کد خبر 764
۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۱

بازار داخلی فولاد تا چقدر متأثر از بازار خارج است؟

بازار داخلی فولاد تا چقدر متأثر از بازار خارج است؟

در صورت عدم وجود قیمت مطلوب در بازار جهانی، اضافه محصولات تولید شده در داخل کشور جمع می‌شود.

به گزرش پایگاه خبری آهن‌نیوز، از آنجایی که قیمت جهانی با فرمول ساده عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، شاید ساده‌ترین راه برای به تعادل رساندن بازار داخلی، هماهنگ‌سازی قیمت داخلی با قیمت جهانی باشد. اما آیا تولید، فروش و خرید در بازار ایران می‌تواند چنین هماهنگی را بپذیرد و مطابق با آن عمل کند؟

منصور یزدی‌خواه، رئیس هیات مدیره شرکت ذوب آهن اصفهان درباره دامپینگی که کشورهای روسیه (۴۰ درصد تخفیف)، ترکیه و هند در بازار جهانی فولاد به راه انداخته‌اند، گفت: هنگامی رقابت‌های منفی و دامپینگ شکل می‌گیرد که وضعیت مطلوبی بر بازار جهانی حاکم نباشد.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت بازار داخلی در این وضعیت پیش آمده، تصریح کرد: صرفاً بازار داخلی متأثر از تحولات بازار جهانی نیست و مولفه‌های بسیاری بر آن تأثیرگذار است.

رئیس هیات مدیره شرکت ذوب‌آهن اصفهان توضیح داد: اکنون در وضعیت مازاد تولید قرار داریم که در این حالت، باید قسمتی از محصولات را صادر کنیم. در این راستا، اگر قیمت‌های جهانی مطلوب باشد، تمام مازاد کالا از کشور خارج می‌شود، ضمن اینکه در این موقعیت دولت هم باید وارد عرصه شود تا از کمبود محصولات در داخل کشور جلوگیری کند.

یزدی‌خواه در ادامه به این نکته نیز اشاره کرد که در صورت عدم وجود قیمت مطلوب در بازار جهانی، اضافه محصولات تولید شده در داخل کشور جمع می‌شود.

وی با بیان اینکه محصولات داخلی باید به اندازه کافی برای مصرف وجود داشته باشد که این امر، متاثر از قیمت‌ محصولاتی است که در بورس کالا مورد معامله قرار می‌گیرد، اظهارداشت: علاوه بر این، قیمت‌های داخلی تحت تاثیر قیمت‌ بازار جهانی است، در نتیجه، شاید پیش از آن که بازار داخلی تحت‌الشعاع بازارهای جهانی قرار بگیرد، نشات گرفته از مصرف و تقاضا و همچنین تحرکات داخلی است که از مجموع سیاست‌های دولت شامل ساخت‌وسازهای زیربنایی و فراهم کردن زیرساخت‌هایی از جمله ساخت مسکن برآمده است.

این کارشناس حوزه فولاد در پایان عنوان کرد که مجموع این عوامل در کنار هم می‌تواند بر تداوم حرکت تولیدکنندگان تاثیر مثبتی بگذارد، اما در غیر این صورت، مشکلاتی را برای تولیدکنندگان فراهم می‌کند.

گفتنی است، دامپینگ (به انگلیسی: dumping)، به بازارشکنی یا قیمت‌شکنی در بازار گفته می‌شود. به عبارت دیگر، دامپینگ، فروش یا صادرات یک کالا با قیمت کمتر از هزینه‌های تمام شده یا به عبارتی دیگر، فروش کالا در خارج به قیمتی کمتر از قیمت داخلی است.

پایان پیام/ف

کد خبر 764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =