار و رهاسازی زباله‌های باطله در طبیعت نگرانی‌های زیادی را برای زندگی مردم و جانوران به همراه دارد و برای آن باید برنامه ریزی جدی صورت بگیرد.

وی اضافه کرد: همین انفجارها برای محیط زیست و زندگی و سلامت مردم آسیب هایی را دارد اما از این زاویه به چالش ها و مشکلات نگاه نمی‌شود.

به گفته لاهیجان‌زاده، انفال به راحتی در اختیار برخی از افراد و شرکت‌ها قرار می‌گیرد و آنان به محیط زیست و جامعه صدمه می زنند.

آسیب برخی از معادن به سلامت مردم

دادستان عمومی و انقلاب تیران و کرون  نیز از نگاه اقتصادی صرف به فعالیت معادن و صنایع انتقاد کرد و گفت: صنعت و سلامت در کنار همدیگر قادر به فعالیت هستند  هیچ برتری برای رشد اقتصادی نسبت به محیط زیست و سلامت زندگی مردم وجود ندارد.

محمد رضایی افزود: به بهانه اشتغال و تولید نباید زندگی مردم و طبیعت مورد تسخیر و خسارت قرار گیرد که مطابق قانون اساسی این موضوع یک خلاف مشهود و باید با دستگاه های صدور مجوز برخورد شود.

وی با بیان اینکه معدن سرب و روی در این شهرستان علاوه بر خسارت‌هایی که به محیط زیست وارد می کند، سلامت مردم این خطه را تحت تاثیر قرار داده، خاطرنشان کرد: دادستان بر اساس حفظ حقوق عامه در این خصوص مداخله داشته و تمدید مجوز فعالیت معدن‌کار در بلند مدت اشتباه است.

دادستان عمومی و انقلاب تیران و کرون با بیان اینکه در سفر رئیس قوه قضاییه به استان اصفهان فعالیت این معدن مورد طرح و بررسی قرار گرفته، گفت: دادستان مرکز استان نیز به این پرونده ورود پیدا کرده و باید وزارت صمت نسبت به اصلاح ساختار آن اقدام نماید.

شفاف‌سازی زیست محیطی در خصوص فعالیت معادن

فرماندار تیران و کرون در بخشی از این جلسه با اشاره به خسارت‌های معدن سرب و روی برای منافع انسانی و زیست محیطی این شهرستان، گفت: پاسخ استعلام‌های سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص فعالیت معدن باید شفاف به نظر عموم شهروندان برسد.

علی محمدی کیا با بیان اینکه مسئولان حوزه معادن بر سلامت فعالیت معدن و عدم خسارت زیست محیطی اذعان دارند، اظهار کرد: این پاسخ باید علنی و مکتوب ارائه شود تا اینکه در فضای کاملا شفاف گفت‌وگو و دفاع صورت بگیرد.

وی دغدغه شهروندان تیرانی در خصوص خسارت به چهره شهر، آسیب‌های زیست محیطی و انفجارها را مهم خواند و تصریح کرد: سلامت مردم از یک فعالیت اقتصادی مهم‌تر بوده و نباید به آن خسارت وارد شود.

انتهای پیام/

کد خبر 7627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =