کد خبر 7632
۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۵

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد؛

افزایش ۴۰ درصدی صادرات محصولات فولادی روسیه به اروپا

افزایش ۴۰ درصدی صادرات محصولات فولادی روسیه به اروپا

براساس داده‌های یورواستات، اتحادیه اروپا در آگوست ۲۰۲۳ واردات محصولات آهن و فولاد از روسیه را ۴۰ درصد نسبت به ماه قبل افزایش داد و به ۴۲۹.۲ هزار تن رساند.

به گزارش خبرنگار آهن‌نیوز؛ براساس داده‌های یورواستات، اتحادیه اروپا در آگوست ۲۰۲۳ واردات محصولات آهن و فولاد از روسیه را ۴۰ درصد نسبت به ماه قبل افزایش داد و به ۴۲۹.۲ هزار تن رساند. در مقایسه با آگوست ۲۰۲۲، اتحادیه اروپا واردات چنین محصولاتی را ۲۳.۷ درصد کاهش داده است. هزینه واردات محصولات روسی توسط مصرف کنندگان اروپایی در ماه آگوست به ۱۹۵.۷ میلیون یورو رسید که ۳۸.۷ درصد بیشتر از ژوئیه ۲۰۲۳ و ۳.۹ درصد بیشتر جولای ۲۰۲۲ است.

سهم عمده واردات را محصولات نیمه تمام و واسطه‌ای با سهم ۷۱.۲ درصدی تشکیل می‌دهد. تحویل چنین محصولاتی از فدراسیون روسیه به اتحادیه اروپا در ماه آگوست ۲.۹ برابر  شده و بیشتر محصولات نیمه تمام ساخت با  ۱۳۴.۷ هزار تن به بلژیک ارسال می‌شود. همچنین، صادرات سنگ آهن از فدراسیون روسیه به اتحادیه اروپا در ماه آگوست با ۸۸.۳ درصد کاهش به ۱۰.۴ هزار تن رسید.

در ژانویه تا آگوست ۲۰۲۳، اتحادیه اروپا واردات مواد خام فولادی از روسیه را ۴۱.۱ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ کاهش داد  و  به ۳.۶۵ میلیون تن رساند. هزینه‌های واردات با ۴۰.۴ درصد کاهش در سال به ۱.۸۵ میلیارد یورو رسید.

با وجود تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه، بخش آهن و فولاد فدراسیون روسیه همچنان از صادرات محصولات به اتحادیه اروپا سود قابل توجهی دریافت می‌کند. اگرچه این شاخص‌ها نسبت به سال ۲۰۲۲ به طور قابل توجهی کاهش یافته، به ویژه اینکه صادرات در سال گذشته به ۷.۹۲ میلیون تن به مبلغ ۳.۸۷ میلیارد یورو رسید، عرضه همچنان در سطح بالایی باقی مانده است.

 با وجود تحریم‌ها، روسیه همچنان راه‌هایی دارد که به آن اجازه می‌دهد فولاد را به کشورهای اتحادیه اروپا صادر کند. مدیر عامل گروه «مت‌اینوست» یوری ریژنکوف در مصاحبه با نشریه ایتالیایی Corriere della Sera بر این امر تاکید کرد.که صنعت فولاد روسیه از نظر سهم بازار در شرایط سختی قرار گرفت.

 ریژنکوف خاطرنشان کرد که واردکنندگان اروپایی که محصولات نیمه‌تمام روسیه را با قیمت‌های پایین خریداری می‌کنند، نسبت به سایر تولیدکنندگان اتحادیه اروپا که از محصولات فدراسیون روسیه امتناع می‌کنند، از نظر قیمت تمام شده دست برتر را دارند. واردات فولاد روسیه به اتحادیه اروپا همچنان برای بسیاری از کشورها تا همنی اواخر باز بود. بزرگترین واردکنندگان به طور سنتی شرکت‌های بلژیک و ایتالیا هستند که به گفته یوری رایژنکوف، این شرکت‌ها همچنان به واردات ادامه خواهند داد. به ویژه، یک شرکت تابعه تولید کننده فولاد روسی در بلژیک وجود دارد.

در اکتبر ۲۰۲۲، اتحادیه اروپا هشتمین بسته تحریمی را علیه روسیه، از جمله ممنوعیت عرضه محصولات فولادی به اتحادیه اروپا، معرفی کرد. با این حال، یک تعویق دو ساله برای تولیدکنندگان روسی در مورد عرضه محصولات نیمه تمام به اتحادیه اروپا در نظر گرفته شده است.

اخیراً در چارچوب یازدهمین بسته تحریم‌ها علیه فدراسیون روسیه، اتحادیه اروپا محدودیت‌های واردات کالاهای فولادی به این اتحادیه را تشدید کرده است. الزامات جدید از ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۳ اجرایی می‌شود. براین اساس، شرکت‌های عرضه‌کننده محصولات فولادی مشمول تحریم‌ها به کشورهای اتحادیه اروپا، باید  شواهدی ارائه کنند که نشان دهد مواد خام مورد استفاده برای فرآوری در کشور ثالث از فدراسیون روسیه تامین نشده است. تشدید محدودیت‌ها نشان دهنده تمایل اتحادیه اروپا برای اطمینان از عدم ورود کالاهای تحریم شده به بازار اتحادیه اروپا از طریق مسیرهای انحرافی است.

اعمال تحریم‌ها علیه مجتمع معدنی و فولاد روسیه شامل چند مرحله بود . اتحادیه اروپا به عنوان بخشی از بسته چهارم تحریم‌ها، واردات محصولات فولادی از روسیه را که در سیستم سهمیه‌بندی واردات (نورد و لوله‌های فولادی) قرار دارند، از اول آوریل ۲۰۲۲ ممنوع کرد. در بسته هشتم،تحریم‌های اتحادیه اروپا گسترش یافت و محدودیت‌هایی که قبلاً برای واردات محصولات فولادی اعمال شده بود با تمدید ممنوعیت واردات محصولات فولادی از کشورهای ثالث در صورتی که از فولاد روسیه ساخته شده باشند.

انتهای پیام/

کد خبر 7632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =